آموزش سواد مالی به فرزند با روش GISS

سه شنبه ، 25 مرداد 1401 ، 12:22




امروزه بحث مدیریت پول و آموزش آن به کودکان بسیار فراگیر شده است. در دنیای امروز که به سرعت در حال تغییر و پیشرفت است اگر مهارت های لازم در مورد پول به کودکان آموزش داده نشود، در بزرگسالی حتما دچار مشکلات بسیاری خواهند شد. اما سوالی که همیشه ذهن پدر و مادر ها را درگیر می کند این است که چرا فرزندشان با وجود تمام نصیحت ها همچنان ارزش پول را نمی داند؟ چرا آموزش سواد مالی به فرزند به نظر دشوار می آید؟

ممکن است شما هم شنیده باشید که بهتر است از روش های ساده برای آموزش مدیریت پول به فرزندانمان استفاده کنیم! واقعیت این است که هر چه روش کار ساده تر باشد امکان انجام دادن و به ثمر رسیدن آن بیشتر است؛ به خصوص زمانی که هدف از انجام آن، ایجاد یک عادت جدید باشد. بسیاری از متخصصین حوضه پول در مورد تقسیم بندی درآمدشان برای رسیدن به اهداف مورد نظرشان بسیار صحبت کرده اند.

بهترین روش آموزش مدیریت پول (هوش مالی) چیست؟
حال مهم ترین سوال این است که ارزش پول و نحوه مدیریت آن را چگونه به فرزند خود منتقل کنیم؟ روش سنتی برای پس انداز پول روش قلک است که تقریبا همه پدر و مادر ها با آن آشنایی دارند. پس انداز کردن در کودکان باعث به وجود آمدن یک شخصیت انعطاف پذیر، صبور و با حوصله می شود. اما پس انداز کردن به کمک قلک برای یادگیری مدیریت صحیح پول کافی نیست. فرزند شما باید یاد بگیرد که چگونه پول را برای رسیدن به اهداف کوتاه و بلند مدت خود مدیریت کند.
بهترین روش برای یادگیری مدیریت پول روش Give, Invest, Save, Spend است که به اختصار به آن GISS می گویند. این روش شامل چهار قسمت می شود که به فارسی این بخش ها بخشش، سرمایه گذاری، پس انداز و خرج کردن هستند. به کمک این روش فرزند شما یاد می گیرد که درآمد خود را به چهار قسمت تقسیم کرده و به او یاد می دهد که چگونه پول خود را برای رسیدن به اهدافش مدیریت کند.

مدیریت پول به کمک روش بخشش، سرمایه گذاری، پس انداز و خرج کردن (GISS)
روش بخشش، سرمایه گذاری، پس انداز و خرج کردن روش جدیدی است که متخصصین حوضه پول بر روی آن بسیار تاکید می کنند. این روش در حال حاضر در مدارس آمریکا و برخی کشور های اروپایی به صورت کلاس های فوق برنامه آموزش داده می شود. از آنجایی که در کشور ما ایران بحث آموزش های مالی در مدارس وجود نداشته و معلم های ما دانش به خصوصی در مورد هوش مالی ندارند، لازم است که آموزش های لازم در مورد مدیریت پول توسط خانواده به فرزندانشان داده شود. خانواده ها به کمک این روش عادات درست پولی را در فرزند خود به صورت کاربردی ایجاد کرده و در شکل گیری یک شخصیت مستقل، هم از نظر اجتماعی و هم از نظر مالی، در فرزندانشان کمک شایانی می کنند. در ادامه، هر بخش را به صورت جداگانه تفکیک کرده ایم تا با مطالعه آنها متوجه شوید که سازوکار این روش به چه صورت است.

► فارکس چیست؟
معاون بین الملل اتاق بازرگانی ایران منصوب شد ◄

مطالب مرتبط
بنر