بانک بیشتر از سوپر مارکت!

يكشنبه ، 3 شهریور 1392 ، 10:11
اواخر سال گذشته بانک مرکزی بخشنامه ای صادر کرد که بر اساس آن بانکها و موسسات اعتباری به کاهش 20 درصدی شعب خود تا پایان شهریور امسال مکلف شدند.

به اذعان بانک مرکزی کاهش شمار شعب بیش از هر هدفی به منظور کاهش هزینه‌های جاری بانکها و موسسات اعتباری، افزایش سود دهی و سرمایه گذاری و رشد اقتصادی مدنظر قرار گرفته است. همچنین کارشناسان بانک مرکزی بر این باورند که کاهش شعب بانکها استفاده مشتریان را از خدمات الکترونیکی و غیرحضوری افزایش می‌دهد و موجب می‌شود مردم برای انجام امور مختلف کمتر به بانکها مراجعه کنند و بر این اساس بخشنامه ذکر شده به تمامی بانکهای خصوصی، نیمه خصوصی و دولتی ابلاغ شده است. اکنون که حدود یک ماه تا پایان مهلت مقرر باقی مانده، ارزیابی بانک مرکزی حاکی از این است که اغلب بانکها شعب خود را تعدیل کرده اند اما درصد این کاهش و تعدیل در هر بانک متفاوت از دیگر بانک هاست.

باوجود ابراز رضایت بانک مرکزی از عملکرد بانکها مبنی بر کاهش تعداد شعب ظرف 6 ماه گذشته واقعیتی که در سطح خیابانهای شهر انکار ناپذیر است اینکه اگر چه در سال جاری مانند دو سه سال گذشته دیگر خبری از رشد قارچ گونه بانکها و البته شعب آنها نیست، اما کاهش شمار شعب از سوی بانکها جدی گرفته نشده است.
مشاهدات میدانی حاکی از آن است که همچنان فاصله بین دو شعبه برخی بانکها گاه کمتر از چند متر است. به عبارتی دیگر هم چنان در بسیاری از خیابان ها شمار شعب بانکهای دولتی، نیمه دولتی و خصوصی اگر بیشتر از تعداد سوپرمارکت‌های محله ها نباشد، کمتر از آن نیست و این بدان معناست که در مجموع بانکها و موسسات اعتباری نسبت به بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر کاهش و تعدیل شمار شعب تا پایان شهریور 92 عنایتی نداشته اند.

در این باره عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس هشتم رشد قارچ گونه شمار شعب بانکها را از مشکلات بزرگ نظام بانکی کشور در سال‌های اخیر می‌داند و می‌گوید: این امر اختلالات زیادی در بازار اقتصادی کشور به وجود آورده، زیرا برخی از بانکها با پول مردم واسطه‌گری می‌شوند. عباسعلی نورا با ابراز تاسف از نظام‌مند نبودن بانکداری در کشور خاطر نشان می‌سازد: در حال حاضر بیشتر بانکهای ما عملا کار بانکی انجام نمی‌دهند و کار یک صندوق را به عهده گرفته‌اند که پول را از مردم گرفته و وارد واسطه‌گری می‌شوند.

به گفته وی در حال حاضر شمار شعب بانکها از شمار سوپر مارکتها هم بیشتر شده است و این امر نظارت را بسیار مشکل می‌کند که لازم است بانک مرکزی نظارت ویژه‌ای بر عملکرد آنها داشته باشد.

نورا می‌گوید: رشد قارچ گونه شمار بانکها شایسته اقتصاد کشور نیست، زیرا با افزایش شمار بانکها و شعب آنها نه تنها در نظام بانکی رقابتی به وجود نمی‌آید، بلکه یک رقابت منفی در کشور شکل می‌گیرد و احتمال ورشکستگی بسیاری از بانکها تشدید می‌شود.

دیگر کارشناسان اقتصادی خارج از بدنه نظام بانکی هم بر این باورند که کاهش شمار شعب بانکها امری ضروری است بویژه آن که در سالهای اخیر از یک سو بانکداری الکترونیک رشد روزافزونی را تجربه کرده است و از دیگر سو بانکها همواره در پی تنوع بخشی هر چه بیشتر به خدمات الکترونیک خود بوده اند.

این صاحب نظران با اشاره به لزوم پیگیری سیاست ساماندهی بازار پولی و بانکی کشور از سوی بانک مرکزی در سالهای پیش رو تاکید دارند این بانک باید استانداردهایی را تعریف کند تا بر اساس آن شمار شعب هر بانک و موسسه اعتباری تعدیل شود.

قدس آنلاین

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

► روش های افزایش امنیت جی‌میل
بی‌ادبترین گردشگران جهان را بشناسید ◄

مطالب مرتبط
بنر