نکاتی برای معتمد شدن در محل کار (اعتماد-قسمت سوم)

يكشنبه ، 20 دی 1394 ، 10:21

 

در دو مقاله قبلی به این موضوع پرداختیم که انسان معتمد رفتارهای قابل پیش‌بینی دارد. قابلیت پیش‌بینی برای این است که اطرافیان با خیال راحت به شما تکیه کنند. اعتماد مثل یک جاده دو طرفه است که در هر کدام از مسیرها تا هر جا که بخواهید می‌توانید بروید اما باید مراقب افرادی باشید که لایی می‌کشند، به نظر ما که بهتر است از سر راه این افراد کنار بروید. در این مقاله می خواهیم نکاتی را برایتان بگوییم که با بکار گرفتن آنها میتوانید در نظر همکارانتان انسان معتمدی جلوه کنید.

 

اگر میخواهید به شما اعتماد کنند، خودتان قابل اعتماد باشید.

من آدم مسولیت‌پذیری هستم، مشخصه رفتاری شما چیست؟ آیا تیپ رفتاری شما برای دیگران واضح است یا آدم پیچیده و غیر قابل پیش‌بینی هستید ؟ بعضی‌ها دمدمی مزاج‌اند، امروز موهایشان را کوتاه می‌کنند چون مد روز است، فردا کلاه‌گیس می‌گذارند چون به دیدن فلانی که خیلی باکلاس است می‌روند و این دوست باکلاس موهای بلند را تحسین می‌کند نه کوتاه. بعضی‌ها محکم و استوارند، شما خیالتان راحت است که این فرد در هر شرایطی دروغ نمی‌گوید، یا آنقدر رک و رو‌راست است که مطمئنید تعریفی که از شما می‌کند تملق نیست. واقعیت این است که شما بازخوردهای حقیقی را از افراد دسته دوم می‌گیرید، برای همین است که به دنبال چنین افرادی برای معاشرت می‌گردید.

حال چطور تشخیص می‌دهید خودتان قابل اعتمادید؟ چقدر می‌توانید بین ارزش‌های زندگی و رفتارهایتان، تمایلات قلبی و کارهای عالم واقعیت، ارتباطات و عکس العمل‌های دریافتی‌تان موازنه برقرار کنید؟ به نظر ما بهتر است که فاصله بین موارد بالا را تا جای ممکن از بین ببرید.

تا به حال برایتان پیش آمده است که سررشته امور از دستتان در برود؟ هیچ کارتان طبق برنامه پیش نرود؟ توافق قبل از کار برای جلوگیری از پیش آمدن چنین وضعیت‌هایی است. توافق یک استاندارد بیرونی برای به دست‌آوردن فیدبکِ مورد تایید است. در اینجا 5 نکته برای معتمد شدن در محل کار برایتان می‌گوییم که به توافق‌های قبل از کار ارتباط مستقیم دارند:

 

1- مواد توافق را کم اما با جدیت تنظیم کنید.

بندهای مختلف و ایرادهای بنی اسرائیلی کمکی به شما نمی‌کند، بیشتر روی بندهای اساسی کار کنید.

 

2- یاد بگیرید که یاد بگیرید.

بهتر است همیشه در حال آموختن چیز جدیدی باشید تا اینکه به زور نشان دهید که انسان کامل و بی‌نقصی هستید. هیچ کس نمی‌تواند به طور کامل از پس بندهای توافقش بر بیاید، پس به جای بهانه‌تراشی یا حالت تدافعی به خود گرفتن، به نداشتن مهارت و تخصص در آن موضوع اقرار کنید و بعدا در پی یادگرفتن آن مهارت بروید.

 

3- مذاکره‌های بازبینی را سریع شروع کنید.

توافق قرار است نقشه راهتان باشد پس وقتی لازم است درباره بندی از توافق دوباره صحبت کنید این کار را در اسرع و قت انجام دهید.

 

4- جایی برای مذاکره بگذارید.

قوانین و بندهای توافق کاری، نباید به اندازه ای خشک باشند که همکارتان نتواند در هیچ موردی نظری دهد یا تغییری ایجاد کند، در نظر داشته باشید قوانین سفت و سخت باعث می‌شود به محض اینکه یکی از بندها خوب اجرا نشد کل توافق بهم بریزد.

 

5- تا جاییکه می‌توانید منظورتان را شفاف بگویید.

وقتی در صحبت‌هایتان شفاف و روراست باشید بقیه هم نسبت به شما احساس امنیت پیدا می‌کنند.

 

 

در آخر باید بگوییم وقتی قابل اعتماد بودن به معنای قابل پیش‌بینی بودن رفتارهاست، بهتر است که درباره نحوه رفتار دیگران کنجکاو باشید و نقاط قوت آنها را بیابید، با این کار می‌توانید یک رابطه اطمینانی را با همکارتان داشته باشید.

 

بانکی: سمیرا همتی

 

► مراحل راه اندازی یک کسب و کار شیرین
با همکار مردم آزار چطور برخورد کنیم؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر