مجازات قاچاق کالای ممنوع تعیین شد

يكشنبه ، 3 شهریور 1392 ، 10:32

مجلس مجازات مرتکبان قاچاق کالای ممنوع یا کسانی که کالای ممنوع قاچاق را نگهداری یا حمل می‌کنند یا به فروش می‌رسانند را تعیین کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) پارلمان و در ادامه بررسی لایحه اعاده شده مبارزه با قاچاق کالا و ارز از شورای نگهبان، مواد 19،19 مکرر یک و 19 مکرر 2 را بررسی کرده و به تصویب رساندند.

طبق مصوبه مجلس هر کس مرتکب قاچاق کالای ممنوع شود یا کالای ممنوع قاچاق را نگهداری یا حمل کند و یا بفروشد، علاوه بر ضبط کالا به شرح ذیل و مواد 19 مکرر یک و 19 مکرر 2 مجازات  می‌شود.

الف- در صورتی که ارزش کالا تا 10 میلیون ریال باشد، به جزای نقدی معادل 2 تا 3 برابر ارزش کالای ممنوع قاچاق

ب- در صورتی که ارزش کالا از 10 میلیون تا یک صد میلیون ریال باشد به جزای نقدی معادل 3 تا 5 برابر ارزش کالای ممنوع قاچاق

پ- در صورتی که ارزش کالا از یکصد میلیون تا یک میلیارد ریال باشد به بیش از 6 ماه تا دو سال حبس و به جزای نقدی معادل 5 تا 7 برابر ارزش کالای ممنوع قاچاق

ت- در صورتی که ارزش کالا بیش از یک میلیارد ریال باشد به دو سال تا 5 سال حبس و به جزای نقدی معادل 7 تا 10 برابر ارزش کالای ممنوع قاچاق

طبق تبصره این ماده، حکم ماده 702 قانون مجازات اسلامی فقط شامل مشروبات الکلی تولید شده در داخل کشور است و همچنین وجوه حاصل از قاچاق کالای ممنوع ضبط می‌شود.

مجلس مقرر کرد آلات و ادواتی که جهت ساخت کالای ممنوع به منظور قاچاق یا تسهیل ارتکاب قاچاق کالای ممنوع مورد استفاده قرار می‌گیرد، ضبط می‌شود.

در تبصره 4 این ماده مقرر شد، مشروبات الکلی، اموال تاریخی، فرهنگی، تجهیزات دریافت از ماهواره به طور غیرمجاز،‌ آلات و وسایل قمار و آثار سمعی و بصری مبتذل و مستهجن از مصادیق کالای ممنوع است.

وکلای ملت در تبصره 5 این ماده مصوب کردند، محل نگهداری کالاهای قاچاق ممنوع که در مالکیت مرتکب باشد، در صورتی که مشمول حکم مندرج در ماده 19 مکرر 2 این قانون نشود، توقیف و پلمپ می‌شود و در صورتی که محکوم علیه ظرف 2 ماه از تاریخ صدور حکم قطعی جریمه نقدی را نپردازد، حسب مورد از محل فروش آن برداشت و مابقی به مالک مسترد می‌شود.

در ماده 19 مکرر یک نمایندگان مجلس مصوب کردند، در مواردی که کالای قاچاق مکشوفه مشمول شرایط بندهای «ت» و «پ» ماده 19 شود، وسیله نقلیه مورد استفاده در قاچاق کالای مزبور، در صورت وجود هر یک از شرایط ذیل ضبط می‌شود:

الف- وسیله نقلیه مورد استفاده، متعلق به شخص مرتکب قاچاق باشد.

ب- با استناد به دلایل یا قرائن از جمله سابقه مرتکب و یا مالک وسیله نقلیه در امر قاچاق، ثابت شود که مالک وسیله نقلیه با علم و اطلاع، وسیله را برای استفاده برای حمل کالای قاچاق در اختیار مرتکب قرار داده است.

در تبصره این ماده مصوب شد در غیر موارد فوق وسیله نقلیه به مالک مسترد و معادل ارزش آن به جریمه نقدی مرتکب اضافه می‌شود.

وکلای ملت در ماده 19 مکرر 2 مصوب کردند محل نگهداری کالای قاچاق ممنوع در صورتی که ارزش کالا بیش از یک میلیارد ریال باشد و توسط مالک یا با علم و اطلاع او مورد استفاده قرار گیرد، مصادره می‌شود. مشروط به اینکه ارزش ملک از 5 برابر ارزش کالای قاچاق نگهداری شده بیشتر نباشد که در این صورت ملک به مقدار نسبت 5 برابر قیمت کالای قاچاق نگهداری شده نسبت به قیمت اصل ملک مورد مصادره قرار می‌گیرد و چنانچه ارزش کالا کمتر از مبلغ مذکور باشد و حداقل 2 بار به این منظور استفاده شود، و محکومیت قطعی یابد، در مرتبه سوم ارتکاب، به کیفیت مذکور مصادره می‌شود. در صورتی که مرتکب بدون اطلاع مالک از آن محل استفاده کند، از 3 تا 5 برابر ارزش کالای قاچاق نگهداری شده به جزای نقدی وی افزوده می‌شود.

مجلس در تبصره این ماده مصوب کرد آئین‌نامه اجرایی این ماده توسط قوه قضائیه تهیه می‌شود و حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون به تائید رئیس قوه قضائیه می‌رسد.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

► نیم نگاهی به زندگی استیو بالمر
یاهو از گوگل پیش افتاد ◄

مطالب مرتبط
بنر