بنگلادش، بزرگترین تولید کننده لباس در دنیا + عکس

سه شنبه ، 25 تیر 1392 ، 13:38

اگرچه شنیدنش برای خیلی ها تعجب آور است اما بنگلادش هم اکنون بزرگترین تولید کننده پوشاک در جهان است که محصولاتش به همه جای دنیا صادر می شود.

 

به گزارش بانکی دات آی آر، بزرگترین تولید کننده پوشاک جهان قاعدتا باید دارای کارخانه هایی شیک با کارگرانی راضی باشد که حقشان همیشه بهشان داده می شود. حال آنکه چنین نیست.

کارگران بخش پوشاک بنگلادش عمدتا زنانی هستند که راهی جز کار کردن برای ادامه حیات خویش ندارند. از طرفی ایمنی کاری تقریبا در آخرین الویت برای کسانی قرار دارد که این صنعت را می چرخانند.

در گزارش پیش رو عکس هایی را از وضعیت فعالان بزرگترین تولید کننده پوشاک جهان به شما نشان می دهیم:

صنعت پوشاک در بنگلادش بسیار گسترده است و بزرگترین منبع صادرات این کشور در سال گذشته میلادی به شمار می آید. کل سود صادرات این کشور 20 میلیارد دلار بوده است.

 

زنی که در مرکز این تصویر قرار دارد، 10 ساعت در روز کار می کند و ماهی 75 دلار درآمد دارد. در واقع ساعتی 29 سنت می گیرد. کمترین حقوق در صنعت پوشاک بنگلادش 39 دلار اعلام شده است.

 

مدت هاست که برندهای غربی تولید لباس های ارزان قیمت خود را به بازارهای نوظهور واگذار کرده اند. این روزها بنگلادش مهمترین و کم خرج ترین بازار نوظهور برای برندهای غربی است.

 

شلوغی در تولیدی های لباس در بنگلادش امری طبیعی است. تعداد زیادی کارگر در فضایی کوچک کار می کنند تا بیشترین لباس را با کمترین هزینه جا و مکان تولید کنند.

 

بنگلادش قانون کار دارد اما اغلب اجرایی نمی شود. بسیاری از کارگران کم و سن و سال در کارخانه ها و تولیدی های لباس در این کشور کار می کنند.

 

حدود 4 میلیون بنگلادشی که اغلب آنها زنان و دختران هستند در 45 هزار کارخانه و تولیدی لباس در این کشور کار می کنند.

 

مسوولان کارخانه ها یا تولیدی ها بعضی اوقات درها را به روی کارگران می بندند تا آنها نتوانند از محل کار خود خارج شوند.

 

آتش سوزی یکی از بزگترین خطراتی است که این کارگران را تهدید می کند و بسته بودن درها باعث می شود تا اگر چنین حادثه ای رخ داد، کارگان نتوانند فرار کنند.

 

24 آوریل 2013 بود که آتش سوزی در یکی از این کارخانه جات رخ داد و دست کم 1000 نفر بر اثر این حادثه دلخراش جان خود را از دست دادند.

 

در ده سال گذشته حدود 1800 نفر جان خود را در حوادث آتش سوزی در کارخانه های پوشاک بنگلادش از دست داده اند.

 

شرایط زندگی هم برای بسیاری از کارگران بخش پوشاک بنگلادش اصلا تعریفی ندارد و یک معضل محسوب می شود. بسیاری از این کارگران حاشیه نشین هستند.

 

اعتراضات کارگران بنگلادشی و درخواستشان برای شرایط کاری بهتر و حقوق بالاتر با دخالت پلیس به خشونت کشیده می شود

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► موفق ها/ پوریا عباسی
اینترنت ملی آماده واگذاری به کاربران خانگی است ◄

مطالب مرتبط
بنر