معضل شب نخوابی و کار کردن با چشم بسته

چهارشنبه ، 2 دی 1394 ، 11:58

 

. بعد از سرو یک فنجان اسپرسو آلارم موبایل را روی نیم ساعت بعد تنظیم کنید و چشمانتان را ببندید. بعد از نیم ساعت کافئین کار خودش را می کند و شما تا چند ساعت انرژی لازم را خواهید داشت.

 

همه ما درباره اهمیت خوابِ کافی در شبانه روز شنیده ایم. کمبود خواب باعث حسِ بد، سردرد، مقدار کمی خشونت و گیج بودن در طول روز می شود. البته طبق تجربه نویسنده متن، بی خوابی به مدت طولانی باعث حالت تهوع هم می شود. هر کدام از این حالات به تنهایی برای خراب کردن روز کاری مان کافی است، اما گاهی اوقات پیش می آید که در طول شب کمتر از 4 ساعت بخوابیم یا حتی کلا نخوابیم. در روزهایی که شبش کم خوابیده اید چه می کنید؟ اگر اولین جوابی که به ذهنتان می رسد یک لیوان قهوه است پس تا انتهای این مقاله را بخوانید تا شیوه های ساختن یک روز بدون خواب را یاد بگیرید.

 

بعد از اینکه آلارم گوشی 14 بار به صدا درآمد، کش و قوس های فراوان به خودتان دادید، "بِرَم، نَرَم" هایتان به "بِرَم" ختم شد و از رختخواب کنده شدید، به جای اینکه مستقیم رو به سرویس بهداشتی قدم بردارید به دنبال پنجره بگردید. نور خورشید(هر چقدر هم نور ضعیفی باشد) سطح ملاتونین خون را کاهش می دهد. ملاتونین هورمونی است که باعث حس خواب آلودگی می شود. دقت داشته باشید بدن به نور طبیعی پاسخ مثبت می دهد نه مهتابی.

 

 

 

اگر جزء آن دسته از افرادید که به دوش صبحگاهی پایبندید به مدت 30 ثانیه دوش آب سرد بگیرید. آب سرد هورمون آدرنالین خون را به جریان می اندازد. در این حالت تمام نرون های بدنتان برای یک روز کاری آماده می شوند.

 

نفس عمیق بکشید. 5 ثانیه دم و 2 ثانیه بازدم، به همین راحتی.

 

نهارِ مفصل ممنوع. اگر شب گذشته کم خوابیده اید پس، از نهار چرب و چیل صرف نظر کنید. وعده های غذایی کوچک بسیار بهتر سطح انرژی تان را بالاتر می برند تا نهاری که به محض خورده شدن خواب را به چشمانتان می آورد.

 

به طور معمول بعد از خمیازه سوم به فکر خوردن قهوه یا نسکافه می افتیم اما شاید برایتان جالب باشد بدانید یک وعده غذایی سبک که 20-30 گرم پروتئین داشته باشد به مراتب بهتر از قهوه می تواند بدن را سرحال نگه دارد. تخم مرغ، ماست یونانی یا یک تکه گوشت برای تان کافی است.

 

نکته ای که حتما لازم است گوشزد کنیم، حد و اندازه قهوه است. دوز طبیعی کافئین 50 تا 100 میلی گرم است، بیشتر از این مقدار، شما را عصبی می کند، پس مراقب تعداد فنجان های قهوه باشید.

 

یک روش دیگر برای سرحال ماندن در طول روز چرتِ بعد از قهوه است. قهوه و خواب دو واژه متضاد هم اند اما اگر اصولی به کار گرفته شوند باعث سینرژی می شوند. بعد از سرو یک فنجان اسپرسو آلارم موبایل را روی نیم ساعت بعد تنظیم کنید و چشمانتان را ببندید. بعد از نیم ساعت کافئین کار خودش را می کند و شما تا چند ساعت انرژی لازم را خواهید داشت. کافئین بعد از 45 دقیقه در بدن جذب می شود یعنی در زمان چرت نیم ساعته، کافئین در حال تاثیر گذاشتن روی سیستم «بیدار باش» مغز شماست. البته لازم نیست این نیم ساعت خواب حتما در نمازخانه باشد، همین که سر روی میز کار بگذارید یا پشتی صندلی، کفایت می کند.

 

بانکی: سمیرا همتی

► راه هایی برای نابودی خلاقیت کارمندان
قدرت نامحدود اعتماد به نفس ◄

مطالب مرتبط
بنر