چطور در رزوهای اولِ کار تاثیرگذار باشیم؟

شنبه ، 23 بهمن 1395 ، 16:57

 

بانکی دات آی آر: روزهای اول کار جزء خاطرات فراموش ناشدنی و پُراسترسِ روزهای کاری هر کارمندی است. بعد از جستجوهای بسیار شغل مناسب‌تان را انتخاب می‌کنید، به مصاحبه دعوت می‌شوید، از آزمون مصاحبه سربلند بیرون می‌آیید و در نهایت طیِ تماسی تلفنی به شما خبر می‌دهند که از فلان روز در محلِ کار حاضر شوید. گرفتنِ شغل، تجربه بسیار مسرت‌بخشی است، اما فکر کردن به روزهای ابتدایی کار، نه.

برای من، روزهای ابتدایی کارم در بانکی، علاوه به استرس‌زا بودن، کلافه‌کننده هم بود. به مدت یک هفته کنار یکی از همکارانم می‌نشستم، او وظایف روزانه‌اش را انجام می‌داد و من فقط نگاه می‌کردم. پروسه نگاه کردن حوصله‌بر بود. هرچند من در همان چند ساعت اول وظایفم را به خوبی شناختم، اما دستور از جانب مدیر بود و لازم‌الاجرا. خوب به خاطر دارم که در روز دوم علاوه بر رصدِ وظایف همکارم، وسایلِ روی میز، تعداد موزاییک‌های اتاق، نمای بیرونِ پنجره و حتی تکِ تکِ سلول‌های پوست همکارم را هم برانداز ‌کردم. پس از این یک هفته‌ی حوصله‌بر، اتاق و وسایلِ خودم را تحویل گرفتم و مشغول به کار شدم. بعدها متوجه شدم این یک هفته نه به خاطر یادگیری کار، بلکه برای اُخت شدن با محیط کار بوده است.

روزهای ابتدایی کار در هر سازمانی متفاوت از بقیه است. گاهی از همان روز اول شخصِ تازه استخدام شده را پشت میزش می‌نشانند و می‌گویند بسم‌الله. گاهی هم مانند روزهای ابتدای کارِ من، باید به قول سعدی «بنشینید و صبر پیشه گیرید». شیوه برخورد مجموعه کاری شما ممکن است به هر صورتی باشد، مهم این است که که بتوانید این روزها را به خوبی پشت سر بگذارید. متخصصین حوزه منابع انسانی معتقدند بهتر است روزهای ابتدایی کار جدی‌تر از بقیه روزهاست. بهتر است قبل از شروع کار، تا می‌توانید درباره شغل‌تان اطلاعات کسب کنید و در روزهای اول درباره وظایف‌تان سوال‌های درخور بپرسید.

احتمال اینکه همکاران‌تان درباره شما سوال بپرسند بسیار زیاد است. پس از همان ابتدا برای خودتان مشخص کنید که می‌خواهید چه مقدار اطلاعات شخصی را برای‌شان بگویید. من در آن روزها به جز شغلِ قبلی‌ام درباره هیچ کدام از تجربه‌های کاری‌ام صحبت نکردم و لزومی هم به ارائه گزارش کاملی از زندگی و پیشنه‌ام نمی‌دیدم.

طبق گفته سایت بیزنس اینسایدر، رفتار هفته اول کار شما، نشان‌دهنده عملکرد ماه‌ها وسال‌های آینده شماست. بنابراین در این هفته به ضرب و زور آلارم موبایل، ساعت زنگدار یا هر شیوه‌ دیگری که می‌شناسید صبح‌ها زودتر در محل کار حاضر شوید. با لبخند وارد شرکت شوید و خودتان را علاقه‌مند به کار نشان دهید. به خاطر زود بیدار شدن عبوس و عصبانی نباشید. فراموش نکنید قرار است در این یک هفته خودتان را نشان دهید.

از آنجایی‌که دسته‌جمعی غذا خوردن در فرهنگ ما جایگاه ویژه‌ایی دارد، احتمالا در وقت نهار همکارهای‌تان به شما تعارف کنند با آنها غذا بخورید. در مجله فوربس مساله دسته‌جمعی غذا خوردن در روزهای اول را به عنوان یکی از ضروری‌ترین رفتارها بررسی کرده‌اند. آنطور که به نظر می‌رسد با پذیرفتن دعوت همکارها یا حتی مدیر برای نهار، نشان می‌دهید که برای کار تیمی آماده‌اید. پس بهتر است خجالت را کنار بگذارید و بدون رودربایستی با همکارهای‌تان نهار بخورید. نگران تنهایی‌تان نباشدی، بعد از این یک هفته استرس‌زا، می‌توانید هرجور که دوست داشته باشید عمل کنید.

هفته اول کار، میزان حرفه‌ایی بودن شما را نشان می‌دهد. پس تا می‌توانید خودتان را حرفه‌ایی نشان دهید. مثلا گوشی موبایل‌تان را سایلنت کنید، موقع نشستن قوز نکنید، لباس مناسب محلِ کار بپوشید و تا از شما نظری خواسته نشد، نظرتان را بیان نکنید. البته اینها مواردی هستند که اگر در تمام طول دوران کاری به کار گرفته شود، سازمان‌ها «گلستان» می‌شوند. اما لزوم رعایت‌شان در روزهای ابتدایی بیشتر از دیگر روزها است.

تلاش کنید روزهای اول چهره خوبی از خودتان نشان دهید، طوری که مدیرتان به فکر تجدید نظر در تصمیمش نیفتد. بهتر است بدانید اخراج به‌خاطر کم‌کاری یا نداشتن تخصص کافی در شغل، شما را قوی‌تر می‌کند اما اخراج به‌خاطر رفتارهای نادرست اعتماد به نفس شما را خدشه‌دار می‌کند.

 

بانکی: سمیرا همتی

 

► نوشتنِ «عنوان» ایمیل به سبک نظامی‌ها
به چه چیزی علاقه دارید؟- قسمت سوم ◄

مطالب مرتبط
بنر