دفتر خدمات ارتباطی بزنیم یا نه؟

يكشنبه ، 9 اسفند 1394 ، 15:01

بانکی دات آی آر: با گسترش روز افزون جوامع و بزرگ شدن شهرها و بوجود آمدن وسايل نقليه و ارتباطي جمعي، ارتباط افراد بسيار آسان و سهل گرديده، در اين ميان پست بعنوان يكي از سازمانها و نهادهاي مؤثر در امر ارتباطات مردمي نقش بسزايي در جوامع مختلف ايفا مي نمايد.

 

دفاتر خدمات ارتباطي

 

معمولاً در كشورهاي توسعه يافته ارزش خدمات بيشتر از توليد كالا است. امروزه موسسات خدماتي از پر درآمدترين موسسات کشور هستند و تقریبا تمامي افراد جامعه از خدمات پستي استفاده مي‌كنند بي‌ آنكه بدانند شركت پست آن خدمات را به ايشان ارائه نموده است و هر گاه در چگونگي ارائه خدمات با مشكل روبرو مي‌شوند تازه متوجه مي‌شوند كه مقصر شركت پست است كه خدمت لازم را درست ارائه نكرده است تحقيقات نشان مي‌دهد كه اكثر افراد نمي‌دانند كه در سال حداقل 10 بار  از شركت پست خدمات مي‌گيرند.

 

وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در راستاي اصل 44 قانون اساسي و ايجاد اشتغال، كار آفريني، و اجراي سياست تمركز زدايي به خصوصي سازي و واگذاري بسياري از كارهاي اجرايي به بخش خصوصي، دفاتر ارتباطي و پست بانك‌هایی راه‌اندازي کرده است كه اين دفاتر در نقاط مختلف شهرها تقريبا تمامي خدماتي را كه پست انجام مي‌دهد به مردم ارايه مي‌كنند به گونه‌اي كه در حال حاضر حدود هزار و800 دفتر ارتباطي سراسر كشور راه‌اندازي شده است.

 

به هر حال اگر هر دفتر (بنا به استاندارد تعيين شده از سوي مخابرات )افزون بر مدير يا مسوول دفتر 5 كارمند داشته باشد اشتغال ايجاد شده در آن‌ها رقم قابل ملاحظه‌اي مي‌شود.

 

نحوه واگذاري مجوز فعاليت دفاتر ياد شده بر اساس فرا خوان عمومي و به صورت استاني است وكار گروههاي استاني كه عمدتا متشكل از شركت مخابرات، پست، پست بانك و نماينده ي سازمان تنظيم مقرارت و نمايندگان بخش صنفي وظيفه ي  ايجاد ومديريت دفاتر در سطح استان را به عهده دارد .

 

دفاتر خدمات ارتباطي براي ارايه خدمات به مشتركان مخابرات، پست، پست بانك بايد داراي شرايطي همچون: داشتن نماي بيروني و فضاي داخلي مناسب، متناسب با استاندارد هاي موجود وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات (طبقه همكف ،كاربري تجاري و ....)، داشتن حداقل 75 متر مربع زير بنا براي انجام فعاليت ها، كاربري تجاري و اداري براي مراكز استانها و ساير شهرها ي بزرگ، حداقل 40 متر براي بقيه شهرها، داشتن تجهيزات فني و اداري مورد نياز و استقرار دوربين هاي نظارتي مدار بسته و حداقل تجهزات ايمني، داشتن حداقل مدارك تحصيلي دپيلم متوسطه براي مديردفتر و كاركنان، تجهيزاتي نظير رايانه، نمابر، چاپگر، ترازوي الكترونيك، دستگاه كپي، دستگاه باركد، پرينتر سيستم ايمني... باشند.

 

درباره خدماتي كه اين دفاتر انجام مي‌دهند مي‌توان به خدمات مخابراتي شامل: بهره برداري تلفن راه دور داخله و خارجه ، خدمات مشتركان ومتقاضيان تلفن همراه مانند ( صدور صورتحساب المثني، اصلاح صورتحساب، وصل تلفن پس از تسويه حساب و... )و نيز خدمات مشتركان و متقاضيان تلفن ثابت اشاره كرد.

 

مهمترين خدمات پستي اين دفاتر عبارتنداز :

پست انواع نامه ها شامل :نامه ها، مطبوع، بسته هاي كوچك و ....

امانات پستي داخله

مرسولات داخله سرويس پيشتاز

سرويس هاي پستي پست الكترونيكي

فروش تمبر ،صدور مطالبه نامه

مرسولات قراردادي منعقده پست با سازمان ها و ارگانها ي دولتي و خصوصي در صورت اخذ مجوز از پست

خدمات قابل ارايه پست بانك

قبول چك شهري و بين شهري ،وصول چك شهري ،حواله شهري و بين شهري

پرداخت حواله شهري – پرداخت در نشاني و در دفاتر خدمات خدمات ارتباطي

و ...

كه هر يك از اين دفاتر ارتباطي مي بايست حداقل 3 خدمت از خدمات ياد شده را ارايه كنند.

 

مشكلات دفاتر خدمات ارتباطي

دفاتر خدمات ارتباطي در اين سال‌هاي فعاليت با مشكلاتي نيز مواجه بوده‌اند به گونه‌اي كه اكثر آن‌ها به غير از وظايف محوله به سمت انجام فعاليت‌هاي موازي همچون فروش گوشي تلفن همراه و لوازم جانبي آن روي آورده‌اند. در اين زمينه رييس كانون سراسري انجمن‌‏هاي كارفرمايي دفاتر خدمات ارتباطي و همراه كشورعنوان مي‌كند: درآمد دفاتر خدمات ارتباطي پاسخگوي هزينه اين دفاتر نيست.

 

عبدالمجيد امين، رييس کانون انجمن‌هاي کارفرمايي دفاتر خدمات ارتباطي و همراه کشور می‌گوید: تنها يک و چهار دهم درصد خدمات ارائه شده در دفاتر خدمات ارتباطات و فناوري اطلاعات پيشخوان دولت، مربوط به خدمات پستي است .

 

وي حضور بخش خصوصي در دفاتر خدماتي را در زمينه‌ي ارتباطات، امري با اهميت و کارگشا دانست و گفت: در حالي که دفاتر خدمات ارتباطي، در طول سال‌هاي اخير، شاهد افزايش 45 درصدي حجم ترافيک مرسولات پستي بوده است، قدرالسهم ارائه‌شده به اين دفاتر دقيقا جهت عکس را پيموده است.

 

امين گفت: از زمان ايجاد دفاتر خدمات ارتباطي، درآمد شرکت‌هاي حوزه‌ي فناوري اطلاعات در تهران و ساير استان‌ها شاهد رشد چشم‌گيري بوده و اين مقايسه نسبت به سال‌هاي قبل از تاسيس اين‌گونه دفاتر ملموس‌تر است.

 

وي، يکي از مشکلات اصلي پيش روي دفاتر خدمات ارتباطي را عدم وجود تعرفه‌ي مناسب براي فعاليت‌هاي اين دفاتر دانست و گفت: اميد است که هر چه سريع‌تربا توجه به تورم و افزايش چشم‌گير هزينه‌ها، تعرفه‌هاي اين دفاتر واقعي‌تر شده و ارايه‌ي خدمات با تعرفه‌ي منطقي صورت گيرد.

 

امين، افزود: اين گونه دفاتر در آينده‌ي نه چندان دور، به عنوان پيشخوان دولت شناخته مي‌شوند، بنابراين رشد و توسعه‌ي اقتصادي و اجتماعي اين دفاتر نيز امري لازم به نظر مي‌رسد.

 

علي نادي‌پور،معاون سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي هم درباره‌ي تفاوت دفاتر خدمات ارتباطي يا همان الكترونيكي با دفاتر پستي عنوان مي‌كند: در دفاتر خدمات ارتباطي هر نوع سرويسي از سرويس‌هايي كه در چارچوب پيشخوان دولت بوده و شركت‌هاي مختلف مي‌توانند با گرفتن پروانه و اخذ مجوز از سازمان تنظيم مقررات ارائه مي‌شود، ارائه مي‌شود، در صورتي كه در دفاتر پستي فقط كار قبول مرسوله‌هاي پستي انجام مي‌شود.

 

وي با اشاره به آيين نامه دفاتر خدمات ارتباطى اظهار کرد: نظارت بر فعاليت دفاتر خدمات ارتباطى از طريق کانال هاى مختلف انجام مى شد و کارگروه استانى دفاتر خدمات ارتباطى در زمان وقوع تخلف و يا شکايت وظيفه رسيدگى را عهده دار است اما همه موارد در نهايت بايد با نظارت سازمان انجام شود.

 

منبع: نظام جامع اطلاع‌رسانی اشتغال

► به کسی که با صدای بلند می‌خندد اخم نکنید
معرفی زنان کارآفرین: لعیا رویایی ◄

مطالب مرتبط
بنر