بهمني: نمي‌توانم معجزه كنم+کاریکاتور

سه شنبه ، 29 دی 1388 ، 10:14

 

رئيس كل بانك مركزي تحقق وعده تك‌رقمي شدن نرخ تورم تا پايان سال را منوط به تداوم شرايط فعلي در اقتصاد كشور دانست و گفت: در صورت اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها تمام تلاش خود را براي كاهش تورم انجام خواهيم داد ولي رسانه‌ها و مردم از ما توقع معجزه نداشته باشند.

 

 

محمود بهمني با بيان اينكه بانك مركزي با توجه به شرايط سال گذشته نرخ تورم تك رقمي را هدف قرار داد،‌ گفت: زماني كه سال گذشته گفتم تورم را به تك‌رقمي خواهيم رساند، با در نظر گرفتن شرايط و با مكانيزم موجود بود.
بهمني ضمن تاكيد براينكه آزاد‌سازي قيمت‌ها به طور حتم باعث يك افزايش قيمت مقطعي در اقتصاد خواهد شد، اظهار داشت: با هدفمندسازي يارانه‌ها و تورم حاصل از آن ما ديگر نمي‌توانيم معجزه كنيم و در عين حال بنده نگفته بودم كه هر اتفاقي بيفتد باز هم تورم را تك‌رقمي خواهيم كرد.

يك سال پيش زمان هدفمندسازي يارانه‌ها مشخص نبود

به گزارش بانکی به نقل از فارس رئيس كل بانك مركزي با تاكيد براينكه هدف‌گذاري نرخ تورم تك رقمي در يك سال گذشته با شرايط آن زمان پيش‌بيني شده بود، افزود: بحث هدفمند كردن يارانه‌ها در آن زمان مطرح نبود و مصوب نشده بود و ما بدون در نظر گرفتن اين طرح قصد تك‌رقمي كردن نرخ تورم را داشتيم.

رسانه‌ها اخبار واقعي را منتشر كنند

بهمني با تأكيد بر ضرورت درج اخبار واقعي در مورد روند نزولي نرخ تورم در رسانه‌ها، اظهار داشت: در حالي كه هنوز سه ماه تا پايان سال باقي مانده و نرخ تورم در يك كاهش بي‌سابقه از29.5 درصد به 13.5 درصد رسيده است، اخباري مبني بر احتمال عدم تحقق نرخ تورم تك‌رقمي منتشر مي‌شود.
وي به صحبت‌هاي خود در شهريور ماه سال گذشته اشاره كرد و افزود: بنده شهريور ماه سال گذشته گفته بودم تا پايان سال 88 تورم را به تك‌رقمي خواهم رساند ولي در آن زمان اشاره‌اي به تك‌رقمي شدن آن در آذرماه 88 نكرده بودم.

كاهش 15 درصدي تورم طي يك سال و سه ماه ركوردي بي‌سابقه است

رئيس كل بانك مركزي، روند فعلي نرخ تورم را در جهت تحقق هدف تك رقمي شدن اين نرخ دانست و گفت: به عنوان مثال زماني كه تورم از 29.5 درصد به 10 يا10.5 درصد رسيد بايد اين نكته را در نظر بگيريم كه براي اولين بار است كه در طول 30 سال گذشته بانك مركزي توانسته ظرف يك سال و 3 ماه تورم را 15 الي 16 درصد كاهش دهد.
وي به اهميت كاهش نرخ تورم ظرف يك سال گذشته اشاره و تاكيد كرد: كاهش نرخ تورم طي اين مدت با توجه شرايط حاكم بر اقتصاد كشور كار كمي نبود كه بانك مركزي توانست آن را عملي كند.

تورم را در بدترين شرايط به مرز 10 درصد مي‌رسانم

وي ادامه داد: هم‌اكنون نيز بدون در نظر گرفتن هدفمند كردن يارانه‌ها، به وعده‌هاي خود در مورد تورم تك‌رقمي پايبنديم و اگر هم به هر دليل نتوانيم اين نرخ را تك رقمي كنيم قطعا آن را تا حدود 10 درصد كاهش خواهيم داد.
بهمني گفت: حتما با يك يا 1.5 درصد و با اختلاف بسيار جزئي به هدف‌گذاري خود يعني كاهش تورم خواهيم رسيد.
به گفته رئيس كل بانك مركزي، با اجراي آزادسازي قيمت‌ها طبيعي است كه قيمت‌ها در يك مقطع زماني كوتاه بالا برود و ديگر بانك مركزي نمي‌تواند در آن شرايط تورم را كاهش داده و به كمتر از 10 درصد برساند.

افزايش قيمت‌ها پس از هدفمندسازي يارانه‌ها طبيعي است

بهمني با تاكيد براينكه بانك مركزي نمي‌تواند با آزادسازي قيمت‌ها و اثر مستقيم آن بر روي تورم، نرخ تورم را تك رقمي كند، ادامه داد: زماني كه بانك مركزي با برنامه‌ريزي به عنوان مثال تورم را به 10 يا 10.5 درصد رساند كاملا طبيعي است كه تورم هدفمندي يارانه‌ها روي آن اثر بگذارد.
رئيس كل بانك مركزي برنامه ريزي براي كنترل تورم را به زماني كه آثار اجراي طرح هدفمندسازي يارانه‌ها مشخص شد، موكول كرد و گفت: در آن شرايط بايد با برنامه‌ريزي مجدد تورم ناشي از هدفمند‌سازي يارانه‌ها را در يك بازه زماني معين كاهش دهيم.
وي در خصوص روش‌هاي كاهش تورم در زمان اجراي هدفمند سازي يارانه‌ها، گفت: بايد ديد كاهش و حذف يارانه‌ها به چه ترتيب اجرا خواهد شد؛ شايد اجراي آن در فاصله زماني 5 ساله، يك ساله و يا در مراحل مختلف باشد.
به گفته بهمني هر كدام از حالت‌هاي ممكن براي اجراي هدفمندسازي يارانه‌ها تاثيرات متفاوتي در محاسبات بانك مركزي خواهد داشت.

اعلام تورم هدفمندي يارانه‌ها پس از نهايي شدن زمان اجراي طرح


وي ادامه داد: در زماني كه هدفمندسازي يارانه‌ها نهايي شود مي‌توانيم دقيقا بگوييم نرخ تورم حاصل از آن چقدر است؛ ولي تا برنامه زماني اجراي اين طرح مشخص نشود بانك مركزي نمي‌تواند نكته دقيقي در محاسبات خود لحاظ كند.
رئيس كل بانك مركزي مدت زمان اجراي هدفمند‌سازي يارانه‌ها را در محاسبات بانك مركزي مهم دانست و گفت: تا روشن شدن اين وضع بانك مركزي نمي‌تواند محاسبات خود را انجام دهد و زماني كه اين مشكل برطرف شد مي‌تواند افزايش را لحاظ و در محاسبات تورمي به كار ‌گيرد.

تلاش‌هاي بانك مركزي بايد ديده شود

بهمني تلاش‌هاي بانك مركزي در زمينه‌هاي مختلف از جمله ساماندهي موسسات مالي و اعتباري و شفاف سازي مطالبات معوق را پر اهميت دانست و تصريح كرد: بانك مركزي با تمام موانع پيش رو تلاش‌هاي بسياري را در جهت ساماندهي موسسات مالي و اعتباري انجام داده و هم‌اكنون توانسته بيش از 90 درصد موسسات غير مجاز را ساماندهي كند.
به گفته بهمني، بايد محاسن و اقدامات مثبتي كه توسط بانك مركزي انجام شده نيز در كنار ساير اخبار مورد توجه قرار گيرد.
رئيس كل بانك مركزي تصريح كرد: بانك مركزي با زحمات زيادي ظرف 2 سال توانست مابه‌التفاوت حساب ذخيره ارزي را به كل صنايع ببخشد.

تشكيل ستاد كنترل تورم كمكي به كاهش نرخ تورم نمي‌كند

بهمني تشكيل ستاد كنترل تورم در بانك مركزي را انكار كرد و اظهار داشت: ستاد كنترل تورم در بانك مركزي وجود ندارد و اين بانك بر اساس فاكتورها و استانداردهاي خاص نرخ تورم را در فواصل زماني معين محاسبه و اعلام مي‌كند.
وي با تاكيد براينكه تورم با مكانيزم‌هاي خاص اصلاح مي‌شود، تصريح كرد: نرخ تورم با نشستن افراد در يك ستاد كنترل نمي‌شود و در عين حال ستاد كنترل تورم نمي‌تواند در نرخ تورم تاثيري داشته باشد.
به گفته رئيس كل بانك مركزي ستادي براي محاسبه تورم هميشه در بانك مركزي فعال است و بر اساس برنامه‌ريزي هاي خاص محاسبات خود را انجام مي‌دهند.
بهمني خاطرنشان كرد: بانك مركزي با اعمال سياست‌هاي پولي و ارزي مي‌تواند نرخ تورم را كنترل كند.

► استخدام بانک سرمایه( شهرستان)
عضویت بانک رفاه در بنیاد مدیریت کیفیت اروپا ◄

مطالب مرتبط
بنر