حداکثر بار مجاز در پروازهای خارجی

دوشنبه ، 25 مرداد 1400 ، 11:37

سفر در حال آغاز شدن است. شما برای اقامت کوتاه یا بلندمدت در کشوری دیگر برنامه چیده‌اید و قصد دارید که مدتی از خانه دور باشید. برای این که راهی سفر شوید باید چمدان‎های خود را ببندید و وسایل ضروری و احیاناً هدیه برای عزیزانتان در آن سوی مرزها را در آن بچینید. اما پرسش اینجاست که تا چه اندازه بار می‌توانید همراه خود داشته باشید؟ پاسخ این سوال گاهی بسته به نوع بلیط خریداری شده متفاوت است. بنابراین نخست هنگام خرید بلیط از فلایتیو، وزن بار مجاز برای ایرلاین مورد نظر و کلاس پروازتان را بررسی کنید. اما علاوه بر وزن بار نکات دیگری هم هست که باید به آنها توجه کنید.

حداکثر وزن مجاز چمدان‌ برای هر نفر

به ازای هر بلیط مقدار معینی بار می‌توان جابجا نمود. معمولاً سقف وزن چمدان‌های شما (baggage weight) در اکثر پروازها 30 کیلوگرم است اما قوانینی وجود دارد که ممکن است این عدد تغییر کند. به عنوان مثال در برخی از پروازها حمل 40 کیلوگرم بار مجاز است اما قانون ویژه‌ای برای آن وجود دارد که یک چمدان نباید بیش از 30 کیلوگرم وزن داشته باشد. در ادامه علت این قانون را برایتان توضیح می‌دهیم.

اما به طور معمول در پروازهای خارجی ایران ایر، هواپیمایی امارات، هواپیمایی قطر، هواپیمایی اتحاد، هواپیمایی ترکیش، هواپیمایی عمان، ماهان و بسیاری دیگر، شما می‌توانید 30 کیلوگرم چمدان را به بار بسپارید. اما میزان بار مجاز برخی از ایرلاین‌های اروپایی نظیر هواپیمایی لوفتانزا، بریتیش ایرویز، آسترین، ایرفرانس، کی ال ام و برخی دیگر، 23 کیلوگرم است و داشتن وزن بیشتر چمدان‌ها، مشمول جریمه خواهد شد.

چرا وزن هر چمدان نباید بیش از 30 کیلوگرم باشد؟

شاید برای شما نیز این پرسش پیش بیاد که چرا قوانین بین‌المللی قانون منع استفاده از یک چمدان بالای 30 کیلوگرم را گذاشته‌اند. پاسخ در مسائل انسانی نهفته است. اگر دقت کرده باشید با وجود اتوماتیزه شدن بسیاری از بخش‌های ایرلاین‌ها، هنوز جابجایی چمدان‌ها، در بخش قرار دادن روی نوار بار برای مسافر و چیدن درون هواپیماها به صورت دستی و توسط افراد انجام می‌گیرد. بر اساس قوانین بار بیش از 30 کیلوگرم برای افراد مضر است و بنابراین حتی اگر در یک ایرلاین شما مجاز به دادن 40 کیلوگرم چمدان به قسمت بار باشید، باید آن را به دو قسمت تقسیم کنید. علاوه بر آن، میزان کلی بار برای هر بلیط اساس وزن هواپیما و وزن مسافران و میزان تحمل بار بر اساس استانداردهای جهانی عدد 30 کیلوگرم لحاظ شده است.

وزن ساک دستی داخل هواپیما

در اکثر ایرلاین‌ها وزن ساک دستی مجاز برای بردن به داخل هواپیما بین 7 تا 8 کیلوگرم است. به همراه آن شما می‌توانید یک کیف دستی و یک لباس رو نیز به همراه داشته باشید. اگر دقت کرده باشید، برخی از شرکت‌های هواپیمایی، اجازۀ حمل حیوانات کوچک به داخل هواپیما را می‌دهند که آن حیوانات نیز نباید بیش از 7 یا 8 کیلوگرم وزن داشته باشند. از آنجایی که ساک‌های دستی در کابین‌های بالای سر شما قرار می‌گیرند، باید اندازۀ استانداری داشته باشند که معمولاً این اندازۀ استاندارد ۴۵ * ۵۶ * ۲۵ سانتی‌متر است.

توجه داشته باشید که حمل مایعات به داخل هواپیما ممنوع است و در صورتی که کرم، تیوپ ژل یا نظایر آن را همراه داشته باشید، باید اندازۀ بسیار کوچکی داشته باشد و معمولاً باید کمتر از 100 میلی‌لیتر باشند. البته بسته به نوع هواپیمایی شما ممکن است ابعاد و اندازۀ مجاز این وسایل متفاوت باشد که بهتر است هنگام خرید بلیط با سر زدن به سایت فلایتیو و آشنایی با پرواز خود، از آن مطلع شوید. دارو و شیر نوزادان تحت تدابیر شدید امنیتی کنترل می‌شوند اما بردن آنها به داخل هواپیما مجاز است.

وسایل غیرمجاز در داخل هواپیما

از مجازها گفتیم و از وسایل غیرمجازی که نمی‌توانید به داخل هواپیما ببرید نیز بگوییم. به طور کلی به یاد داشته باشید که بردن مایعات و وسایلی که قابلیت دارند تا به صورت تهدیدی برای مسافران و هواپیما به شمار آیند، در داخل هواپیما مجاز نیست. به همین دلیل نه تنها چاقو و سایر وسایل تیز و برنده غیرمجاز هستند، بلکه سایر وسایل شکستنی که به صورت بالقوه امکان تهدیدآمیز بودن را دارند، مجاز نیستند. به همین اساس مایعات قابل اشتعال، فندک، و مایع آن و سایر مایعاتی که برای سلامت مسافران خطرآفرین هستند نیز، ممنوع هستند. هنگامی که قصد بردن چیزی به داخل هواپیما را دارید، به این فرمول فکر کنید: آیا برای مسافران و هواپیما خطرناک است یا خیر؟ پس از آن اگر پاسخ مناسب را نیافتید با ما در فلایتیو تماس بگیرید.

► پرداخت اعتباری هزینه سوخت‌گیری و تسهیلات یک میلیاردی در نشان بانک/ ایوا
فوت‌وفن‌های انتخاب میز اداری مناسب ◄

مطالب مرتبط
بنر