با سلام و تبریک به مناسبت سال نو.

امسال به نظر من از نظر اقتصادی سال خیلی خاصی هست و تصمیم گیری های مالی و اقتصادی باید خیلی دقیق و با رعایت احتیاط باشند. من یک سری توصیه آماده کردم که البته فقط توصیه هست و باید در شرایط خاص در موردشون بررسی بشه.

banki-blog-fall-coin

از دلایل اینکه امسال سال خاصی هست می شه به چند مورد اشاره کرد:

۱- سال حرکت به سمت اصلاح الگوی مصرف هست که متاسفانه از سمت دولت به حرکت ضربتی و انقلابی برای اصلاح الگوی مصرف تعبیر شده. بنابراین هر اقدامی رو می شه متصور بود. حتی در حد اینکه قیمت انرژی به چندین برابر برسه.

۲- امسال تبعات بحران اقتصادی جهانی ممکنه روی قیمت نفت در فصل گرما تاثیر منفی شدید بگذاره و اقتصاد کشورهای وابسته به نفت مثل ایران رو تحت تاثیر قرار بده.

۳- قیمت ملک افت شدیدی داشته و رکودی رو در بخش تولید مسکن خواهیم داشت. از طرفی اگر فشار به مسکن سازها و واسطه گرها بیاد، ممکنه دست به اقداماتی برای افزایش قیمت بزنن که جبرانش خیلی سخت باشه.

۴- در ماه خرداد انتخابات هست و دولت تا اونوقت تمام تلاشش رو می کنه که قیمت ها رو ثابت نگه داره ولی بعد از انتخابات معلوم نیست این فنر فشرده تا کجا رها می شه.

۵- یکی از تبعات بحران جهانی اقتصادی کاهش قیمت کالاهای خارجی هست که تا حدودی از این کاهش قیمت رو دولت با افزایش تعرفه گمرکی جبران کرده و درآمد خوبی رو نصیب خودش کرده. ولی در هر صورت این موضوع روی فروش کالاهای داخلی تاثیر می ذاره و باعث رکود و شاید کاهش اشتغال در این زمینه می شه.

بنابراین لطفن در مورد توصیه های ذیل بیشتر تامل کنید:

۱- اگر صاحب هیچ ملکی نیستید و پول خرید ملک رو دارید، حتمن ملک بخرید. دنبال این حرف ها نباشید که ببنیم تا کی ارزون می شه، اون موقع می خرم. وضعیت مسکن اینجوری نمی مونه بالاخره دوباره گرون می شه. زمانی که زمزمه رونق مسکن بیاد دیگه هیچ کس به شما ملک نمی فروشه تا وقتی که کاملن قیمتش رشد کنه. پس طمع نکنید. اما اگر ملک دارید و نیازی به داشتن ملک ندارید پولتون رو در یک جای مطمئن سرمایه گذاری کنید.

۲- صرفه جویی کنید و تا می تونید پس انداز کنید. حتمن فکر می کنید در حال صرفه جویی هستید ولی اینطور نیست. یک نگاه به آمار فست فودهایی که می روید یا تاکسی های دربستی که می گیرید بندازید، نظرتون عوض می شه.

۳- قبل از هر سرمایه گذاری بزرگ یا کوچک با بدبینی یک بار دیگه اون رو بررسی کنید و با افراد صاحب نظر در بازار مشورت کنید. با رییس بانکتون هم مشورت کنید. روسای بانک ها معمولن در جریان اتفاقات کلان اقتصادی هستند. اگر همه این توصیه رو می کنند که ریسک سرماه گذاری که می خواهید انجام بدید بالاست اعتماد کنید. سرمایه ای که دارید رو نگه دارید بهتر از اینه که از دست بدید.

۴- اگر مدیر شرکت خصوصی پیمانکار دولت هستید و به خوش قولی در تسویه کردن اداره ای که با آن قرارداد دارید شک دارید، قرارداد پروژه دراز مدت  نبندید. اگر سوالتون اینه که پس حقوق کارمندام رو چطور بدم جواب من اینکه الان که کارمنداتون در این پروژه مشغول نیستن نگرانید، فردا که اداره دولتی در تسویه بدقولی کرد حتمن سکته می کنید.

۵- اگر بازاری هستید تا می تونید نقدی کار کنید و از معاملات نسیه و چکی صرفه نظر کنید. همیشه بزرگترین مشکلات برای بزرگترین بازاری هاست.

۶- اگر مدیر یک شرکت خصوصی هستید تا می تونید الگوی مصرف انرژی تون رو اصلاح کنید. اصلن معلوم نیست چه بلایی به سر قیمت انرژی میاد. سیستم های ساختمان هوشمند می تونن در این زمینه بهتون کمک کنن.

۷- اگر مدیر شرکت خصوصی هستید سعی کنید وابستگی درآمدزایی تون رو از اقتصاد نفتی دولت کم کنید و به سمت بازار و بخش های خصوصی ببرید. دولت حقوق کارمندش رو نگه نمی داره که به شما اقساط پروژه هاتون رو پرداخت کنه.

۸- در نهایت اینکه قبل از هر اقدام اقتصادی خوب فکر کنید و ریسک هایی که آینده روشنی ندارند رو انجام ندید.