زندگی دانشجویی با سبک زندگی کارآفرینی کنار می‌آید؟

دوشنبه ، 21 دی 1394 ، 15:35

اگر می‌خواهید بعد از اتمام دانشگاه وارد دنیای کارآفرینی شوید بهتر است به فکر زندگی کارآفرینانه باشید؛ لایف استایل زندگی دانشجویی به درد همان دوران می‌خورد. کارآفرینی روش زندگی خاص خودش را می‌طلبد، در این مقاله چند نکته از نحوه زندگی کارآفرینی برایتان می‌گوییم که با چشم و گوش باز به کارآفرین‌ها بپیوندید.

 

در دنیای کارآفرینی شما مسول تک تک لحظه‌هایتان هستید، از زیر کار در رفتن ممنوع است، فردا یا شنبه زمانِ انجام کار نیست. اینجا هر لحظه کاری برای انجام دادن وجود دارد که متاسفانه نمی‌شود پشت گوش انداخت.

 

لباس رسمی نمی‌پوشید؟ سن‌تان را بالا می‌برد؟ گران است؟ متاسفانه یکی دو دست لازم دارید. قرار است از این به بعد با آدم‌های مختلفی آشنا شوید که چه خوشتان بیاید، چه نه، در 60 ثانیه اول بر اساس لباس‌ها، قضاوت‌تان می‌کنند. پس قضیه را جدی بگیرید، پوشیدن کت و شلوار یا مانتو و شلوار رسمی شما را نمی‌کشد.

 

یک زمانی، سرِ کلاس درس، همزمان که استاد پای تخته در حال توضیح دادن مسئله 6 مجهولی دیفرانسیل بود، با کناردستی‌تان نقطه نقطه بازی می‌کردید، نکته‌های استاد را یادداشت برداری می‌کردید، حواستان بود مزه‌های پرانده شده در کلاس را بی جواب نگذارید و همزمان، تک به تک کانتک‌های گوشی‌تان را مورد عنایت قرار می‌دادید. نگران نباشید، قرار نیست در کارآفرینی این توانایی‌ها را کنار بگذارید. فقط قابلیت مالتی تسکینگ شما، تغییر کاربری می‌دهد. اما محض رضای خدا قسمت پیامک بازی را حذف کنید. مشتری گوشی دستتان را بی‌توجهی به خودش تلقی می‌کند، البته حق هم دارد!

 

کارآفرین‌ها برای اینکه جدی گرفته شوند، حریم‌شان را سفت و سخت می‌گیرند. لحظه‌های خصوصی زندگی‌شان را برای خودشان نگه می دارند. می‌توانید با دوستان‌تان تاپ تاپ خمیر بازی کنید اما نمی‌توانید عکس این واقعه را در فیس‌بوک شیر کنید. همه چیز زندگی‌تان نباید رو باشد، لطفا در توییتر و پلاس و فیس‌بوک اعتقادها یا زندگی شخصیتان را ننویسید.

 

شاید در دوران دانشجویی تا آخرشب در حال گشت و گذار و خیابان گردی بودید، یا هر هفته سینما و دورهمی‌تان به راه بوده باشد، اما بهتر است بدانید زمانی که می‌خواهید طرحی نو درافکنید ناچارید این عادت را کنار بگذارید. کارآفرین وقتش محدود است، برای صحبت‌های تلفنی یا بیرون رفتن‌های دوستانه زمان کمتری می‌گذارد.

 

درست است که وقت کارآفرین مال خودش است اما این دلیل بر این نمی‌شود که هردمبیل زندگی کند. برنامه ریزی برای کارها جزء لاینفک کارهای یک کارآفرین است. پس فکر نکنید که مثل دوران دانشجویی می‌توانید هر روزی که کلاس سبک‌تری دارید تا لنگ ظهر بخوابید.

 

سر و کله زدن با مشتری از جواب پس دادن به استاد سخت‌تر است. استاد را می‌شود به نحوی دست به سر کرد اما مشتری را نه. باید با مشتری تعامل، صبوری و درستی کرد. جمله "همیشه حق با مشتری است" را شنیده‌اید؟ این جمله عمق توجه و اهمیت به مشتری را نشان می‌دهد، پس روابط عمومی را دست کم نگیرید.

 

کارآفرین برای این کارآفرین شده است که کار جدیدی خلق کرده است. پس اگر خلاقیت و پشتکار انجام کار را ندارید تلاش نکنید که کارآفرین شوید. عرصه کارآفرینی جایی برای تقلب و کپی پیست کردن ندارد.

 

در دانشگاه معمولا با اکیپ خاصی از دوستان تان معاشرت می‌کنید. این اکیپ حس خوب هم عقیده بودن را به شما می دهند. کارآفرینی اینطور نیست. اینجا باید با هر نوع تفکر و فرهنگی سازگار شوید. دنیای کار دنیای خاله بازی نیست، "از این آدم خوشم نمیاد" نداریم.

 

کارآفرین روز تعطیل ندارد. اوقات فراغت ندارد. حتی زمانی که آخر شب جلوی تلوزیون دراز کشیده است باز در حال فکر کردن درباره کارش است. اگر آخرهفته ها برایتان ضرورت زندگی است، صمیمانه بگوییم، از خیر کارآفرینی بگذرید.

 

این نکته‌ها را خواندید؟ به نظرتان ناممکن می‌آید؟ متاسفانه عین واقعیت‌اند. پیشنهاد می‌کنیم قبل از ورود به بازار کار، با یک کارآفرین مشورت کنید، به شما قول می‌دهیم حرف‌های آن کارآفرین برایتان آشنا بیاید.

 

این نوشته اقتباسی است از این مقاله.

 

بانکی: سمیرا همتی

► مهارت های اجتماعی برای یک مدیر
مراحل راه اندازی یک کسب و کار شیرین ◄

مطالب مرتبط
بنر