ژاپنی‌ها فقیرترین مردم توسعه یافته دنیا!

سه شنبه ، 5 آبان 1388 ، 15:36

 

اپن بالاترین رقم فقرا را در میان کشورهای توسعه یافته دارد.

وزارت امور اجتماعی ژاپن اعلام کرد از هر شش ژاپنی یک نفر زیر خط فقر زندگی می‌کند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، بر اساس تحقیق وزارت امور اجتماعی ژاپن این آمار که یکی از بالاترین ارقام فقر در بین کشورهای توسعه یافته به شمار می‌رود حاکی است 15.7درصد ژاپنی‌ها در سال 2006 کمتر از نصف درآمد متوسط سالانه در آن زمان یعنی رقمی کمتر از یک میلیون و 140 هزار ین معادل 8500 یورو داشته‌اند.
با این وجود این مسئله بیانگر آن نیست که 15.7درصد ژاپنی‌ها در سال 2006 در فقر زندگی می‌کرده‌اند زیرا این معیار تعریف فقر نشان‌دهنده نابرابری در جامعه است.
سازمان همکاری و توسعه اقتصادی بر اساس همین معیار در یک بررسی در سال 2004 اعلام کرده بود که ژاپن پس از مکزیک، ترکیه و آمریکا چهارمین نرخ بالای فقر را در بین 30 کشور عضو این سازمان به خود اختصاص داده است.


آکیرا ناگاتسوما وزیر امور اجتماعی ژاپن گفت تحقیقاتی که این هفته در ژاپن منتشر شده تأیید می‌کند که ژاپن یکی از اعضای سازمان همکاری و توسعه اقتصادی است که بدترین نرخ را در زمینه فقر دارد.

ناگاتسوما گفت قصد دارد سیاست‌هایی را به منظور بهبود نرخ فقر به ویژه با اختصاص کمکهایی به خانواده‌ها به اجرا درآورد. بر اساس همان گزارش سازمان همکاری و توسعه به ویژه 60 درصد خانواده‌های تک سرپرست در ژاپن از فقر آسیب دیده‌اند که این رقم در مقایسه با بقیه اعضای این سازمان نرخ بالایی به شمار می‌رود.

این در حالی است که در تحقیقات اخیر مسئولان ژاپنی که برای نخستین بار در ژاپن صورت گرفته نرخ فقر در خانواده‌های تک سرپرست محاسبه نشده است.
کمکهای اختصاص یافته به خانواده‌های تک سرپرست که با مشکل در امرار معاش مواجه هستند از سال 2005 به بعد به تدریج کاهش یافت و اوایل امسال دولت این کمکها را به طور کامل حذف کرد.

دولت جدید چپ میانه‌رو ژاپن که به تازگی پس از پیروزی در انتخابات پارلمانی به قدرت رسید وعده داده است کمک ویژه‌ای را در اختیار این خانواده‌ها که در بیشتر آنها مادر خانواده به تنهایی مسئولیت اداره فرزندان را بر عهده دارد قرار دهد. دولت ژاپن از طرفی دیگر متعهد شده است برای همه خانواده‌های ژاپنی ماهانه 26هزار ین معادل 190 یورو به هر فرزند تا پایان تحصیل و به منظور حمایت از قدرت خرید خانواده‌ها اختصاص دهد.

در همین راستا بانک جهانی در گزارشی اعلام کرد بحران کنونی اقتصاد در جهان 89 میلیون نفر دیگر را در نقاط مختلف کره خاکی در فقر فروبرده است.
یی فو لین، معاون مدیر کل بانک جهانی، در کنفرانسی که بانک مرکزی مکزیک ترتیب داده است، گفت: «پیش از بروز بحران مالی-اقتصادی، یک میلیارد و 400 میلیون نفر از جمعیت جهان زیر خط فقر به سر می‌بردند، اما اینک 89 میلون نفر دیگر به این تعداد اضافه شده‌اند.»

ماه آوریل گذشته نیز بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول هشدار دادند بروز بحران اقتصادی باعث شده است میلیونها نفر در سطح جهان نتوانند از فقر بیرون بیایند.
به پیش‌بینی این دو نهاد مالی بین‌المللی، شمار کسانی که در کشورهای در حال و توسعه با گرسنگی دست به گریبانند، تا پایان سال 2009 از مرز یک میلیارد نفر خواهد گذشت.

 

► گران قیمت ترین اجناس فروخته شده در دنیا + عکس
55 میلیون دلار علیه جمهوری اسلامی در کجا مصرف می شود؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر