گردشگری/ جاذبه های گردشگری رم

سه شنبه ، 5 آذر 1392 ، 06:50

وقتی پا به رم، پایتخت ایتالیا می گذارید، گویی به یک موزه بزرگ قدم گذاشته اید. رم شهری است دارای آثار دیدنی فراوان که سالانه تعداد زیادی از گردشگران علاقه مند از سراسر دنیا را به خود جذب می کند.

به گزارش بانکی دات آی آر، رم از معدود شهرهایی در جهان است که یک کشور را در خود جای داده است. کشور کوچک واتیکان در دل شهر رم خودنمایی می کند.

موقعیت جغرافیایی

شهر رم بزرگترین و پرجمعیت‌ترین شهر این کشور با 2.7 میلیون سکنه و همچنین مرکز ناحیه‌ی لاتزیو می‌باشد. این شهر در کنار رودخانه تِوِره و در نزدیکی دریای مدیترانه قرار گرفته است.

شرایط آب و هوایی

درفصل هاي پائيز و بهار رم  آب و هوايي معتدل و بارندگي مختصري دارد. این شهر درتابستان گرم و آفتابي و بارندگي درآن بسيار كم است. درماه هاي زمستان ، هواي رم سرد است اما روزها معمولا صاف و آفتابي است.

اقتصاد رم

شهر رم از نظر اقتصادي شهري فعال است، به طوري كه 8 درصد توليد ناخالص ملي كشور ایتالیا را توليد مي كند.عمده فعاليتهاي اقتصادي در رم به دو بخش كارهاي دولتي و توريسم تقسيم مي شود و اغلب مردم شهر در اين دو بخش مشغول كار هستند. به طور كلي مهم ترين صنعت اين شهر، توريسم است. صنعت توريسم باعث رونق صنايع زيادي در اين شهر شده است.از ديگر صنايع مهم رم توليد انواع لباس ،پارچه بافي ،صنايع چاپ ،صنايع غذايي ،داروسازي ،ماشين سازي و صنايع فلزي است.همچنين رم مركز صنعت فيلم سازي ايتاليا است.از ديگر فعاليت هاي مهم اقتصادي رم بانكداري مي باشد.

دیدنی ها

بنای کولیزیوم

بنای کولیزیوم در شهر رم واقع است که در سال شصت میلادی به دستور وسپاسیان ساخته شده " این بنا تاریخچه عجیبی داشته است . این بنای شوم مدتی کشتارگاه بی گناهان بوده و سپس به یک قلعه مخوف تبدیل شده است و سپس زمانی که طاعون به این سرزمین حمله کرد به یک بیمارستان تبدیل شد و سر انجام در قرون وسطی به سالن تئاتر مبدل شده و در زمان ناپلئون به صورت اصطبل درامد و اکنون محل تماشای جهانگردان شده است . این بنا در قرون وسطی دو در داشته " یک در زندگی و در دیگر مرگ نام داشته است . در حال حاضر هم بازدید کنندگان از در زندگی وارد و از مرگ خارج می شوند.

 

فواره تروی


فواره های تروی که دور ميدان کوچكی قرار دارند از جمله جاهای مورد علاقه گردشگران است. معمولا عده زیادی در طول روز از آن بازدید می آنند و در کنار آن عكس های یادگاری می گيرند.

 

پله های اسپانیا


له های اسپانیا عریض ترین و طویل ترین پلکان کل اروپاست. این پله ها میدان Trinita dei Monti را به میدان اسپانیا پیوند می دهند. تعداد پله ها ۱۳۸ عدد است و بین سال های 1725–1723برای نزدیک کردن سفارت اسپانیا به منطقه ی مقدس واتیکان(The Holy See) ساخته شده اند. امروزه پله های اسپانیا در ایام مختلف سال، میزبان برنامه های گوناگون است. مثلاً در ایام کریسمس، نمایش خاصی در آن اجرا می شود، در ماه مه آن را پر از گل های آزالیا می کنند و گاهی تبدیل به محل فروش انواع گل ها می شود. برتولوچی از این محل در یکی از فیلم هایش استفاده کرده و باب دیلن یکی از ترانه هایش را برای این پله ها سروده. در ۱۹۸۶ اولین رستوران مک دونالد ایتالیا در نزدیکی این پله ها گشایش یافته و اولین اعتراضات به Fast Food و طرفداری از Slow Food در اینجا شکل گرفته...اعتراضات مدنی هم در این پله ها به اشکال مختلف هنری بارها نشان داده شده اند.

 

قلعه سنت آنجلو


قلعه سنت آنجلو این بنای عجيب دایره ای شكل، در اصل مقبره امپراتور هادریان بوده است، اما در قرن ششم تبدیل به یك پایگاه مناسب برای پاپ ها شد و از طریق کانال های زیرزمينی به قصرهای واتيكان متصل شد. بسياری از پاپ ها در گذشته و هنگامی آه خطری آنها را تهدید می کرده از این راه های مخفی استفاده کرده اند. درحال حاضر از این بنا به عنوان موزه استفاده می شود.

کلوسئوم، واتیکان، کلیسای کوچک سیسین ، میدان سن پیترو و موزه واتیکان، پانتئون، میدان ناوونا و آبشار چهار رودخانه، فروم رومی، میدان ونیز، گالری بُرگزه، موزه کاپیتولینه، پالاتینو و موزه‌ی پالاتینو، بازیلیکای کوسما و دامیانوی مقدس، بازارهای تراییانو، کلیسای ماریای مقدس در اراکوئلی، پلکان مقدس، میدان امانوئل دوم (پایه گذار ایتالیای جدید)، کلیسای سن کلمنته از دیگر دیدنی های رم هستند.

مراکز خرید

رم مغازه‌های متنوعی دارد، از لباس و جواهرات گرفته تا لوازم هنری و عتیقه‌جات. مرکزخریدهای خوبی هم، هم در شهر و هم در حومه پیدا می‌شوند. محله‌های اصلی خرید کردن در رم، خیابان‌های دل‌کورسو و کندوتی و کوچه‌پس‌کوچه‌های دور و برشان هستند: در دل‌کورسو بسیاری از طراحان نام‌آشنای لباس مثل گوچی، آرمانی، دیور، والنتینو، هرمس و... مغازه دارند؛ اما اگر دنبال جنس‌های ارزان‌تر باشید، باید به کندوتی، کولا دی ریِنزو یا دور و بر پانتئون سر بزنید. بعضی مارک‌های لباس مثل میس سیکستی و فورلا ارزان‌ و بادوام‌اند، اما حتماً قبل از خرید آن‌ها را امتحان کنید. بد نیست نمایندگی‌های کارتیه، بولگاری، تیفانی و مون‌بلان را هم نگاهی بیندازید، هر چند که خرید کردن از این مغازه‌ها خیلی هم به‌صرفه نیست. رم کفش‌ها و کیف‌های چرمی بادوامی هم دارد، اما لباس‌های کودکان در آن‌جا خیلی گران‌اند. خیلی از فروشگاه‌ها تخفیف تابستانه‌شان را از ١٥ ژوییه (هفته‌ی آخر تیرماه) شروع می‌کنند و حراج‌های مخصوص سال نو هم دارند. خرید اجناس تقلبی در ایتالیا جریمه‌ی سنگینی دارد، بنابراین زیاد دور و بر کیف‌های لویی ویتون تقلبی که کنار خیابان به فروش می‌رسد، نروید. اگر دلش را دارید که سر جریمه‌ی یک میلیون و پانصدهزار تومانی خطر کنید، یادتان نرود که چانه هم بزنید، بعضی دست‌فروش‌ها برای همین جنس‌های تقلبی هم قیمت بالایی می‌طلبند. برای خرید سوغاتی یا یادگاری‌های رم، فروشگاه‌های موزه‌ها بدترین انتخاب‌اند. در مغازه‌های محله‌های توریستی، می‌توانید همین اجناس را با قیمت مناسب‌تری تهیه کنید.

حمل و نقل عمومی

فرودگاه اصلی رم، لئوناردو داوینچی (فیومیچینو)  در 26 کیلومتری جنوب غربی  شهر ساخته شده است. فرودگاه سيامپينو، دومين فرودگاه رم است که در 20 کیلومتری جنوب شرقی شهر ساخته شده و اکثر پروازهای داخلی و بعضی از پروازهای بين المللی در آن به زمين می نشينند.

شرکت ای.تی.ای.سی، شرکت اصلی اتوبوسرانی رم است. اتوبوس ها در رم از ساعت ۶ صبح تا ١٢ شب در شهر تردد می کنند. البته چند دستگاه از آنها هم به صورت شبانه روزی در خدمت مسافران هستند. برای تهيه بليت اتوبوس در رم باید به دکه های روزنامه فروشی یا فروشگاه های عرضه توتون و تنباکو مراجعه کنيد. قوانين شهر رم در این مورد کمی سختگيرانه است و برای کسانی که بدون بليت سوار اتوبوس شوند، جریمه های سنگينی در نظر گرفته شده است. این قوانين شامل حال گردشگرانی که حتی یك کلمه ایتاليایی بلد نيستند هم می شود!

برای کرایه اتومبيل، موسسات زیادی در رم فعال هستند، ولی کرایه اتومبيل به هيچ وجه توصيه نمی شود.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► گردشگری/ جاذبه های گردشگری کیپ تاون
گردشگری/ جاذبه های گردشگری سامویی ◄

مطالب مرتبط
بنر