راهکارهایی برای موفقیت در مصاحبه حضوری استخدام

شنبه ، 2 شهریور 1392 ، 09:13

 

استخدام دریک نهاد دولتی آمال و آرزوی خیلی از جوان هاست تا به قول قدیمی ها آب باریکه ای داشته باشند  و سال ها با امنیت خاطر زندگی کنند.

اگرچه سال هاست استخدام رسمی نداریم اما استخدام پیمانی هم مزایایی دارد که به راحتی نمی توان از آن گذشت. درگزارش قبل به راهکارهایی برای آزمون کتبی پرداختیم اما برای اینکه آزمون های استخدامی را بهتر بدهید به این نکات توجه کنید:



خوب بعد از آزمون کتبی که ان شاء الله قبول شدید و رفتید مرحله ی بعد. حالا باید خودتان را برای مصاحبه حضوری آماده کنید.
نکاتی تقدیم می گردد:

سعی کنید قبلش حتما یک رزومه ی خوب تهیه کنید . (به فارسی و انگلیسی)


در ان رشته ی شغلی مورد نظر سعی کنید تا روز مصاحبه تسلط کافی رو پیدا کنید. و حداقل سعی کنید اطلاعاتی انتزاعی در اون رابطه داشته باشید. اینترنت ، کتاب ها و ... می تونن در این رابطه کمکتون کنند. به عبارتی شما نباید کم بیارید. سعی کنید در مقابل سوالی که می پرسه سکوت نکنید و بالاخره چیزی (هر چند کوچک) برای گفتن داشته باشید.

اگه سوالی پرسیدند شما همون رو جواب بدید(بصورت کلی و درست ). یعنی لازم نیست (و نباید) در موضوعی که او پرسیده و شما تسلط ندارید ، وارد جزئیات بشید. بلکه سعی کنید پاسخی انتزاعی و درست بدهید.

زبان انگلیسی خودتون رو قوی کنید. خیلی جاها براشون مهمه.

اگه از در رفتید داخل و با ده پانزده نفر مواجه شدید که همه دارن شما را نگاه می کنند و حالا هر کسی می خواد در مورد یه چیزی از شما سوال کنه اصلا نگران نباشید. استرس و ... رو بگذارید کنار. کافیه شما خودتون باشید. بی خیال باشید .

سعی کنید لباس و ظاهر ساده ، مرتب و معمولی باشه.

تا می توانید راجع به نوع فعالیت آن سازمان یا شركت اطلاعات بدست بیاورید و بفهمید چیكار می كنند (اگر سایت داره برید به سایتش و در باره اش اطلاعات بگیرید) چون داشتن اطلاعات راجع به آن سازمان خیلی مهمه . به احتمال قوی یکی از سوالاتشون اینه که در باره ما چی می دونید و چی فکر می کنید. و چرا میخواید بیاید اینجا.

ممکنه بپرسند : كمی راجع به خودتان صحبت كنید ؟ یا بیشتر خودتان را معرفی كنید؟

اینجا منظور این نیست كه از خاطرات بچگی خودتون تعریف كنید یا اینكه چه می دونم از كارهایی كه تو دانشگاه می كردید بگید بلكه شما تنها در مدت ماكزیمم ۲ دقیقه خیلی شمرده و روشن خودتون رو معرفی می كنید و درباره آن سوابق وخلاقیتهای كه در گذشته بكار برده اید و آنها مرتبط با موضوع فعالیت آن شركت و موسسه می باشد صحبت می كنید. پس دقت كنید كلا ۲ دقیقه حرف بزنید ، شمرده و با صدای واضح حرف بزنید،سوابق و یا احیانا تجربیات تان می بایستی در ارتباط با موضوع كار باشد.

خلاصه اینكه منظور مصاحبه كننده از این سوال این است كه بفهمه شما چقدر با موضوع كار آشنایی دارید و می شه روی شما حساب كرد یا نه .

۹- ممکنه بپرسند : ویژگی منحصر بفرد شما چیست ؟ ویژگی مثبت و منفی .
برنگردید بگید خوش تیپ یا قد بلند خلاصه با جوابهای خودخواهانه خودتون رو خراب نكنید.بلكه با جوابهای متواضعانه خودتون رو نشون بدید مثلا بگید جدی،سخت كوش، علاقه مند به كار سیستمی و.. لذا صادقانه یکی از ویژگی های مثبتی که متناسب با اون کار هم هستش را می تونید بگید.

اگه اصرار كردن كه خصوصیت منفی خودتون رو بگید طفره برید و بگید بقیه باید بگن یا مثلا از این خصوصیات مثبت منفی مثل آدمی كه زیاد یاداشت بر میداره یا مثلا اطرافیان می گن كه ... از این جور جوابا.

همچنین در مورد خصوصیت منفی می تونید اینطوری جواب بدید که یکی از خصوصیات مثبت خودتون رو که بعضیا خوششون نمیاد رو بعنوان صفت منفی به مصاحبه کننده تحویل بدید . 
مثلا اگه شما اهل مطالعه هستید و برخی اطرافیان خوششون نمیاد . می تونید در مصاحبه بگید که من آدم اهل مطالعه ای هستم که برخیا فکر می کنند خوب نیست.

تو مصاحبه معمولا برای شما راجع به كار شرح می دهند و آخرش می گن سوالی ندارید یا بدون توضیح می گن سوالی ندارید سریع جواب ندید حقوقش چقدره یا ساعت كاریش چیه یا مزایاش چیه منظورشون اینكه راجع به كار سوال كنید با اینكار شما هم نشون می دهید كه تو كار مسلط هستید هم نشون می دهید كه به كار علاقه مند هستید.

وقتی راجع به كار دارند براتون توضیح می دن سعی كنید كه دفترچه یاداشت جلوتون باشه و سعی كنید یه چیزایی رو یاداشت كنید این خیلی نمای خوبی داره و نشون می ده كه چقدر جدی هستید. پس یه دفترچه یا سررسید و خودکار همراه داشته باشید . ضمن اینکه سعی کنید کیفتون هم همراهتون باشه.

ممکنه بپرسند : چرا كار قبلی تون رو ترك كردید. آ اینجا باید طوری جواب بدید که به طرف بفهمانید که شما نقشی نداشتید . مثلا بگید چه می دونم تعدیل نیرو به خاطر وضع بد بازار. پایان پروژه،انحلال شركت، اختلاف بین سهام داران از این چیزا بگید تو مصاحبه سعی كنید از مدیرای قبلی تون تعریف و تمجید كنید (دروغ نگید بلکه نیمه ی پر لیوان رو ببینید ) مثلا بگید من خیلی چیزا از شون یاد گرفتم یا تجربه خیلی باارزشی بود این نشون می ده كه شما آدمی هستید كه با بالا دستی ها می تونه ارتباط موثری برقرار كنه.

ممکنه بپرسند : اگه مشکلی رو در بالادستی یا همکار خود ببینید چیکار می کنید؟ اینجا بیشتر اون چیزی که مدنظرشون هستش اینه که بگید ابتدا مسئله رو با خودش در میون می گذارم و تذکر می دم بهش. اگه قبول نکرد به مقام بالاتر از اون اطلاع می دم. و ...
.
.
.
و می تونید ادامه بدید که اگر هیچیک از مراحل بالا هم جواب نداد و با مسئله نا حقی روبرو بشم و هیچکس هم رسیدگی نکنه و ... ممکنه اونوقت خودم از سازمان بیام بیرون.

وقتی برای شغلی به مصاحبه فنی میروید سعی کنید علاوه از اصطلاحات آکادمیک با اصطلاحات کوچه بازاری اون بحث هم آشنا باشید. این خیلی مهمه. این تسلط شما رو نشون می ده.

ممکنه بپرسند که دوست دارید با شما چه رفتاری بشه؟ می تونید بگید که دوست دارم با من مثل یک انسان برخورد بشه و نه یک برده یا ماشین. دوست دارم علاوه بر کار به سایر ابعاد زندگی من هم اهمیت داده بشه.

منتظر هرگونه سوالی باشید! سعی کنید دایره ی اطلاعاتی شما وسیع باشه.

از مسائل سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و ... روز هم ممکنه بپرسند.

ممکنه بپرسند که چه ایده ای دارید ؟ پس چند تا ایده ی خوب و مناسب توی ذهنتون باشه.

نهایتا اینکه شما باید خودتون باشید و در تمامی مراحل استخدام صداقت و راستی داشته باشید. و بر خدا توکل کنید. زیرا که همه چیز به دست اوست و او صلاح کار بندگان خویش را بهتر می داند و دلسوزتر از همه اوست.

► 8 ذره‌بینی که مدیران به وسیله آن شما را رصد می‌کنند!
4 دلیل برای از دست دادن فرصت شغلی در مصاحبه استخدامی ◄

مطالب مرتبط
بنر