همگی خسته نباشید!

شنبه ، 5 دی 1394 ، 15:46

 

بعد از هر سوالِ مخاطبان، با خوشرویی بگویید «ممنونم از سوال شما»، همین تشکر باعث می شود که سوال های مخاطبان ادامه پیدا کند.

 

«ختم جلسه رو اعلام می کنم»، «خب فکر کنم همه گفتنی ها رو گفتم»، «دیگه وقت نداریم»، «این موضوع هم تموم شد».

شما چطور جلسه را تمام می کنید؟ اگر از جملات بالا و جملاتی مشابه استفاده می کنید متاسفانه باید بگوییم این جمله ها اصلا اثربخش نیستند. تمام کردن جلسه ها ظرافت خاص خودش را می طلبد، به خصوص اگر وقت جلسه هم تمام شده باشد، یا تعدادی سوال را بی پاسخ به امان خدا گذاشته اید، یا بدتر از همه حتی نظرتان را ثابت نکرده اید. اما یک اعلام ختم جلسه درست به مخاطبانتان این پیغام را می رساند که جلسه را هول هولکی تمام نکردید، یا از سوال های مخاطبان نترسیدید.

 

اگر تا به حال جلساتتان را به خوبی ادره نکرده اید بهتر است همین الان برای جلسه بعدی آماده شوید. این مقاله چند نکته کوتاه اما مفید را به شما آموزش می دهد.

جمله های کلیشه ای: در خاتمه، در آخر، نتیجه گیری کلی، را فقط زمانی بر زبان بیاورید که واقعا قصد اتمام جلسه را دارید. به محض گفتن این جمله ها، مغز شنونده به سمت خارج شدن از بحث می رود.

از مخاطبان به خاطر وقتی که در اختیارتان گذاشته اند تشکر نکنید! بلکه بخاطر مشارکت در بحث و نقطه نظرات مفیدشان سپاس گذاری کنید. حتی اگر تمام طول جلسه در حال دفاع از خود بودید در آخر از حضار بخاطر نظراتشان تشکر کنید.

گاهی پیش می آید که تمام افراد جلسه با شما مخالف اند، در این لحظات به کسانی فکر کنید که با وجود مخالفتشان در آخر، از شما چیزی یاد گرفته اند.

اگر دوست دارید سوال های بیشتری بپرسند نگویید: «سوال دیگه ای نبود؟» بگویید «چه سوالی دارید» یا «هر سوالی دارید من پاسخ میدم».

بعد از هر سوالِ مخاطبان، با خوشرویی بگویید «ممنونم از سوال شما»، همین تشکر باعث می شود که سوال های مخاطبان ادامه پیدا کند.

برای ختم جلسه جمله منفی به کار نبرید، گله گذاری و ناراحتی ها را برای وقت دیگری بگذارید، الان به این فکر کنید که  با گفتن جمله آخر، انرژی مخاطبان را نگیرید. یک جمله کلیدی درباره موضوع جلسه یا شعر کوتاه یا لطیفه مناسبی بگویید و تمام.

 

بانکی: سمیرا همتی

► برای 30 سال کارمندی آماده اید؟
حتما که نباید کارمند شد! ◄

مطالب مرتبط
بنر