هیچ حباب و ریسکی در صنعت بانکداری وجود ندارد

پنجشنبه ، 24 بهمن 1387 ، 14:24

هیچ حباب و ریسکی در صنعت بانکداری وجود نداردوزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه هیچ حباب و ریسکی در صنعت بانکداری کشور وجود ندارد، اعلام کرد: با الحاق بانک ملت به جرگه بانکهای خصوصی کشور، سهم بخش خصوصی از صنعت بانکداری ایران به 40 درصد افزایش می یابد.

 سید شمس الدین حسینی  در مراسم معارفه بانک ملت قبل از عرضه سهام در مرکز همایشهای صدا و سیما با اشاره به تلاشهای صورت گرفته برای اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی، گفت: ابلاغ قانون  سیاستهای کلی اصل 44 در 31 تیرماه امسال یعنی حدود 6 ماه پیش به وزارت امور اقتصادی و دارایی ابلاغ شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی هدف اصلی از معرفی  و اجرای سیاستهای کلی اصل 44 را همتراز کردن عملکرد اقتصاد ایران با ظرفیتهای کشور و پیشرفتهایی همچون نوآوری در تکنولوژی و غیره عنوان و تصریح کرد: سیاستهای اصل 44 بخشی از جنبش نرم افزاری و مدیریتی برای بهبود عملکرد اقتصاد ایران به منظور دستیابی به اهداف رشد، توسعه و عدالت است.

وی یکی از پیامهای اصل 44 را سپردن اداره امور اقتصادی و شئون اقتصاد به دست مردم و افزایش سهم بخش غیر دولتی از دو مسیر ذکر و یکی از این مسیرها را اجازه به بخش خصوصی برای حضور بیشتر در عرصه ها عنوان و تصریح کرد: سالیان متمادی براساس برداشتهای اولیه از سیاستهای اصل 44 و اتفاقاتی که ناخواسته در ایران افتاد، بخش خصوصی از فعالیت در برخی عرضه ها همچون بانکداری محروم بود.

حسینی اضافه کرد: با ابلاغ سیاستهای کلی اصل 44 حضور بخش خصوصی در عرصه بانکداری محقق شد، به نحوی که امروز بخش خصوصی حدود 25 درصد از سهم بازار بانکی را به خود اختصاص داده است و در فاصله چند سال با سرعتی قابل توجه، از قبل واگذاری های بانکهای دولتی به بخش خصوصی می تواند از فرصتهای فعالیت و سود آوری در بانکداری استفاده کند.  

وی با تاکید بر اینکه دولت مصمم بر حمایت از بخش غیر دولتی برای حضور در عرصه صنعت بانکداری کشور است، افزود: توسعه فعالیتهای غیر دولتی در عرصه بانکداری و واگذاری و فروش بنگاههای دولتی دومین مسیر افزایش سهم بخش غیر دولتی در اقتصاد است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی بانک ملت را اولین بانکی که وارد عرصه خصوصی سازی می شود، عنوان و بیان کرد: این بانک علاوه بر سود آوری و شفافیت توانسته در عرصه های بانکداری الکترونیکی پیشرفت داشته باشد.

وی بانک ملت را پس از بانک ملی بزرگترین بانک دولتی کشور ذکر کرد و افزود: این بانک بالغ بر 23 درصد از بازار بانکهای تجاری و 14 درصد کل صنعت بانکداری را در اختیار دارد.

حسینی خاطرنشان کرد: با الحاق بانک ملت به جرگه بانکهای خصوصی کشور، سهم بخش خصوصی از صنعت بانکداری ایران به 40 درصد می رسد و در عرصه بانکهای تجاری این سهم به 50 درصد خواهد رسید.

وی بر آماده سازی و فراهم کردن شرایط لازم برای عرضه نهادهای مالی همچون بانکها تاکید و تصریح کرد: از سال 85 تاکنون بالغ بر 10 هزار نفر ساعت کار کارشناسی در جهت آماده سازی حقوقی، مالی، انسانی و غیره در صنعت بانکداری صورت گرفته است تا توانستیم امروز اجازه شرکت بورس را برای پذیرش بانک ملت کسب کنیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تحول در نظام بانکی را از محورهای طرح تحول اقتصادی عنوان و تصریح کرد: در این راستا بانک ملت به بخش خصوصی واگذاری می شود.

وی بانک ملت را بانکی سودآور و شفاف عنوان کرد و گفت: گرچه این بانک به بخش خصوصی واگذاری می شود، اما از سود آوری و استحکام آن کاسته نخواهد شد.

حسینی سال آتی مالی را سال گشایش در صنعت بانکداری خواند و افزود: بانکهایی که در بخش خصوصی فعالیت می نمایند، زمینه بیشتری برای نوآوری و در نتیجه سودآوری خواهند داشت.

وی تاکید کرد: علاوه بر اینکه هیچ حباب و ریسکی در صنعت بانکداری کشور وجود ندارد، هیچ نکته پنهان و کتمانی در بانک ملت نیز نیست.

منبع: خبرگزاری مهر

► جزئيات مزايده 1270 ميليارد ريالي املاك مازاد بانك‌هاي كشور
بانکهای خصوصی ایران در صدر بانکهای اسلامی ◄

مطالب مرتبط
بنر