خشتی که با آن می توان روزنامه را اداره کرد !

چهارشنبه ، 31 شهریور 1389 ، 12:17

 

حسین شریعتمداری در یادداشت روز روزنامه کیهان در پاسخ به مصاحبه رئیس جمهور با شبکه خبر و اشاره به لوح کوروش و مدیریت جهان نوشت: با چند کلمه خشت نوشته کوروش یک روستا را نمی توانید اداره کنید، ایران و جهان که بماند.

از اینکه برادر حسین شریعتمداری جمعیت تقریبا دوازده میلیونی روستاهای کشور را اینطور به خاطر منشور کوروش به تمسخر می گیرد کاری نداریم ، چه اینکه قبلا نیز از این تمسخرها شنیده ایم ،  زمانی که محمد مایلی کهن در جواب قلعه نوئی ، از واژه ی گروهبان قندلی استفاده کرد ، غافل از اینکه چیزی بیش از یک پنجم نیروهای زحمتکش نظامی در این کشور گروهبان هستند!

بهر حال هر چند شاید این لوح - به زعم برخی دوستان-  نقص هایی داشته باشد ، اما قطعا با مرور و عمل به آن دیگر انسان به خود اجازه ی توهین به دیگران را نخواهد داد ، چه بحث بر سر روستایی ها باشد ، چه گروهبان ها و چه همسر رئیس جمهور یک کشور اروپایی ...

 

به گزارش بانکی دات آی آر ، کوروش، پادشاه بزرگ هخامنشی که به بیان برخی مفسرین از جمله علامه طباطبایی به احتمال زیاد همان "ذوالقرنین" (پادشاه ستوده شده در قرآن) است، منشوری مکتوب از خود به یادگار گذاشته و هم اکنون به عنوان نخستین منشور جهانی حقوق بشر شناخته می شود.

 

این منشور را با هم می خوانیم:

اینك كه به یاری مزدا ، تاج سلطنت ایران و بابل و كشورهای جهات اربعه را به سر گذاشته ام ، اعلام می كنم :

كه تا روزی كه من زنده هستم و مزدا توفیق سلطنت را به من می دهد ، دین و آیین و رسوم ملتهایی كه من پادشاه آنها هستم ، محترم خواهم شمرد و نخواهم گذاشت كه حكام و زیر دستان من ، دین و آئین و رسوم ملتهایی كه من پادشاه آنها هستم یا ملتهای دیگر را مورد تحقیر قرار بدهند یا به آنها توهین نمایند.

من از امروز كه تاج سلطنت را به سر نهاده ام ، تا روزی كه زنده هستم و مزدا توفیق سلطنت را به من می دهد، هرگز سلطنت خود را بر هیچ ملت تحمیل نخواهم كرد و هر ملت آزاد است ، كه مرا به سلطنت خود قبول كند یا ننماید و هر گاه نخواهد مرا پادشاه خود بداند ، من برای سلطنت آن ملت مبادرت به جنگ نخواهم كرد.

من تا روزی كه پادشاه ایران و بابل و كشورهای جهات اربعه هستم ، نخواهم گذاشت ، كسی به دیگری ظلم كند و اگر شخصی مظلوم واقع شد ، من حق وی را از ظالم خواهم گرفت و به او خواهم داد و ستمگر را مجازات خواهم كرد.

از مزدا خواهانم ، كه مرا در راه اجرای تعهداتی كه نسبت به ملتهای ایران و بابل و ملتهای ممالك اربعه عهده گرفته ام ، موفق گرداند. من تا روزی كه پادشاه هستم ، نخواهم گذاشت مال غیر منقول یا منقول دیگری را به زور یا به نحو دیگر بدون پرداخت بهای آن و جلب رضایت صاحب مال ، تصرف نماید.

من تا روزی كه زنده هستم ، نخواهم گذاشت كه شخصی ، دیگری را به بیگاری بگیرد و بدون پرداخت مزد ، وی را بكار وادارد. من امروز اعلام می كنم ، كه هر كس آزاد است ، كه هر دینی را كه میل دارد ، بپرستد و در هر نقطه كه میل دارد سكونت كند ، مشروط بر اینكه در آنجا حق كسی را غضب ننماید و هر شغلی را كه میل دارد ، پیش بگیرد و مال خود را به هر نحو كه مایل است ، به مصرف برساند ،
مشروط به اینكه لطمه به حقوق دیگران نزند.

من اعلام می كنم ، كه هر كس مسئول اعمال خود می باشد و هیچ كس را نباید به مناسبت تقصیری كه یكی از خویشاوندانش كرده ، مجازات كرد ، مجازات برادر گناهكار و برعكس به كلی ممنوع است
و اگر یك فرد از خانواده یا طایفه ای مرتكب تقصیر میشود ، فقط مقصر باید مجازات گردد ، نه دیگران.

من تا روزی كه به یاری مزدا ، سلطنت می كنم ، نخواهم گذاشت كه مردان و زنان را بعنوان غلام و كنیز بفروشند و حكام و زیر دستان من ، مكلف هستند ، كه در حوزه حكومت و ماموریت خود ، مانع از فروش و خرید مردان و زنان بعنوان غلام و كنیز بشوند و رسم بردگی باید به كلی از جهان برافتد و از مزدا خواهانم ، كه مرا در راه اجرای تعهداتی كه نسبت به ملتهای ایران و بابل و ملتهای ممالك اربعه عهده گرفته ام ، موفق گرداند.

 

با حضور درتالار گفتگوی بانکی در مباحث و مسائل اقتصادی کشور شرکت کنید

1000 عضو در حال تبادل نظر در این انجمن هستند

خبرهای منتخب بانکی دات آی آر :

*=======================*

چند توصیه به آقایی که پول خوب میگیره چون حقشه !

بوسه هایی برای تحریم / عکسهای جالب

جذابترین رشته برای دختر,پسرها

گزارشی خواندنی از "عشق دوربین" انگلیسی + عکسهای جالب

15 نکته ی جالب در مورد اینترنت که نمی دانید!

عکسهای جالب / کشف جدید ترین روش تهویه شرکت واحد

گزارشی از تنها هتل "بدون ستاره" در جهان + عکس

خودروسازی آینده ؛ تحت سلطه ی خانم ها + عکس

ریش داشته باشی، در صف بانک نمی‌ایستی!

گزارشی از وضعیت کار زنان در عربستان سعودی + عکسهای جالب

گزارش تصویری / افتتاح پارک جادویی هری پاتر

سابقه اعتصاب در بازار تهران+عکس

عکسهای جالب از استیو جابز ، مدیر اجرایی اپل

عکسهایی جالب از گشت ارشاد چین !

رقم حدودی دستمزد 13 بازیگر مشهور سینمای ایران

کاریکاتورهایی جالب پیرامون تحریم ایران

آقای فوتبالیست ! لطفا فیس بوک خود را بروز نکنید!

گزارش تصویری / کور شدن یک دختر جوان دره راه آزادی

اقدام جالب پلیس سوئیس برای کاهش تصادفات + عکسهای جالب

گزارش تصویری/تفاوتهای ایستادن صف بانک در ایران و اروپا

نمایشگاهی از دیکتاتورهای تاریخ

حسین شریعتمداری ، بازاریان ، جوان نورانی و هیچ!

تصویر جالب/ نحوه ایستادن یک هم وطن در بانک!

عکسهای جالب / مسافران سرگردان اروپایی(3)

 

► باز آمد بوی ماه مدرسه
استخدام در پتروشیمی خارگ ◄

مطالب مرتبط
بنر