صدای جیرجیرِ کفش‌ها در محل کار؛ راه‌حل از بین بردن صدای نامطلوب کفش

سه شنبه ، 10 اسفند 1395 ، 17:04

 

بانکی دات آی آر: احتمالا برای شما هم پیش آمده باشد؛ کفشی بگیرید که با هر قدم‌تان صدای غیژغیژ بدهد. نه دل‌تان می‌آید کفش را دور بیندازید و نه می‌توانید از پوشیدن‌شان صرفنظر کنید. حالا تصور کنید در محلِ کار، جایی که موقع انجام دادن کارهای‌تان نیاز به تمرکز دارید، همکارتان کفشی بپوشد که غیژغیژ صدا می‌دهد. این صدا بی‌نهایت آزاردهنده است. اگر خودتان صاحب چنین کفش‌هایی هستید احتمالا متوجه می‌شوید که موقع راه رفتن همه نگاه‌ها به سمت‌تان برمی‌گردد. اگر هم همکار یا کسی دور و برتان است که کفشش صدا می‌دهد، شاید تمرکز شما را به هم می‌زند. مصداق بارز حالت دوم در محلِ کار من وجود دارد. طی چند روز گذشته یکی از اطرافیانِ من کفشی پوشیده است که صدای آزاردهنده‌ایی دارد. نه آنقدر با او صمیمی هستم که بتوانم راه‌حل قطعِ جیرجیرژ کفشش را بگویم و نه مودبانه است که بدون خواستنِ نظرم، نظر بدهم. اما از آنجایی‌که غیژغیژِ کفش مسئله بسیاری از افراد است این پست را به این موضوع اختصاص می‌دهم. راه‌حل‌هایی که در این پست مطرح می‌شود همگی قبلا توسط نویسنده امتحان شده‌اند.


منشا صدا:

صدای نامطلوب کفش به‌خاطر سابیده شدن کفی با لایه زیرینِ کفش به وجود می‌آید. برطرف کردن این صدا کار بسیار راحتی است. کافی است مانعی برای سابیده شدن کفی کفش پیدا کنید.

 

راه‌حل‌ها:

پودرِ بچه: یکی از راه‌های معمول برای برطرف کردن صدای جیرجیرِ کفش استفاده از پودرِ بچه است. پودرِ بچه با مارک‌ها و قیمت‌های مختلف در داروخانه‌ها پیدا می‌شود. نحوه استفاده پودرِ بچه به این صورت است که کفی کفش را بیرون بیاورید، مقداری از آن را داخل کفش بریزید، کفش را خوب تکان بدهید تا پودرِ بچه به قسمت پنجه کفش هم برسد، بعد کفی را سرِ جایش بگذارید. چند دقیقه بعد متوجه می‌شوید که صدای غیژغیژ به کلی از بین رفته است.

 

 

روان‌کننده‌های صنعتی: در بعضی از کفش‌ها پودربچه درست عمل نمی‌کند و چند روز بعد از استفاده دوباره به جیرجیر می‌افتد. برای این دسته از کفش‌ها که در مقابل پودربچه مقاومت نشان می‌دهند می‌توانید از روان‌کننده ابزارآلات استفاده کنید. این روان‌کننده‌ها برای ابزارهای باغبانی و نجاری، دستگاه‌های ورزشی و وسایلی که در آب کاربرد دارند، استفاده می‌شوند. روان‌کننده‌ای که نویسنده قبلا استفاده کرده است، WD40 نام دارد. این روان‌کننده را می‌توانید ابزارفروشی‌ها تهیه کنید. روش استفاده از روان‌کننده‌ها هم دقیقا مشابه پودربچه است. کفی را بیرون بیاورید و کمی روان‌کننده به سطح زیرینِ کفی بمالید. آن را سر جایش بگذارید و 5 دقیقه بعد کفش‌تان را بپوشید. هیچ صدای آزاردهنده‌ایی از کفش‌تان در نمی‌آید.

 

 

 

گریس: یکی دیگر از وسایلی که صدای جیرجیرِ کفش را از بین می‌برد، گریس‌های ضدسایش است. گریس‌ها انواع مختلفی دارند که در تعمیرگاه‌های ماشین به وفور استفاده می‌شوند. شما برای مصرف خانگی، آنهم برای یک جفت کفش، لازم نیست به تعمیرگاه ماشین مراجعه کنید. می‌توانید از ابزارفروشی‌ها مقداری گریس روان‌کننده تهیه کنید و تمام سطحِ کفی کفش‌تان را با گریس خوب چرب کنید. در این حالت اصطحکاک بین دو سطحِ کفی و کفش را از بین می‌برید و دیگر صدای جیرجیر کفش را نخواهید شنید.

 

 

 

اگر کفشی دارید که صدا می‌دهد، یکی از سه روشِ بالا را به کار بگیرید. مطمئن باشید همکاران شما بسیار خوشحال خواهند شد که تمرکزشان توسط صدای جیرجیرِ کفشِ شما به هم نمی‌خورد.

 

بانکی: سمیرا همتی

 

► مدیریت روابط عاطفی در محل کار
چطور عادت‌های جدید به وجود بیاوریم؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر