نامه وارده/درد دل یکی ازآمارگیران سرشماری امسال

پنجشنبه ، 1 دی 1390 ، 09:49

سرشماری نفوس و مسکن سال 90از تاریخ 2 آبان تا 22 آبان ماه سال جاری  برگزار شد و چون تعداد خانوارهاي غايب زياد بود تا روز 27 آبان تمديد گردید.

در این سرشماری سراسری تعداد زیادی آمارگیر از مناطق مختلف کشور مشارکت داشتند. تعدادی از این افراد طی پیام هایی که برای این مجموعه خبری  ارسال داشته اند به انتقاد از نحوه پرداخت حقوق و مزایای خود پرداخته اند در بخشی از نامه سرگشاده یکی از آنها  آمده است:

 

قبل از آغاز سرشماري کلاس هايي براي همه افرادي که در اين طرح ثبت نام مي کنند، برگزار مي شوند، سپس با توجه به نمره ها(و البته پارتي!) افراد به دسته هاي مختلف دسته بندي مي شوند.

 

 

دوازده روز از ساعت 8 صبح تا 2 بعد از ظهر براي ما کلاس برگزار شد و قرار شد براي شرکت در کلاس ها هم حدود 100 هزار تومان دستمزد بپردازند و در کلاس گفته شد که براي ماموران به طور کلي حدود 700 هزار تومان دستمزد پرداخت خواهد شد.

کلا توي سرشماري مامور، کارشناس گروه، بازبين و کارشناس بازبين و مسئول فني و اجرايي زير نظر معاون فني هر شهرستان و نهايتا معاون فني استان کار مي کنند.

هر 4 يا 5 مامور زير نظر يک کارشناس گروه و هر کارشناس گروه زير نظر يک بازبين و هر 4 بازبين زير نظر يک کارشناس بازبين انجام وظيفه ميکنند. و در اين سرشماري هر مامور موظف بود400 فرم خانوار را پرکند.در واقع مني که کارشناس بازبين بودم بايد 24 نفر را مديريت مي کردم.

البته ناگفته نماند که چون تعداد افرادي که ثبت نام مي کنند نسبت به تعداد نيرويي که براي انجام طرح لازم است خيلي کم هستند، حتي افرادي که زير 50 درصد نمره را مي آورند نيز به عنوان مامور انتخاب مي کنند! که اين کاربازبين ها و قطعا کارشناس بازبين ها را نيز خيلي مشکل کرده بود.

بعد از اينکه فرم ها توسط مامور ها پر شد و به ستاد انتقال داده شدند، بايد توسط بازبين ها چک شوند مثلا مامور سن افراد را درست محاسبه کرده باشد يا ميزان تحصيلات که مثلا به جاي ابتدايي، دبستان يا به جاي متوسطه، دبيرستان و ... ننوشته باشند و سخت تر از همه شغل ها و فعاليت ها و بالاخره همه مواردي که در فرم وجود داشت را بايد چک مي کردند.

بعداز چک شدن فرم ها توسط بازبين ها، کارشناس بازبين بايد در روزهاي اول همه فرم ها و در روز هاي بعد درصدي از فرم ها را چک کند و تذکرات لازم را به تک تک ماموران گزارش کند.

 

 

 

بعد از اتمام کار همه فرم ها بايد به ترتيب رديف خانوار مرتب و در پاکت هاي مخصوصي مرتب مي شدند.بعد از اتمام کامل سرشماري فرم ها را در جعبه هاي خاصي مرتب و سپس در کارتن هايي مخصوص بسته بندي مي کرديم.

با شروع سرشماري همه عوامل اجرايي در ستاد ملزم بودند از ساعت 7 صبح (با هزينه خودشان) در ستاد حاضر باشند. ساعت کاري از 7 صبح تا 13 و بعد از ظهر از از ساعت 16 تا 19 بود.

ما در روز هاي اول از خانه ناهار مختصري مي آورديم و تند تند مي خورديم و دوباره مشغول به کار مي شديم. يعني حتي ساعت استراحتمان را هم کار ميکرديم و شب ها تا ساعت 10 و حتي 11 در ستاد کار مي کرديم تا توانستيم در روز 29 آبان کارها را تمام کنيم.

بعد از گذشت 10 روز استاندار در سرکشي دوم خود از ستاد، به ما وعده ناهار و 15 هزار تومان پول شارژ موبايل و چراغ مطالعه دادند. بعداز گذشت دو روز براي بازبين ها و کارشناس بازبين ها و مسئولين فني ناهار ميدادند و قرار شد به مامور ها هم پول ناهار پرداخت شود که نشد. همينطور پول شارژ موبايل و چراغ مطالعه!

بعد از گذشت يک ماه از پايان کار به ما گفتند که از تاريخ 24 آذر براي امضاي قرارداد به فرمانداري برويد. بعد که رفتيم اصلا حرفي از شرکت در کلاس و دستمزد آن در قراردادمان نبود.

تاريخ آغاز و اتمام کار از تاريخ 3 آبان تا 24 آبان ماه ذکر شده بود در صورتي که آمارگيري تا تاريخ 27 آبان تمديد شده بود و قطعا بايد 2 روز براي بسته بندي فرم ها نيز در نظر گرفته مي شد. (همانطور که تاريخ قانوني سرشماري تا 22 آبان بود و تا 24 نوشته بودند)

دستمزدها در قرارداد به شرح زير بودند:
مامور: 500 هزار تومان
کارشناس گروه: 550 هزار تومان
بازبين: 440 هزار تومان
کارشناس بازبين: 520 هزار تومان
هنوز هم حقوق ناچيزمان را تا لحظه نوشتن این نامه پرداخت نکرده اند.

واقعا از اينکه به فکر ما هستيد ممنونم ازتون
ما که دستمون به هيچ جايي بند نيست، شايد شما بتوانيد کاري براي ما بکنيد.

سایت خبری بانکی دات آی آر امیدوار است که مسئولان هرچه سریعتر برای حل این مشکل چاره ای بیاندیشند.

 

::برای مشاهده نظرات سایر افراد اینجاکلیک کنید::

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► رابطه بهره وری و زندگی ما
استخدام های استان فارس-30 آذر 90 ◄

مطالب مرتبط
بنر