انتقاد رضايي از عملكرد اقتصادي دولت

يكشنبه ، 27 ارديبهشت 1388 ، 09:06

 

محسن رضایی نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دیدار با نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی به صراحت گفت که برای "تك روي و خودمحوري در اداره كشور" اعتباری قائل نیست.

 وی در جمع نمايندگان ادوار مجلس شوراي اسلامي تاکید کرد: نه تنها احمدي‌نژاد، بلكه هر فرد ديگري هم از اين منظر به مديريت كشور نگاه كند، ما با مشكل روبرو خواهيم شد.

وي اظهار داشت: زماني بود كه مردان بزرگي همچون حضرت امام(ره)، آيت‌الله خامنه اي و آيت‌الله هاشمي رفسنجاني هر كدام يك دولت بودند و با نيرويي بسيار فراتر از جايگاه قانوني ناشي از منصب خود كشور را مديريت مي كردند اما امروز شاهد شرايط متفاوتي هستيم و هر يك از دولتمردان صرفاً يك وزير يا حتي كمتر از جايگاه حقوقي ناشي از منصب خود هستند و متناسب با اين تغييرات بايد مدل اداره كشور نيز متفاوت شود.

دكتر رضايي تاكيد كرد: آنجا كه احساس خطر براي كشور و نظام جمهوري اسلامي كرده‌ام، به صحنه آمده‌ام و هر كجا كه خطر نبوده‌ است، اجازه ‌داده‌ام تا ديگران مديريت امور را به دست بگيرند و من نيز كمك كرده ام.

كانديداي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در جمع نمايندگان ادوار مجلس شوراي اسلامي با اشاره به سالهاي ابتدايي پيروزي انقلاب اسلامي و تهديداتي كه آن زمان براي كشور و نظام جمهوري اسلامي وجود داشت، گفت: در آن زمان تكليف بود كه از كشور در لباس رزم دفاع كنيم، از همین رو نه به مجلس رفتم و نه دولت و تا زماني كه از تثبيت انقلاب اسلامي اطمينان پيدا نكرديم، در عرصه دفاع ماندم و به صحنه سياسي وارد نشدم.

وي با اشاره به مشكلاتي كه گريبان كشور را در زمان جنگ تحميلي گرفته بود، تصريح كرد: يكي از مشكلاتي كه در آن زمان گريبانگير كشور ‌بود، مشكلات اقتصادي به ويژه مسائل پولي و بانكي بود و من مي دانستم كه به احتمال قوي در آينده نيز يكي از بزرگترين مشكلات كشور اقتصادي خواهد بود.

اين كانديداي اصولگرا، يكي از دلايل تغيير رشته دانشگاهي خود از مهندسي مكانيك به اقتصاد را در چارچوب همين آينده ‌نگري در سالهاي جنگ تحميلي و پس از آن ذكر كرد و افزود: در سالهاي سازندگي به دليل وجود خلاء جدي در زمينه نبود پيمانكاران بخش خصوصي، از تمامي ظرفيت‌هاي سپاه براي ساختن كشور، سدسازي، راهسازي و ديگر پروژه‌هاي عمراني استفاده كرديم.

رضايي خاطرنشان كرد: در آن زمان پيمانكار بخش خصوصي به اندازه امروز در كشور نبود و حجم سرمايه و توانمندي فني بخش خصوصي هنوز چشمگير نبود و لازم بود نيرويي خارج از دولت مثل سپاه در پروژه های بزرگ عمرانی همكاري نمايد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه " امروز بحمدالله پيمانكاران بخش خصوصي فعاليت خوبي در كشور دارند"، گفت: امروز می بایست فعاليت‌هاي عمراني سپاه را نيز به مردم واگذار كرد.

وي ادامه داد: در سالهاي قبل از دوم خرداد 76 يكبار ديگر براي كشور احساس خطر كردم و تصميم گرفتم به صحنه سياسي بيايم اما مقام معظم رهبري به من تكليف كردند كه مدت ديگري در فرماندهي سپاه بمانم و من نيز پذيرفتم.

به تمامي دولت‌هاي ميرحسين‌موسوي، هاشمي، خاتمي و احمدي‌نژاد كمك كرده ام

دكتر محسن رضايي تاكيد كرد: در طول سالهاي گذشته به تمامي دولت‌هاي ميرحسين‌موسوي، هاشمي، خاتمي و احمدي‌نژاد كمك كرده ام و امروز احساس مي‌كنم كه كشور براي مديريت به نيروي جديد و متفاوتي نياز دارد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین گفت که در سالهاي گذشته يك مساله بسيار مهم روي زمين مانده ‌است و اگر اين مساله و مشكلات اقتصاد را حل نكنيم، آثار و عواقبش غير ‌قابل جبران خواهد بود.

وي افزود: در آمارها بيان مي‌شود كه 340 ميليارد دلار درآمد در كشور خرج شده‌ است اما نمود بيروني ندارد، من مي گويم اگر 500 ميليار تومان ديگر هم درآمد بر اين درآمد فعلي افزوده مي‌شد، با این وضعیت هزینه کردن، باز هم هيچ نمود بيروني نداشتيم.

رضايي تاكيد كرد: شيوه و روش حكومت داري، اگر به شيوه چند سال اخیر ادامه یابد، ما همچنان با مشكلاتي همچون بيكاري، تورم، گراني، حجم بزرگ دولت و وضعيت نامناسب تامين اجتماعي روبرو خواهيم بود.


 اول دولت را باید هدفمند کرد

رضايي با انتقاد از روش حكومت‌داري دولت در سالهاي اخير گفت: دولت بايد به صورت هدفمند براي حل مشكلات اقتصاي كشور، از جمله بيكاري، تورم و ديگر مشكلات حركت‌ كند و به جاي هدفمند‌كردن يارانه‌ها، دولت را بايد هدفمند كرد.

وي افزود: هرچه جلوتر مي‌رويم وضعيت دولت بدتر مي‌شود و اين موضوع به دغدغه جدي كشور تبديل شده‌است.

رضايي تاكيد كرد: اداره كشور بايد از شكل كنوني خارج شود، چرا كه با اين گونه مديريت، كشور به جايي نمي‌رسد.

جريان اصولگرا به جايي رسيده كه چند بچه با چماق، بزرگان اين جريان را تهديد مي‌كنند

دکتر رضایی گفت: متاسفانه دولت آقاي احمدي‌نژاد، جريانات سياسي و اقتصادي كشور را خيلي بدتر و اوضاع را پيچيده ‌تر كرده است.

وي ادامه داد: جريان اصولگرايي به جايي رسيده كه چند بچه با چماقي در دست، بزرگان اين جريان را تهديد مي‌كنند و مي گويند همان گونه‌ كه ما مي‌گوييم عمل كنيد.

وي گفت: اين روند به شكلي است كه احساس مي شود جريان اصولگرايي دارد از هم مي‌پاشد، چرا كه افراد خاصي بزرگان جريان اصولگرايي همچون لاريجاني، ولايتي و ديگر افراد را با چماغ دنبال كرده ‌اند.

وي تصريح كرد: در نتيجه اين روش‌ها رفته رفته احترام به بزرگان از بين ‌مي‌رود و مسايل بدي به وجود مي‌آيد كه نظام تصميم سازي مختل مي شود.

رضايي ادامه داد: نيازي نيست با زور بزرگان اصولگرا را به عملي وادار كنند و اگر خواسته بحقي دارند با تعامل و احترام نيز مي توانند با اين بزرگان به نتيجه برسند.

وي در توضيح ضرورت حضور خود در صحنه انتخابات گفت: چرا يك جريان اصولگرا بايد تمامي تخم‌ مرغ هاي خود را در سبد آقاي احمدی نژاد بگذارد كه شايد به مقصد برسد و شايد هم با شكست روبرو شود.

وي تاكيد كرد: جريان‌هاي سياسي سرمايه هاي نظام هستند و نبايد هيچكدام از بين بروند، نه اصولگرا و نه اصلاح طلب.

وي با تاكيد بر اينكه در جريان اصولگرايي كشور سليقه‌هاي مختلفي وجود دارد، افزود: اگر آقاي احمدی نژاد يك جريان سياسي را نمايندگي مي كند افراد ديگری نيز هستند كه نماينده سلايق ديگري از جناح اصولگرايان باشند و اصولگرايي تنها محدود به سليقه ايشان نمي شود.

رضايي، با ابراز تاسف از اينكه "با نمايندگان ديگر جريانات و سلايق اصولگرايي دير به نتيجه رسيديم و من زمان زيادي را از دست دادم"، افزود: ما حداقل زمان را در اختيار داريم و بايد در اين زمان اندك عقب ‌ماندگي‌ها را جبران كنيم.

 دولت ائتلافي راهكاري براي مديريت كشور

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاكيد بر اينكه امروز تكروي به كشور آسيب مي زند، گفت: با اجراي دولت ائتلافي مي توان كارآمدي را در كشور تقويت كرد و زمينه را براي ارتقای آن نيز فراهم كنيم.

وي گفت: بايد اصول جديدي را براي اداره كشور به كار بگيريم كه شكست در يك بخش منجر به شكست همه اصولگرايي در كشور نشود و جريان‌هاي ديگر اصولگرا هم در كشور فعاليت كنند.

وي با تاكيد بر اينكه ايران آنقدر بزرگ است كه هر كدام از مسايلش نياز به يك دولت دارد، گفت: بايد براي اقتصاد يك دولت تشكيل شود، براي سياست يك دولت و براي ديگر امور به همين ترتيب، زيرا كه هر كدام از اين بخش‌ها از زيرشاخه‌هاي مختلف و تنوع زيادي برخوردارند.

وي ادامه داد: بايد دولتي در كشور تشكيل شود كه به اندازه سه دولت باشد و اين تنها با تشكيل دولت ائتلافي محقق مي‌شود.

وي با اشاره به اينكه براي حضور در صحنه انتخابات خدمت مقام معظم رهبري رفتم و نامه اي هم به ايشان نوشتم و اجازه خواستم، گفت: ايشان در اين زمينه پاسخ منفي ندادند و سكوت كردند و من نيز چون كشور را در خطر مي ديديم و احساس تكليف كردم، پا به صحنه گذاشتم.

رضايي : با ورود به انتخابات آبرويم را كف دست گذاشته، تقديم امام و شهدا كردم

رضايي گفت: با ورود به صحنه انتخابات آبرويم را كف دست گذاشتم و تقديم امام و شهدا كردم و تنها با خدا معامله كرده‌ام.

وي با تاكيد بر اينكه كمتر كسي به اين عرصه ورود مي كند، افزود: اما من چون احساس تكليف كردم، آمدم و نتيجه هر چه باشد راضي ام. حال اگر پول داريم يا نداريم، رسانه ‌داريم يا نه، جناحي حمايت مي كند يا نه، من آمده‌ام و اين براي انجام تكليف است.

در ادامه اين جلسه محسن رضايي از تمامي نمايندگان ادوار مجلس شوراي اسلامي كه در جمع حضور داشتند، تقاضاي ياري كرد و افزود: من به مشورت همه شما نيازمندم و نمي‌خواهم اين حركت فردي باشد بلكه خواستار يك حركت گروهي و جمعي هستم.

در ادامه جلسه نمايندگان ادوار مجلس شوراي اسلامي نظرات خود را در زمينه ورود محسن رضايي به عرصه انتخابات و پيشنهادات براي موفقيت وی را ارايه دادند.

منبع: ایفنا نیوز   

► ابعاد موفقيتهاي دولت نهم در سهميه‌بندي بنزين، سهام عدالت و سفرهاي استاني
روزنه‌هاي مفاسد اقتصادي در دولت نهم بسته شد ◄

مطالب مرتبط
بنر