در جستجوی زمان از دست رفته

شنبه ، 12 دی 1394 ، 09:10
برای افراد شاغلِ کتابخوان پیش آمده است که با حسرت درباره دوران تحصیل‌شان حرف بزنند؛ دورانی که بدون هیچ دغدغه‌ای، اوقاتی را برای مطالعه یا تماشای فیلم در نظر می‌گرفتند. گاهی بعد از به یاد‌آوردن لحظاتی که یک نفس کتاب می‌خواندند تصمیم می‌گیرند دوباره شروع کنند. ایی‌بوک‌های مورد علاقه‌شان را هم دانلود می‌کنند و منتظر زمان مناسب برای مطالعه می‌شوند اما هرگز این زمان مناسب نمی‌رسد. طبیعی است که پیچیدگی‌های زندگی و کار، فرصت مطالعه را از آنها می‌گیرد. در این مقاله، ما برای بازگرداندن شما به دوران کتابخوانی، پیشنهادهای ساندویچی آورده‌ایم که هر چقدر سرتان شلوغ و تعداد ساعاتتان محدود باشد هم بتوانید چند صفحه‌ایی کتاب بخوانید.

 

زمان مشخصی را برای مطالعه در نظر بگیرید

یک روزی را در تقویم علامت بزنید و به خودتان متعهد شوید که در آن روز مطالعه کنید. این زمان هرچقدر هم کوتاه باشد مهم نیست. فقط به مطالعه فکر کنید. اگر فکر می‌کنید ممکن است علامت تقویم را فراموش کنید پس از آلارم موبایل‌تان کمک بگیرید. به محض اینکه صدای زنگ آلارم بلند شد فقط به مسولیت جدیدتان فکر کنید، کتابی برای خواندن.

 

سر و صدا‌ها را کم کنید

زمان مطالعه وسایل حواس پرت کن را از خودتان دور کنید. موبایل را بی‌صدا کنید، از ایمیل‌تان خارج شوید، شبکه‌های اجتماعی روی کامپیوتر را ببندید و از اطرافیان بخواهید برای مدت بیست دقیقه شما کاری با شما نداشته باشند. توجه داشته باشید که همین زمان کم را به سختی به دست آورده اید پس تلاش کنید بیشترین استفاده را از این زمان ببرید.

 

بهترین زمان مطالعه را پیدا کنید

زمان مطالعه برای هر فردی متفاوت است. صبح، بعد از ظهر یا شب فرقی نمی‌کند، یک زمان مطالعه خاص برای خودتان انتخاب کنید، زمانی که به نظرتان بیشترین بازدهی را برای شما دارد. اگر ساعت 9 تا 10 شب سریال محبوبتان پخش می‌شود در این زمان بیخود خودتان را گول نزنید.

از آنجایی که با لب تاب یا تبلت مطالعه می‌کنید می‌توانید از وقت نماز/ناهار استفاده کنید، یا حتی زمانی که منتظرید جلسه ماهانه شرکت شروع شود و مطمئنید تا نیم ساعت دیگر هم مدیرتان نمی آید.

 

از اطرافیان حمایت لازم را بگیرید

با همکار یا خانواده‌تان درباره برنامه‌ای که در پیش گرفته‌اید صحبت کنید. البته این افراد باید حمایتگر باشند نه کسانی که دائم در حال خواندن آیه یاس‌اند. این افراد حمایتگر زمانی که شما از برنامه خسته شوید به شما امیدواری می‌دهند.

 

با رعایت این نکات کوچک زمانی که حتی فکرش را هم نمی‌کردید ساخته‌اید. وقتی در این روزگار شلوغ و بی نظم، زمانی را برای مطالعه دست و پا می‌کنید یعنی واقعا برای مطالعه ارزش قائلید. در هر سازمانی که هستید، با هر شرایطی که زندگی می‌کنید، بیشترین مسولیت‌ها را هم که داشته باشید، می توانید در روز یک ربع برای مطالعه در نظر بگیرید.

 

بانکی: سمیرا همتی

► آیا افراد مناسبی انتخاب کرده‌ام؟
احترام عملی را بلدیم؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر