پس‌لرزه‌هاي مناظره بزرگ

شنبه ، 16 خرداد 1388 ، 08:26

::  واكنش‌هاي متفاوت اصول‌گرايان به اظهارات تند و بي‌سابقه احمدي‌نژاد در مناظره تلويزيوني با ميرحسين موسوي
:: هاشمي رفسنجاني در نامه‌اي به صدا و سيما خواستار پاسخگويي به اتهامات احمدي‌نژاد عليه خود شد
:: وزارت خارجه انگليس: در جريان بازداشت ملوانان هيچ عذرخواهي از ايران صورت نگرفت.
:: صدا و سيما درخواست هاشمي رفسنجاني و ساير معترضين براي پاسخگويي به احمدي‌نژاد را رد كرد
:: ارزيابي جوادي آملي، مهدوي كني، عماد افروغ، فرزند ناطق نوري، بيژن زنگنه، مصطفي معين، جهانگيري و روح‌ا... حسينيان از مناظره بزرگ
:: زهرا رهنورد، همسر موسوي: از بررسي پرونده تحصيلي خود استقبال مي‌كنم

 در کوران انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری در آمریکا علاوه‌بر رقابت یک سیاه‌پوست برای دستیابی به بالاترین مسند اجرایی این کشور، آنچه توجه بسیاری از ناظران را جلب کرد مناظره‌های رودرروی باراک اوباما و جان مک‌کین بود.


دو کاندیدای اصلی انتخابات ریاست‌جمهوری در این مناظره‌ها به بسیاری از مسائل می‌پرداختند و صریح و شفاف مواضع یکدیگر را مورد نقد قرار می‌دادند و تحلیلگران داخلی انگشت حسرت می‌گزیدند که چرا نباید چنین فضایی برای گفت‌وگو میان کاندیداهای انتخابات مشابه در ایران وجود نداشته باشد. شاید هیچ کس تصور نمی‌کرد تنها چندماه بعد کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری ایران نیز در مقابل چشمان میلیون‌ها بیننده در برابر هم صف‌آرایی کنند و به نقد برنامه‌ها و رفتارهای یکدیگر بپردازند.

مناظره‌های انتخابات ریاست‌جمهوری دهم اگرچه از سه‌شنبه شب گذشته با حضور مهدی کروبی و محسن رضایی آغاز شد، اما همان طور که مجری این مناظره نیز در پایان اشاره کرد در شب اول از حرارت چندانی برخوردار نبود. این آرامش قبل از توفان، اما چندان به طول نیا نجامید که میلیون‌ها بیننده صداوسیمای جمهوری اسلامی چهارشنبه شب شاهد داغ‌ترین و عجیب‌ترین گفت‌وگوی رودرروی دو کاندیدا بود.

مناظره میان میرحسین موسوی و محمود احمدی‌نژاد آشکارا مهم‌ترین مناظره این دوره از انتخابات بود؛ چراکه طبق تمامی نظرسنجی‌های انجام شده از سوی نهادها و ارگان‌های مختلف این دو کاندیدا تا به حال توانسته‌اند بیشترین اقبال مردمی را به خود جلب کنند و بنابراین عجیب نبود که روایت غیررسمی از 50میلیون بیننده حکایت داشت.

این گفت‌وگوی رودررو اما به واسطه اظهارات محمود احمدی‌نژاد که در آن به جای پاسخگویی درباره عملکرد 4ساله دولت خود، بسیاری از چهره‌های نظام را به برخی مسائل متهم کرد، واکنش‌های گسترده‌ای را برانگیخت. در کنار چهره‌های حامی دولت که سخنان احمدی‌نژاد را شجاعانه توصیف کرده‌اند، بسیاری از فعالان سیاسی رفتار رییس‌جمهور در این برنامه را تقبیح نمودند.پس از پايان مناظره،هزاران نفر از طرفداران كانديداها به خيابان‌ها ريختند وتا دمدمه هاي صبح به طرفداري از كانديداي خود شعار دادند


نباید با آبروی افراد بازی کرد
در همين حال امام جمعه موقت قم که در خطبه‌های نماز جمعه دیروز سخن می‌گفت، ‌با اشاره به مناظره‌هاي انتخاباتي گفت: قرآن ما را از بيان سخن خلاف احكام شريعت منع كرده است و ‌در تمام مباحثي كه در سخنراني‌ها و ‌مناظره‌ها در رسانه‌ها مطرح مي‌شود بايد حريم ديگران بر اساس نص صريح قرآن حفظ شود. وي تاكيد كرد: اگر از اين مسير خارج شويم از خط الهي خارج شده‌ايم. آيت‌ا... جوادي آملي افزود: براي هر نامزدي كه تبليغ مي‌كنيم بايد با آبروي كسي بازي نكرده و درست نيست كه آبروي مسلمان را بريزيم.

آيت‌ا... جوادي آملي خاطر نشان كرد: بيگانگان به دنبال اين هدف هستند كه بين مسوولان تفرقه ايجاد كنند به همين دليل مراقبت از زبان وقلم ضروري است.
نام‌بردن از افراد در مناظره بد است


واکنش آيت‌ا... مهدوي كني، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز به سخنان احمدی‌نژاد نیز جالب بود. وی که در حاشیه مراسم سالگرد ارتحال امام (ره) سخن می‌گفت، درباره مناظره چهارشنبه شب احمدي‌نژاد و موسوي تصريح كرد: در اين مراسم اسم اشخاص را بردن بد بود. در همین حال علي سعيدلو، معاون اجرايي رييس‌جمهور نيز با تکرار سخنان رییس دولت نهم به ایلنا که از او خواسته بود، نظرش را راجع به سخنان موسوي در مناظره كه گفته بود وي در حال پرونده‌سازي براي ديگران است، بگوید، تاکید کرد: شنبه، يكشنبه خواهم گفت كه واقعيت چيست و اين حرف موسوي هم مثل ساير حرف‌هايش دروغ است.


سخنان احمدی‌نژاد مقابله به مثل بود

یک نماینده حامی دولت با این اعتقاد که سخنان احمدی‌نژاد در مناظره با میرحسین موسوی مقابله به مثل بوده است، از واکنش‌ها به سخنان وی انتقاد کرد. «مهدي کوچک‌زاده» در گفت‌وگو با ايرنا افزود: در پاسخ به کساني که بعد از 4 سال هتاکي، فحاشي و بد اخلاقي نسبت به دولت نهم يک مقابله به مثل رييس‌جمهور در برنامه مناظره را بر نمي‌تابند، بايد عرض کنم که خداوند در سوره مبارکه نساء آيه 148 مي‌فرمايد: «لايحب ا... الجهر بالسوء من القول، الا من ظلم، و کان ا... سميع عليما» يعني خداوند بانگ برداشتن، به بدزباني را دوست ندارد مگر از کسي که بر او ستم رفته باشد. وي اظهار داشت: لذا اگر کساني بخواهند با بزرگنمايي بخش کوچکي از عبارات و شيوه‌هاي انتخابي توسط رييس‌جمهور براي افشاي مفاسد و رفتارهاي ضداخلاقي آنان، جلوي روشدن دستان ناپاک را بگيرند يقين داشته باشند خود را بيشتر رسوا خواهند کرد. کوچک‌زاده در ادامه در اظهاراتی توهین‌آمیز تصريح کرد: به راستي اين آقايان اگر نگران مصالح نظام و اخلاق هستند، چرا در برنامه تلويزيوني ضداخلاقي و سراپا تهمت و توهين و افتراي آن شيخ مدعي Change يا غارتگر بيت‌المال که براي فقرا اشک تمساح ريخت، برآشفته نشدند؟ و چرا در برابر هرزه‌گويي‌هاي دلقک دربار اصلاحات در آن برنامه تلويزيوني، فرياد وا نظاما و واخلاقا سر ندادند.


مناظره، ميداني براي جلب منافع كوتاه مدت انتخاباتي نيست

عضو ارشد فراكسيون اصولگرايان مجلس هم در واکنش به سخنان احمدی‌نژاد در مناظره با موسوی گفت: مناظره فرصتي است براي شفاف‌سازي و آگاهي‌بخشي سياسي كه بايد به مشاركت بيشتر مردم كشيده شود، نه آن‌كه ميداني براي جلب منافع كوتاه مدت انتخاباتي به هزينه‌ مصالح بلندمدت مردم، اسلام و ايران شود.
احمد توكلي درگفت‌وگو با «ايسنا»، ضمن تشكر از صداوسيما جهت بازكردن باب مناظره‌ نامزدهاي انتخاباتي، با بيان اينكه مناظره بايد به گونه‌اي باشد كه به شفافيت مواضع و برنامه‌هاي نامزدها كمك كند تا قدرت انتخاب مردم افزايش يابد، گفت: البته هر نامزدي براي ارائه برنامه‌اش ناچار از نقد وضع موجود است. به همين دليل مناظره‌هاي جدي‌تر، مناظره‌اي مي‌شود كه با رييس‌جمهور فعلي صورت مي‌گيرد.وي گفت: در اين زمينه بايد چند نكته مهم مورد توجه قرار گيرد؛ اول آن‌كه نقد به معناي جدا كردن سره از ناسره است و يكي از انتظارات مردم از نامزدها آن است كه انصاف نشان دهند، نه آن‌كه به سياه‌نمايي 24 سال يا 4 سال بپردازند كه گويا هيچ نقطه مثبتي در سال‌هاي گذشته وجود نداشته است.


دفاع روح ا... حسینیان از احمدی‌نژاد

یک نماينده حامی دولت با بیان این‌که «در اين دوره از انتخابات رييس‌جمهوري بحث اصلي رقابت نيست، بلكه رقابت جريانات فكري در كار است» گفت: نبايد فراموش كنيم كه پشت سر برخي از نامزدها چه افرادي با چه جرياناتي حضور دارند.به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام روح‌ا... حسينيان پنج‌شنبه شب در مسجد اعظم اهواز افزود: آقاي موسوي اگر خودش به ميدان مي‌آمد، بحثي نبود؛ اما هم‌اكنون اسلام اشرافيت، اسلام آمريكايي و همه افكار پرفاصله با انديشه‌هاي امام (ره ) در مقابل يك انديشه الهي صف كشيده‌اند.


وي اظهارداشت: افرادي در گذشته وجود داشتند كه ۸ سال مقدسات ما را زير سوال بردند، كربلاي عاشورا را نتيجه خشونت مي‌دانستند و پيوسته تلاش مي‌كردند رهبري را زير سوال ببرند، خفقان مدرني را بوجود آوردند كه نفس‌ها را بند آورده بودند.حسينيان گفت: هم‌اكنون نيز اسلام اشرافي، اسلام ليبرال و اسلام آمريكايي يك طرف جريان انتخابات قرار گرفته است.


موسوي برنده اخلاقي و مفهومي مناظره

در همین حال عماد افروغ نماينده اصولگراي منتقد مجلس هفتم معتقد است ‌برنده برخورد اخلاقي، مفهومي و جرياني مناظره موسوي و احمدي‌نژاد، ميرحسين موسوي بود. وی در تحليل خود از مناظره چهارشنبه شب با تاكيدبر اينكه ‌آغاز مناظره توسط احمدي‌نژاد شروع مناسبي نبود، گفت: اينكه آقاي احمدي‌نژاد با آقاي ميرحسين وارد مناظره مي‌شود و وي را مساوي دولت‌هاي بعد از جنگ قلمداد مي‌كند، مقايسه مع‌الفارقي است يا اينكه مي‌گويد هيچ رقابتي بين كانديداها نيست و همه عليه من هستند، موضع‌گيري جالبي نبود. وي با تاكيدبر اينكه آقاي احمدي‌نژاد بايد برنامه‌هاي خود را مي‌گفت و مناظره‌اي مفهومي و جرياني را پيش مي‌برد، خاطرنشان كرد: متاسفانه مناظره‌اي كه مي‌توانست برنامه‌اي و جرياني باشد به يك مناظره شخصي و مصداقي با نام بردن از اسامي‌اي كه الزاما مستقيم يا غيرمستقيم ربطي به ميرحسين موسوي نداشت، همراه بود.

اين استاد دانشگاه با تاكيدبر اينكه شروع‌كننده سير مناظره را تعيين مي‌كند، ادامه داد: در مقابل‌، ميرحسين موسوي با متانت و با شيوه‌اي خاص از ورود به مصاديق پرهيز داشت و درست هم همين است. هرچند كه معتقدم كساني كه كانديدا مي‌شوند اين حق را دارند كه وارد مصاديق شوند. برخلاف شخصي كه به عنوان رييس‌جمهور حاكم است، بقيه كانديداها اين حق را دارند كه از نقد دولت مستقر شروع كنند، ولي مهندس موسوي تا جايي كه توانست از ورود به مصاديق پرهيز داشت و اگر هم وارد شد به صورت گذرا عبور كرد.


تحلیل وزیر نفت خاتمی از مناظره احمدی‌نژاد و موسوی

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت دوران خاتمی در گفت‌وگو با وب‌سایت رسمی ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی گفت: ‌آقای موسوی نشان داد فردی اخلاق‌مدار و متین و پیرو آزادی در چارچوب قانون اساسی و آموزه‌های اسلام است. در حالی که طرف مقابل یعنی آقای احمدی‌نژاد برای پیروزی خودش از استفاده از هیچ ابزاری دریغ نکرد. زنگنه تصریح کرد: ‌رفتار به دور از اخلاق آقای احمدی‌نژاد در سطح و جایگاه یک ريیس‌جمهور نبود و در حالی که او باید صاحب آبرو و عزت مردم که سیاست‌مداران نیز از جمله آنان هستند، باشد با این کار و بدین شکل صحبت کردن آبروی مردم را بدون سند و مدرک برد. وزیر پیشین نفت در پایان گفت كه آقای احمدی‌نژاد با این برخورد در میان متدینین و اخلاق‌مداران ریزش رای بسیار شدیدی خواهد داشت.


اصولگرایی زیر سوال رفت
مریم بهروزی دبیرکل جامعه زینب که از تشکل‌های حامی رییس دولت نهم محسوب می‌شود، با انتقاد شدید از احمدی‌نژاد و توهین آمیز خواندن سخنان او در مناظره با موسوی گفت: «به‌رغم این که مناظره برای تنویر افکار عمومی بسیار کار خوبی است اما من مناظره شب گذشته را نپسندیدم. مواردی که احمدی‌نژاد در رابطه با آقایان ناطق و هاشمی گفتند، اصولگرایی را زیر سوال بردند چون هردو شخصیت بزرگوار، اصولگرا هستند.»مریم بهروزی در گفت‌وگو با پایگاه خبری فرارو افزود: «آقای ناطق رییس اصولگرایان و رییس شورای هماهنگی بوده‌اند و هنوز هم هستند و شورای هماهنگی هنوز تعطیل نشده. احمدی‌نژاد کسی را زیر سوال برد که رییس تشخیص مصلحت و رییس مجلس خبرگان هستند و بارها و بارها مورد تایید امام و مقام رهبری بوده است.»


طرفداران خودش را هم از دست داد

وزير صنايع دولت اصلاحات معتقد است، مردم ايران به كسي راي مي‌دهند كه ادب و متانت خود را در پيشگاه ملت نشان دهد. اسحاق جهانگيري در انتقاد از گفتار محمود احمدي‌نژاد در برنامه مناظره تلويزيوني در گفت‌وگو با ايلنا گفت: متاسفانه رييس‌جمهور در رفتاري تند به اتهام زني عليه افرادي پرداخت كه ستون‌هاي نظام به شمار مي‌آيند. ايشان بدون رعايت آداب به اظهار نظر پرداختند ولي در مقابل آقاي موسوي با متانت و شخصيتي كه از خود نشان دادند، جلوه‌هاي يك رييس‌جمهور مقتدر و كارآمد را نمايش دادند.


واکنش وزارت خارجه بریتانیا
بازتاب مناظره احمدی‌نژاد با موسوی به مرزهای ایران محدود نشد چراکه بخشی از سخنان احمدی‌نژاد برای توجیه آزادی پر سروصدای ملوانان انگلیسی به دولت بریتانیا باز می‌گشت. از همین رو بود که کمتر از 24ساعت پس از پایان مناظره یک سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا گفت که در جریان بازداشت ملوانان بریتانیایی و سپس آزاد کردن آنها توسط ایران که در سال 2007 رخ داد، هیچ عذرخواهی از سوی دولت بریتانیا صورت نگرفت.وی به بخش فارسی بی‌بی‌سی گفت: «در پی این ماجرا (بازداشت ملوانان) مکاتباتی میان سفارت بریتانیا در تهران و مقام‌های ایران ردوبدل شد. به هر حال عذرخواهی در این مکاتبات نمی‌توانست معنایی داشته باشد، چون اصولا این ماجرا در آب‌های ایران اتفاق نیفتاد.»


معین: ستاره‌دارها مختص دولت نهم بود
احمدی‌نژاد در جریان مناظره با موسوی در پاسخ به مساله دانشجویان ستاره‌دار که از سوی موسوی مطرح شده بود، این مساله را میراث دوران دکتر معین در وزارت علوم دانست و مدعی شد دولت نهم این روند را متوقف کرده است. دکتر مصطفی معین در واکنش به این اظهارات جوابیه‌ای خطاب به رییس سازمان صداوسیما منتشر کرد. در نامه معین به ضرغامی آمده است: در ارتباط با طرح مسائل خلاف واقع در موضوع دانشجویان ستاره‌دار از سوی آقای دکتر محمود احمدی‌نژاد، کاندیدای محترم دوره دهم ریاست‌جمهوری، در مناظره تلویزیونی مورخ 1388/3/13 و نسبت دادن آن به دوره مسوولیت اینجانب در دولت اصلاحات، توضیحاتی به شرح زیر برای روشن شدن افکار عمومی اعلام می‌شود.

خواهشمند است دستور فرمایید در زمان برگزاری مناظره کاندیداهای ریاست‌جمهوری به اطلاع عموم رسانده شود.1- بر اساس روال معمول در اعلام نتایج آزمون کارشناسی ارشد توسط سازمان سنجش آموزش کشور، پرونده تعداد معدودی از پذیرفته‌شدگان آزمون(در حدود 10 تا 15 نفر) به دلایل نقص مدارک آموزشی و یا شبهه مسائل اخلاقی و انضباطی، مورد بررسی مجدد قرار می‌گرفت که عمدتا نیز پس از رفع نقایص، اشکالات فوق بر طرف می‌گردید. از این رو به دلیل محدود بودن تعداد و رفع موانع به طور معمول و به‌رغم وجود فضای باز سیاسی، هیچگاه این موضوع به یک معضل دانشجویی و اجتماعی تبدیل نشد

.2- با کمال تاسف روال متعارف مذکور در فوق، از همان ابتدای دولت نهم با عنوان جنجالی ستاره‌دار شدن به یک پدیده گسترده سیاسی برای برخورد با دانشجویان فعال سیاسی تبدیل شد. به‌نحوی که بیش از هزار نفر از پذیرفته شدگان آزمون کارشناسی ارشد سال 1385 مشمول عنوان ستاره‌دار و عمدتا دچار مشکل در ادامه تحصیل شدند. به‌رغم پیگیری‌های متعدد و مراجعه به مراجع ذی‌صلاح و عدم حصول نتیجه، دامنه اعتراضات دانشجویی گسترش و ادامه یافت. بنابر این متذکر می‌‌‌‌‌‌شود که پدیده دانشجویان ستاره‌دار و خسارات ناشی از آن در حوزه آموزش‌عالی و جامعه، اختصاص به دولت نهم داشته و هیچ‌گونه ارتباطی با دوران مسوولیت اینجانب در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دولت اصلاحات نداشته است.


پاسخ رهنورد به ادعاهای احمدی‌نژاد
آنچه بیش از همه بینندگان مناظره چهارشنبه را شوکه کرد، اقدام احمدی‌نژاد در نشان دادن تصویر مدرک تحصیلی همسر موسوی در مقابل دوربین رسانه ملی بود. وی مدعی شد که همسر موسوی بدون کنکور وارد دانشگاه شده و به صورت غیرقانونی همزمان در دو رشته تحصیل کرده است؛ ادعایی که با واکنش صریح زهرا رهنورد مواجه شد.

وی ضمن تشریح مراحل تحصیلاتش با استقبال از بررسی پرونده تحصیلی خود تاکید کرد که هتاکی و پرونده‌سازی با اخلاق اسلامی سازگار نیست. در همين ارتباط وکیل رییس سابق دانشگاه الزهرا نیز اعلام کرد که در صورت عذرخواهی نکردن محمود احمدی‌نژاد از «ملت ایران»، «رهنورد» و «مهندس موسوی»، خانم رهنورد حق طرح شکایت در مراجع قضایی را برای خود محفوظ می‌دارد.

محمدجعفرحبیب‌زاده در گفت‌وگو با قلم‌نیوز، درباره ایراد اتهام از سوی محمود احمدی‌نژاد به دکتر زهرا رهنورد در مناظره با مهندس موسوی بیان کرد: ادامه تحصیل خانم رهنورد در زمانی صورت گرفته که وی توسط رژیم شاهی از آموزش و پرورش اخراج گردیده و کارمند نبوده است و در آن زمان هم منعی برای ادامه تحصیل کارمندان وجود نداشته و ممنوعیت مورد ادعا مربوط به مقررات سال‌های اخیر است. آقای رییس‌جمهور لااقل باید این را بداند که حکم ریاست دانشگاه پس از تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی که همگی منصوب رهبری هستند توسط وزیر علوم صادر می‌شود. آیا رییس‌جمهور به عنوان رییس شورای مذکور اینقدر بی‌اطلاع است؟


نامه فرزند ناطق‌نوری به موسوی

دیگر فردی که نامش در مناظره چهارشنبه شب از سوی احمدی‌نژاد برده شد، ناطق‌نوری، رییس دفتر بازرسی ویژه مقام معظم رهبری و رییس اسبق مجلس بود که به همراه فرزندش به سوء‌استفاده مالی متهم شد. فرزند حجت‌الاسلام ناطق‌نوری در واکنش به این ادعاها نامه‌ای سرگشاده خطاب به میرحسین موسوی نوشت.
وی در این نامه شیوه مناظره تلویزیونی موسوی با رقیب انتخاباتی‌اش را ستود و از اتهام وارد شده بر خود و خانواده‌اش در این مناظره گلایه کرد.در نامه سرگشاده مصطفی ناطق‌نوری به میرحسین موسوی آمده است: آنجا که در سایه تزویر و تظاهر به مهدویت و طلب فرج، اصول ایمانی و تاکیدات دینی و قواعد اخلاقی که بناست فلسفه غایی فرج امام عصر(عج) باشد، آنگونه لگدمال جهل گردید و دل‌های مومنانی که در پس این سال‌ها، با امید به حاکمیت اخلاق دینی، سختی‌های این راه دراز دفاع از آرمان‌ها را به جان خریدند، این چنین به لرزه افتاد. اینجانب با مدد امید به آینده‌های روشن، این بار سنگین افترایی را که در پیشگاه میلیون‌ها نفر، بر من و خانواده‌ام روا گردید و قلبم را بی‌رحمانه آزرد، به نوبه خود تحمل می‌نمایم و تنها به عنوان یک ایرانی و نیز جانباز کوچک دوران دفاع مقدس همگام و هم‌نفس خیل عظیمی از ایرانیان مصمم که دل در گرو تغییر وضع موجود دارند و بی‌صبرانه آرزوی روزهای سبز این مرز و بوم را در دل می‌پرورانند، با شما نجواگونه می‌گویم: «اندکی صبر سحر نزدیک است.»


پیگیری قضایی سخنان احمدی‌نژاد

قائم‌مقام وزیر اقتصاد در دولت اصلاحات و رییس اسبق فدراسیون فوتبال از دیگر افرادی بود که از سوی احمدی‌نژاد مورد اتهام قرار گرفت. وی در واکنش به این سخنان محسن صفایی فراهانی گفت: من به طور حتم از آقای احمدی‌نژاد شکایت خواهم کرد. از آقای ريیس‌جمهور به دلیل نشر اکاذیب به قوه‌قضائیه شکایت خواهم کرد.محسن صفایی فراهانی در گفت‌وگو با ایلنا ادامه داد: «آنچه به عنوان منابع مالی در اختیار دارم، کاملا روشن است و هیچ مشکلی ندارم که نهادهای نظارتی برای بررسی منابع مالی بنده وارد عمل شوند.


به طور حتم از آقای احمدی‌نژاد شکایت خواهم کرد و از طریق قوه‌قضائیه این جریان را پیگيری می‌کنم و امیدوارم قوه‌قضائیه هم شهامت رسیدگی به این مساله را داشته باشد تا برای مردم همه چیز مشخص شود. به طور حتم برای مناظره با آقای احمدی‌نژاد هم آمادگی کامل دارم.

صداوسیما به هاشمي و منتقدان وقت نداد

در حالی که بسیاری از افراد حقیقی و حقوقی در جریان مناظره محمود احمدی‌نژاد و میرحسین موسوی از سوی رییس دولت نهم متهم به سوء‌استفاده از موقعیت خود شدند، اما صداوسیما حاضر نشد زمانی را به آنان اختصاص دهد تا به دفاع از خود بپردازند. دفتر آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، مصطفی معین وزیر اسبق علوم، محسن صفایی فراهانی قائم مقام اسبق وزارت امور اقتصاد و دارایی، حزب جبهه مشارکت ایران اسلامی و... با صدور نامه‌هایی جداگانه خطاب به رییس سازمان صداوسیما خواسته بودند که وقتی برای پاسخگویی آنان به ادعاهای احمدی‌نژاد اختصاص یابد اما با این درخواست موافقت نشد.

ضرغامی رییس سازمانصداوسیما دیروز در پاسخ به سوالی درباره امکان استفاده از رسانه ملی برای افرادی که در این مناظره‌ها به نحوی از آنان نام برده می‌شود گفت: رسانه ملی موظف به اجرای مصوبات قانونی کمیسیون ماده 62 بوده و تلاش می‌کند تا اگر در جریان مناظره‌ها نسبت به نامزدهای غایب مطالب انتقادی مطرح شود فرصت مساوی پاسخگویی را برای آنان فراهم کند ولی در سایر موضوعات به حسب رویه گذشته و نظرات قانونی شورا پس از برگزاری انتخابات تصمیم‌گیری می‌شود. وی افزود: در حال حاضر درخواست‌های فراوانی از سوی افراد حقیقی و حقوقی مربوط به هر دو طرف مناظره 13 خرداد به رسانه ملی واصل شده است که با مشورت نهادهای نظارتی نحوه پاسخ و انعکاس توضیحات آنان بررسی و اقدام خواهد شد.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

► اولویت های اقتصادی رئیس جمهور آینده
محمود احمدی‌نژاد هم شعر سرود ◄

مطالب مرتبط
بنر