ایرانگردی در بانکی/ معرفی دیدنیهای گرمسار

شنبه ، 20 فروردين 1390 ، 12:35

 

سایت بانکی در نظر دارد به منظور آشنایی هر چه بیشتر شما همراهان عزیز با جاذبه های فرهنگی و گردشگری ایران  سلسله گزارش هایی را در این خصوص منتشر کند . روزهای زوج منتظر گزارشهای ایرانگردی ما باشید.

سایر گزارش های مرتبط را می توانید در صفحه گردشگری بانکی پیگیری کنید

گرمسار يكي از چهار شهرستان استان سمنان و در غرب اين استان قرار دارد .گرمسار از شمال به فيروزكوه و دماوند ، از شرق به سمنان از غرب به ورامين و قم و از جنوب به كاشان محدود مي باشد . و جنوب شرق تهران قرار دارد .

به گزارش بانکی دات آی آر  گرمسار بر روي مخروط افكنه حبله رود يكي از رودخانه هاي دائمي اين شهرستان قرار داشته و از 3 جهت توسط رشته كوههايي احاطه شده و فقط سمت جنوبي آن به علت وجود كوير باز است . كه آنهم پس از 48 كيلومتر عبور به كوههاي سياه كوه مي رسيم .

ارتفاع متوسط گرمسار از سطح دريا 856 متر است .


شهر گرمسار محل تلاقي  راه آهن سرتاسري شمال (گرگان) و مشهد مي باشد و جاده اصلي تهران ، مشهد در كنار آن قرار دارد . طول دشت گرمسار از شرق به غرب 48 كيلومتر و از شمال به جنوب معادل 27 كيلومتر مي باشد .

شهرستان گرمسار در گذشته نه چندان دور به خوار معروف بوده و در كتب مختلف از اين شهر به نام خوار ياد شده است خوار نامي است قديمي و مربوط دوره قبل از اسلام و ايران باستان , در كتب قديمي و تاريخي اين نام با جزئي اختلاف با همين هيئت ذكر شده است .


در اوستا از خوار و صفحات البرز بنام ورن ياد شده در كتيبه هاي آشوري اين ناحيه را خواراو در جاي ديگر آري خوانده اند در زمان اشكانيان گرمسار يكي از ايلات تابع آنها و خوآرن نام داشت و امروزه سمنانيها هنوز هم آنرا خواره مي گويند . سلوكيها در اين ناحيه شهري به اسم خاراكس بنا نهادند و از اين منطقه بنام خاربيس ياد كرده اند.

در سال 1319 شسي نام گرمسار براي خوار انتخاب شد و به موجب قانون تقسيمات كشوري جديد مصوب آبان ماه 1316 شمسي گرمسار بخشي از شهرستان سمنان قرار داشت كه مشتمل بر چهار بلوك بود . تا اينكه به موجب تصويب نامه مهر ماه 1325 بخش گرمسار از سمنان جدا گرديد و بخشي از حومه تهران گرديد و در آبان ماه 1325 بخش گرمسار تابع شهرستان دماوند شد . و طبق مصوبه مورخ 77/11/1 شمسي هيئت وزيران در اين سال به شهرستان تبديل گرديد , كه بخش ايوانكي با دهستانهاي مربوط فعلي از شهرستان تهران مجزا يكي از بخشهاي تابع شهرستان جديد التاسيس گرمسار گرديد .

شهرستان گرمسار در نيمه دوم سال 1355 از استان تهران منتزع و جزء استان سمنان گرديد و در سال 1374 شمسي بخش آرادان با مراكز جمعيتي دهستان آرادان و ياتري تاسيس شد و در حال حاضر گرمسار داراي 3 بخش : مركزي , ايوانكي و آرادان و يكي از چهار شهرستان تابعه استان سمنان مي باشد.

تصاویر دیدنی از گرمسار

تصویری از امامزاده شاه سلطان نظر آرادان

شکارگاه شاه عباسی قصر بهرام

آب انبار کویری گرمسار علی آباد

مسجد جامع گرمسار که به عنوان نمادی از گردشگری گرمسار محسوب می شود

 

نمایی از روستای پاده    ارگ بم گرمسار

رودخانه حبله رود حوالی گرمسار

بافت قدیمی گرمسار

اخبار پربازدید سایت بانکی :

===================

 

 

► ایرانگردی در بانکی/ ترک ها از کجا آمدند
ایرانگردی در بانکی/ همه چیز در باره باغچه چوق ماکو ◄

مطالب مرتبط
بنر