راز برند «دکمه»

شنبه ، 8 اسفند 1394 ، 13:10

 

بانکی دات آی آر: سال ۱۳۵۷ در خانواده‌ای پنج‌نفره در تهران متولد شد. اسمش را گذاشتند محمد؛ آخرین فرزند خانواده فاتحی که بعد از دو خواهر و یک برادر به فاتحان پیوسته بود. از همان کودکی تحت تاثیر مادر و برادر بزرگ‌ترش قرار گرفت و خودش را با ساختن چیزهای کوچک سرگرم کرد.

خودش درباره آن روزها می‌گوید از همان نوجوانی علاقه زیادی به ساختن کاردستی‌های کوچک و در عین حال کاربردی داشت و زمان زیادی از کودکی خود را با ابزار و چوب و… می‌گذراند. آن‌قدر که حتی خالق برخی از اسباب‌بازی‌هایش شده و رویاهای گاه‌به‌گاهش را با دست تصویر کرده و هم‌بازی آن‌ها بوده است. هم‌بازی دل‌خوشی‌ها و خنده‌های کودکی در فراز روزهای نوجوانی و بزرگ‌شدن.

پس از دوره دبیرستان با وجود علاقه‌ای که به تحصیل در رشته هنر داشت، در رشته مهندسی صنایع قبول شد. هرچند پس از چند ترم تصمیم جدیدی گرفت و دوباره در کنکور شرکت کرد و این‌بار رشته طراحی صنعتی را برای تحصیل انتخاب کرد و از رشته مهندسی انصراف داد. همه این اتفاقات هم‌زمان شده بود با شروع آموزش مجسمه‌سازی در کارگاه هنر که مهم‌ترین اساتید مجسمه‌سازی در آن دوره مشغول برگزاری این کارگاه‌ها و کلاس‌ها بودند. همین کلاس‌ها بود که او را در پیگیری رشته‌اش مصمم‌تر کرد.

 

 

 

پس از دوره کارشناسی، کارشناسی‌ارشد خود را هم در رشته طراحی صنعتی از دانشگاه هنر تهران گرفت و از سال ۱۳۷۸ به عضویت انجمن مجسمه‌سازان ایران درآمد. محمد فاتحی تا امروز بیش از ۱۴نمایشگاه انفرادی در زمینه مجسمه‌سازی، هنر دیجیتال و طراحی در ایران و کشورهای دنیا داشته است. او از سال ۱۳۸۸ در دانشگاه هنر تهران و در گروه طراحی صنعتی دانشکده هنرهای کاربردی تدریس می‌کند. اما آن‌چه ما را با فاتحی آشنا کرد، موفقیت چشم‌گیر محصولی بود که تولید می‌کند؛ برندی در تولید کیف‌هایی که گاه با نشان یک کلید،   خود را از دیگر کیف‌های بازاری متمایز می‌کنند.

 

 

 

گروه طراحی «دکمه» در سال ۱۳۸۵ در تهران و توسط فاتحی و همسرش، «زهرا احسان»، تاسیس شد. این گروه، محصولاتی مثل کیف، کمربند و لوازم چرمی دیگری را طراحی و تعداد محدودی از آن‌ها را تولید می‌کند.

فاتحی درباره شکل‌گیری این محصول می‌گوید: «دکمه» هم مانند هر محصول در استودیوی طراحی، ابتدا از ایده و کانسپت شروع شد. این ایده به شکل خطوط طراحی روی کاغذ شکل گرفت و توسعه پیدا کرد، پس از آن جزییات به آن اضافه شد. در مراحل بعدی اما الگوهای اولیه و بالطبع پروتوتایپ‌های اولیه ساخته شد تا ایرادها و اصلاحات نهایی انجام شود. در نهایت پروتوتایپ نهایی که بر اساس الگوی نهایی ساخته شده بود تولید شد. گفت‌وگوی ما با محمد فاتحی، از آن روست که او مدیر طرحی نوست که توانسته کسب‌وکاری پررونق هم از این طرح، پیاده کند.

 

وضع مالی پیش از این کسب‌وکار موفق

در شرکت‌های طراحی مختلفی روی محصول و طراحی داخلی فعالیت می‌کردم،   گاهی به طور مستقل پروژه‌هایی انجام می‌دادم. آن زمان وضع مالی متوسط و متغیری داشتم که بسیار به حجم پروژه‌ها و تعداد آن‌ها وابسته بود.

 

چه‌قدر سرمایه لازم است؟

بسته به شرایط فیزیکی محل کار و نوع محصول این پاسخ متفاوت و متغیر خواهد بود. اما اگر صرفا به ابزار و امکانات اجرایی اولیه اشاره کنیم، شاید برای شروع نیاز به ۲۰تا ۳۰میلیون تومان سرمایه است.

 

ایده از کجا آمد؟

به ذهنم رسید که شاید در این زمانه با تلفیق شیوه‌های سنتی و مدرن در کار چرم، بتوان سود بیش‌تری به دست آورد.

 

اسپانسر و حمایت مالی

ما تاکنون جز خانواده که در شروع کار ما را حمایت کردند، هیچ حامی مالی دیگری نداشته‌ایم.

 

مدت‌زمان رسیدن به نتیجه مطلوب

به نظرم حداقل زمانی که هر فعالیتی برای به‌نتیجه‌رسیدن نیاز دارد، ۱۰هزار ساعت کاری است.

 

 

 

 

منبع: مجله روشن

 

 

► چقدر مثل پولدارها فکر می کنبد؟
راه اندازی کسب و کار فقط با 3 میلیون! ◄

مطالب مرتبط
بنر