آیا کنکور دکتری ۹۱ هم حاشیه ساز می شود؟

شنبه ، 26 فروردين 1391 ، 10:02

دومین آزمون نیمه متمرکز دکتری با رقابت 178 هزار و 424 داوطلب در 285 کد رشته و 9 گروه آموزشی روز جمعه 25 فروردین ماه در 32 شهرستان و 94 حوزه امتحانی برگزار شد. اما داوطلبان از این آزمون هم راضی نبودند.

داوطلبان تحصیل در مقطع دکتری درحالی برای دومین سال به صورت نیمه متمرکز آزمون دادند که بسیاری از آنها خاطره خوبی از آزمون نخست نداشتند؛ نحوه سوالات، نوع اعلام نتایج، شرایط پذیرش و اتفاقاتی مانند اینها،

اما گویا حواشی آزمون دکتری برای امسال هم وجود داشته است. برخی از داوطلبان به خبرآنلاین گفته اند دومین آزمون دکتری ایرادهایی داشته است؛

- سوالات تخصصی بعضا از کتابهایی آمده بود که به عنوان منابع دانشگاهی معرفی نشده بود.

- تعداد سوالات تخصصی کم بود.

- بسیاری از سوالات تخصصی از منبع نامشخص طرح شده بود.

- ترتیب چیدمان زمان برگزاری سوالات نامناسب بود؛ صبح 90 تا 150 دقیقه آزمون برای سوالات تخصصی برگزار شد و بسیاری از داوطلبان عملا از ساعت 10 صبح تا 2.5 بعدازظهر منتظر برگزاری آزمون دوم که استعداد تحصیلی و زبان تخصصی بود، شدند. این درحالی است که سال گذشته آزمون استعداد تحصیلی و زبان صبح برگزار شد. همچنین برای این دو آزمون 240 دقیقه در بعد از ظهر بود و عملا داوظلبان تا 7 عصر در آزمون بودند.

- سوالات آزمون بیش از اینکه طرح سوال باشد، طراحی تست بوده است.

- در آزمون زبان، سوالات غیر تخصصی مطرح شده بود. به عنوان مثال برای رشته علوم انسانی سوالاتی درباره تلسکوپ، ماشین زمان و ... وجود داشت.

- 120 دقیقه زمان برای 100 سوال زبان، کم بود.

- رییس سازمان سنجش روز نخست برگزاری آزمون به داوطلبان وعده داده بود به دلیل صبح و بعد از ظهر برگزار شدن آزمون؛ از آنها با ناهار پذیرایی می شود، در برخی حوزه های امتحانی این اتفاق افتاد؛ جوجه کباب با دوغ و مخلفات، 2500 تومان! اما در برخی از حوزه ها خبری از ناهار نبود. به همین دلیل برخی داوطلبان مجبور شدند به خانه بروند و برخی هم از محیط دانشگاه خارج شدند.

- نوشیدنی همراه با ناهار، بیشتر باعث خواب آلودگی داوطلبان برای آزمون عصر شد.

- وضعیت رفاهی برخی حوزه های امتحانی نامناسب بوده است.



ظرفیت دکتری امسال چقدر است؟

غیر از اینها، سازمان سنجش چالشی هم با دانشگاه ها دارد؛ ظرفیت پذیرش.

به نظر می رسد دانشگاه ها مانند سال گذشته که تمایل چندانی به افزایش ظرفیت دوره های دکتری نداشتند، امسال هم چنین علاقه ای وجود ندارد.

چه اینکه محمدحسین سرورالدین، رییس سازمان سنجش درباره ناهماهنگی با برخی دانشگاهها در اعلام ظرفیت آزمون دکتری،گفته: طبق سنوات قبل ظرفیت‌ براساس اعلام دانشگاهها درسال قبل مشخص می‌شود،اگر دانشگاهی نیاز به تغییر ظرفیت دارد،باید به سازمان سنجش اعلام کند.

او به ایسنا گفته: "قرار نیست هرسال از هر دانشگاه سوال کنیم که ظرفیت شما چقدر است، انتظار داشتیم که دانشگاهها به موقع اطلاع می‌دادند که متأسفانه برخی از آنها پس از ثبت نام متقاضیان اعلام کردند، که این روند درستی نیست. سعی می‌کنیم با تعاملی که با دانشگاهها برقرار می‌کنیم این مشکل را برطرف کنیم و اگر امکان پذیر نبود، به نحو مقتضی اطلاع رسانی و جبران می‌کنیم.

اما او درباره ظرفیت پذیرش سال 91 هم گفته است: "آزمون امسال برعکس آزمون سال گذشته که به صورت عمومی بود، به صورت تخصصی برگزار شد. در سال گذشته ظرفیت اعلام شده سه برابر ظرفیت واقعی بود که دانشگاه‌ها گزینش نهایی را پس از مصاحبه از بین متقاضیان شرکت کننده انجام می‌دادند، اما امسال نمره‌ای که متقاضی در آزمون کسب می‌کند با ضریب یک و امتیازی که دانشگاه‌ها می‌دهند با ضریب دو جمع می‌شود و گزینش نهایی انجام می‌گیرد."

سرورالدین با بیان اینکه در آزمون سال گذشته انتخاب رشته همزمان با ثبت‌نام انجام می‌گرفت، گفت: امسال مانند آزمون کارشناسی ارشد پس از بررسی امتیازها و باتوجه به حداقل امتیازی که در نظر می‌گیریم افراد مجاز به انتخاب رشته را معرفی می‌کنیم.

دراین باره حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش هم از اعلام نتایج در خردادماه خبر داد و گفت: "داوطلبانی که مجاز به انتخاب کد رشته محل می‌شوند باید به مدت پنج روز تا 7 خرداد ماه نسبت به انتخاب رشته پاسخ دهند. داوطلبان با توجه به کد رشته محل انتخابی حداکثر تا سه کد رشته محل به دانشگاه‌ها برای انجام مصاحبه علمی در اواخر خرداد ماه معرفی می‌شوند،"

نکته اینجاست که سال گذشته مجازین در 5 کد رشته محل معرفی می‌شدند که این تعداد به سه کد رشته محل کاهش یافته است.

به گفته توکلی گزینش نهایی با توجه به 80 درصد نمره آزمون و 20 درصد معدل دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد به صورت تراز شده با ضریب یک و نمره مصاحبه با ضریب دو انجام می‌شود.

خبر آنلاین

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

► کارت آزمون دکتری از 21 فروردین توزیع می‌شود
عجله ممنوع حتی در دانشگاه !!! ◄

مطالب مرتبط
بنر