4 تا 5 بانک خصوصي جديد درشرف دريافت مجوز

سه شنبه ، 22 مرداد 1387 ، 03:30

بانکی: در حالي که مهلت قانوني مؤسسه‌‏هاي مالي و اعتباري فاقد مجوز در حال سپري شدن است، هنوز برخي از اين مؤسسه‌‏ها اقدامي براي اخذ مجوز رسمي از بانک مرکزي نکرده‌‏اند.
عبدالرحمن نديمي بوشهري، مديرکل نظارت بر بانک‌‏ها و مؤسسه‌‏هاي اعتباري بانک مرکزي در گفت‌‏وگو با خبرنگار ايلنا با بيان اين مطلب از ارسال اخطار توسط بانک مرکزي به اين مؤسسه‌‏ها خبر داد و در پاسخ به اين سؤال که آيا مجوز اوليه اين مؤسسه‌‏ها باطل شده است يا خير؟ گفت: مجوزي توسط بانک مرکزي باطل نشده است اما به مؤسسه‌‏هاي مالي و اعتباري فاقد مجوز قانوني اخطار داديم.
وي افزود: اين‌‏ها بايد ظرف6 ماه اقداماتي را انجام مي‌‏دادند، بعضي‌‏ها با وجودي که مهلتشان درحال سپري شدن است، هنوز به تعهداتي که داده بودند تا بر اساس آن کارهايي را انجام ومجوز قانوني را احراز کنند، عمل نکرده‌‏اند و بانک مرکزي در حال بررسي وضعيت اين‌‏هاست تا اخطارهاي لازم به آنها داده شود.
نديمي بوشهري در پاسخ به سؤال ديگر خبرنگار ما مبني بر اينکه تعاوني‌‏هاي اعتبار اعلام کرده‌‏اند که زير نظر وزارت تعاون کار مي‌‏کنند، در صورتي که نهاد ناظر بر فعاليت‌‏هاي پولي بانک مرکزي است؛آيا در اين خصوص با توجه به امضاي تفاهمنامه چند ماهه پيش وزير تعاون و رييس کل بانک مرکزي اقدامي براي صدور مجوز قانوني براي اين مؤسسه‌‏ها صورت گرفته است يا خير؟ گفت: تعاوني‌‏هاي اعتبار مشکلي ندارند. تأسيس چنين نهادهايي براي يک شرکت يا صنف يا بخش خاصي که مي‌‏توانند براي خودشان تعاوني اعتبار درست کنند بلامانع است اما فقط اعضاي تعاوني اعتبار مي‌‏توانند از خدمات آن تعاوني استفاده کنند، لذا تعاوني‌‏هاي اعتبار نمي‌‏توانند به صورت عام باشند. اينها بايد مجوز بانک مرکزي را هم بگيرند و بايد خودشان را با مقررات بانک مرکزي تطبيق بدهند، البته بانک مرکزي نظارت لازم را بر همه اين مؤسسات دارد تا تخلف از مقررات بانکي انجام ندهند.
مديرکل نظارت بر بانک‌‏ها و مؤسسه‌‏هاي مالي و اعتباري بانک مرکزي در پاسخ به سؤال ديگر خبرنگار ايلنا مبني بر اينکه کاهش ميزان سرمايه اوليه تاسيس بانک‌‏هاي خصوصي و پاسخ به افزايش تقاضاها چگونه است، گفت:کاهش ميزان سرمايه اوليه براي تاسيس بانک تاثير بسياري در افزايش حجم تقاضا براي تاسيس بانک خصوصي داشته به طوري که در گذشته سقف تعيين شده و حداقل سرمايه 3500 ميليارد ريال بود اما هم اکنون 2 هزار ميليارد ريال شده است.
وي از افزايش تقاضاهاي مشابه خبرداد و گفت: مثلاً مؤسسه مالي و اعتباري سينا قرار بود با 1500 ميليارد ريال به عنوان مؤسسه مالي و اعتباري منطبق با مقررات بانک مرکزي باشد و به محضي که سرمايه اوليه 200 ميليارد تومان شد، تصميم اين مؤسسه تغيير کرد تا به عنوان بانک خصوصي فعاليت کند. نهادهاي ديگر هم وجود دارند که هم‌‏اکنون به دنبال بانک خصوصي شدن هستند.
وي افزود: در حال حاضر درخواست تاسيس 4 تا 5 بانک خصوصي در دست بررسي است و صدور مجوز نهايي براي آغاز فعاليت بستگي به اين دارد که اطلاعات را سريع‌‏تر بدهند و اگر پيگيري‌‏شان خوب باشد و به محضي که اطلاعات يا مدارک درخواستي را تکميل کنند، پرونده‌‏شان در اولين فرصت جمع مي‌‏شود و مجوز نهايي به آنها اعطا مي‌‏شود.
وي افزود: پيشنهاد مؤسسه سينا براي بانک شدن در دست بررسي است و قرار بود در خود مؤسسه افزايش سرمايه بدهند و خودشان را با مقررات بانک مرکزي طبيق بدهند که در حال حاضر براي بانک شدن پيشنهاد دادند که در دست بررسي است.
مديرکل نظارت بر بانک‌‏ها و مؤسسه‌‏هاي مالي و اعتباري بانک مرکزي تصريح کرد: مدارک داده شده و در حال بررسي است و توجيه اقتصادي که مي‌‏کنند و برنامه‌‏هايي که دارند که چگونه مي‌‏خواهند بانک را توسعه بدهند و يا سرمايه را چگونه مي‌‏خواهند تامين کنند، چه کساني سهامدارشان هستند و به خصوص مديراني که معرفي مي‌‏کنند براي اداره بانک؛ همه برسي مي‌‏شود.
بوشهري در ادامه يادآور شد: اين مراحل که گذرانده شد، ابتدا يک موافقت اصولي داده مي‌‏شود و بعد بايد سرمايه را از طريق پذيره‌‏نويسي تامين کنند، چراکه سرمايه بانک‌‏هاي خصوصي حتماً بايد از محل پذيره‌‏نويسي عام باشد تا عموم مردم بتوانند سهامدار بشوند.
وي افزود: مؤسسين و سهامداران اوليه هم بر اساس مقررات جديدي که در قانون اجراي اصل 44 قانون اساسي آمده بايستي شرکت‌‏هاي سهامي عام و تعاوني‌‏هاي عام باشند که مي‌‏توانند 10 درصد سرمايه و شرکت‌‏هاي غير از اين دو نوع شرکت مثلاً سهامي خاص و يا اشخاص حقيقي حداکثر 5 درصد سرمايه را مي‌‏توانند داشته باشند.

منبع:خبرگزاری ایلنا

► بانكداري الكترونيك تنبيه يا تشويق مردم؟
یک انتصاب جدید در بانک مرکزی ◄

مطالب مرتبط
بنر