زمان دقیق واگذاری 2 بانک دولتی

شنبه ، 19 ارديبهشت 1388 ، 15:04

سهام بانک تجارت 29 اردیبهشت ماه و بانک صادرات با روش جدید مذاکره با قیمت ثابت ( بورس بیلدینگ) 10 خردادماه امسال در بورس با قیمت هر سهم زیر 110 تومان عرضه می شوند.

 در پی گمانه زنی ها برای روز عرضه سهام دو بانک تجارت و صادرات، زمان دقیق عرضه سهام این دو بانک مشخص شد.

قرار است در پی برگزاری جلسه معارفه بانک تجارت در روز 26 اردیبهشت ماه سال 88، سهام آن در روز 29 اردیبهشت ماه در بورس به عموم عرضه شود.

روز سه شنبه هفته جاری 22 اردیبهشت ماه تاریخ عرضه سهام بانک تجارت به میزان 5 درصد برای کشف قیمت در جلسه هیئت پذیرش بورس، تصویب خواهد شد.

همچنین با تکمیل شدن پرونده بانک صادرات، قرار است پذیرش بانک صادرات در بورس روز دوشنبه 28 اردیبهشت ماه جاری انجام شود و در پی آن عرضه سهام نیز در روز 10 خردادماه سال جاری صورت گیرد.

تعیین قیمت سهام بانک صادرات را شرکت تامین سرمایه امین و بانک تجارت را شرکت تامین سرمایه نوین انجام می دهد، ولی پیشنهاد تعیین قیمت سهام این دو بانک توسط شرکت بورس و اوراق بهادار مشابه قیمت گذاری سهم بانک ملت خواهد بود. به عبارت دیگر، قیمت هر سهم این دو بانک زیر 110 تومان تعیین خواهد شد.

هم اکنون دو روش برای عرضه سهام در دنیا به کار می رود که یکی از آنها روش حراج و دیگری روش بورس بیلدینگ یا روش مذاکره با قیمت ثابت است که قرار است سهام بانک صادرات به روش بورس بیلدینگ عرضه شود.

در روش مذاکره با قیمت ثابت که برای اولین بار در طول تاریخ در ایران صورت خواهد گرفت و سهام هیچ شرکتی تاکنون به این روش عرضه نشده است، خریدار نگران روز عرضه نخواهد بود؛ یعنی خریداران سهام قبل از خرید سهم، با یک قیمت فرضی پول به حساب در نظر گرفته شده واریز می کنند و سهم را می خرند.

روز عرضه پس از مشخص شدن قیمت و توافق بر روی آن، سهم خریداری شده قطعی می شود و دیگر نگرانی از بابت وجود خریدار نخواهد بود؛ کما اینکه 5 روز فرصت نیز در نظر گرفته می شود.

برخی مسئولان بورس بر این عقیده هستند که با این روش دیگر نگرانی در مورد خرید سهام همچون بانک ملت وجود نخواهد داشت، همچنین آنها این روش را روش علمی و جدید می دانند.

بورسی ها معتقدند که سهام دو بانک تجارت و صادرات به دلیل ارائه اطلاعات کافی بهتر از سهام بانک ملت فروش خواهد رفت، کما اینکه بانک صادارت دارای دو شرکت سرمایه گذاری بزرگ غدیر و خوارزمی است که می توانند به راحتی سهام این بانک را مدیریت نمایند.

همچنین مسئولان بورس ورود سهام دو بانک صادرات و تجارت به بورس را باعث رونق بازار سرمایه می دانند.

گرچه مدیران شرکتهای بیمه مشمول واگذاری نیز از آمادگی سهام برای عرضه و انجام کارهای مربوطه خبر می دهند، اما مسئولان بورس پرونده آنها را تکمیل شده تلقی نمی کنند.

عرضه سهام دو بانک تجارت و صادرات در بورس تا پایان خردادماه سالجاری تنها عرضه های مهم و جدی بازار سرمایه در رابطه با شرکتهای اصل 44 و جزو برنامه های سازمان خصوصی سازی است.

منبع: خبرگزاری مهر

► بانك‌ها مزايده املاك دولتي را كليد زدند
مجلس نماينده خود را از شوراي پول و اعتبار فراخواند ◄

مطالب مرتبط
بنر