بحران دوم در راه است!

شنبه ، 18 مهر 1388 ، 16:02

 

الجزيره در گزارشي اعلام كرد كه با توجه به وضعيت جهان وقوع بحران ديگر دور از انتظار نيست.

به گزارش  الجزيره يك سال پس از ورشكستگي بانك سرمايه‌‌گذاري لمن برادرز كه سهم مهمي در تشديد بحران جهاني داشت اخيرا موسسه "سينك ـ تانك " بريتانيا هشدار داده است كه سياست‌هاي اقتصادي در پي‌گيري ريشه‌هاي بحران اقتصادي ناكام مانده‌اند.
سازمان تحقيقات سياست‌هاي عمومي موسوم به IPPR اخيرا اعلام كرد كه با توجه به سرعت رشد سوددهي در بريتانيا تحول اقتصادي و بازگشت بازارها بسيار محدود شده است.


توني دلفين نويسنده مشهور در اين‌باره گفت: "همزمان با ظهور علايم بازگشت اقتصادي زنگ خطر به صدا درآمده است و سازمان‌ها و سياست‌گذاران در شهرهاي بزرگ و شهرهاي پيشرفته بايد به متقاعد كردن افراد در بهبود و بازسازي كوشش كنند. "

هشدار جدي به نظام سرمايه گذاري
گزارش‌هايي با محوريت "چگونگي بهتر شدن كاپيتاليسم " نيز هشدار جدي داده‌اند كه در صورتي كه اقدامي فوري صورت نگيرد خطر جدي وجود دارد كه ممكن است بحران كنوني آخرين بحران در نوع خودش نباشد.
موسسه تحقيقاتي "سينك ـ تانك " در تحقياتش ذكر مي‌كند بازسازي و تحول مستلزم روابط بزرگ‌تر قدرت‌هاي اقتصادي ـ سياسي جهان با كشورهايي از جمله چين و هند است كه نقش بسزايي را در صندوق بين‌المللي پول ايفا مي‌كنند.


اين موسسه هم‌چنين تأكيد كرد:سيستم اقتصادي كه بر مبناي سوددهي كل اقتصادي فعاليت مي‌كند و صرفا به فضاي خود و بهره كوتاه مدت كه در توسعه تعادل دارد ترجيحا بر اصول پذيرفته‌ شده جهاني عمل مي‌كند.
ابن موسسه اعلام كرد: رشد اقتصادي بر مبناي صادرات و سرمايه‌‌گذاري است .اين گزارش مي‌افزايد مهم اين است كه دولت درپي‌گيري و ريشه‌يابي شكست‌ در بازارها، زيربناها و بن بست مواجه شدن در طرح‌هاي جديد پي‌گير باشد.
باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا نيز در سخنراني خود در سالروز دوشنبه سياه اقتصاد آمريكا هشدارهايي مشابه مطالب اين گزارش را بيان كرده بود.

اوباما: درس‌گيري از بحران اقتصادي جدي است
اوباما اعلام كرد، در حالي كه بسته محرك 787 ميليارد دلاري اقتصاد اين كشور در حال حاضر براي مقابله با عقب‌ماندگي اقتصادي در حال اجرا است، نگراني‌ها از عدم بازدهي برخي نهادهاي تجاري آمريكا در اين فرآيند نيز وجود دارد.
اوبامادر ادامه گفت: متأسفانه برخي با كج فهمي نظر ما در اين مورد مواجه شده‌اند و به جاي درس‌گيري از بحران اقتصادي و ورشكستگي لمن برادرز هنوز شرايط كنوني را باور نكرده‌اند.


رئيس جمهور آمريكا همچنين گفت فرآيندهاي قديمي كه به بحران كنوني اقتصادي منجر شده است كماكان متوقف نشده است و بسياري بر بازگشت از اين روند و تغييرات اساسي تأكيد مي‌كنند.

منبع: خبرگزاری فارس

► موسسه مالی و اعتباری شهر این هفته بانک می شود
کلاهبرداری 35 میلیون دلاری بچه 12 ساله ◄

مطالب مرتبط
بنر