این همه خرید از بهر چیست؟

دوشنبه ، 30 بهمن 1391 ، 12:35

این روزها دل شیر می خواهد که بعد ازساعت 4 وارد خیابان ولیعصر شوی مخصوصا تقاطع جمهوری و در مسیر مراکز خرید به چنان ترافیکی برمی خوری که اعصابی برای ادامه روز نخواهی داشت.

به گزارش بانکی دات آی آر، فرقی ندارد از وسیله نقلیه عمومی استفاده می کنید و یا وسیله شخصی. محکوم به اتلاف وقت هستید. اگر هم که راهی تونل های زیر زمینی مترو تهران بشوید اوضاع بهتر نخواهد بود هر مسیری که به نحوی به بازار ختم می شود مملو از جمعیت مشتاقان خرید است و در میان فشار جمعیت حتما کلافه و خسته تر از همیشه خواهی شد.

جالب است که بدانید در بین این همه شلوغی همیشه بحث های جذابی برای گوش دادن وجود دارد شاید حتی بتوانی برای آینده اقتصادی خود و خانواده ات تصمیم تازه ای اتخاذ کنی! یکی از قیمت ها می گوید و آدرس فروشگاه های حراج را به کناردستی "کنار دستی که چه عرض کنم انقدر به هم نزدیک شده اید که تقریبا یکی شده اید" نشان می دهد و دیگری از شلوغی بازار می گوید.

یکی پیشنهاد می کند الان وقت طلا خریدن است و شما را به خرید تشویق می کند و دیگری شما را از خرید باز می دارد و می گوید طلا ارزان خواهد شد،خرید کنی ضرر می کنی.

در همین اثنا دیگری سکه را پیشنهاد می دهدو می گوید مزد ساخت ندارد و بهترین خرید است.

اما مگر به اذغان مسئولان تورم چندین برابر نشده؟ مگر قدرت خرید مردم کاهش نیافته است؟ پس این همه شلوغی از کجا می آید و این مردم چطور برای خرید هزینه می کنند؟ از بحث سنت و آیین خرید و نو شدن در اولین ماه سال که بگذریم، این سوالی است که یک پاسخ ساده و کاملا اقتصادی دارد. مردم نگران کاهش ارزش پول ملی هستند و ترجیح می دهند هرآنچه پول دارند تبدیل به کالا کنند.

امری که بلاشک بر روند افزایش تورم موثر خواهد بود و برگرانی ها دامن خواهد زد.

مسئولان معمولا در سالهای گذشته در ماه های پایان سال اوراق مشارکت منتشر می کنند و برای جمع آوری نقدینگی ها موجود در جامعه تلاش می کنند. پیش فروش سکه و خودرو هم در این راستا صورت گرفته است با این وجود باز هم حجم خرید ها بالاست.

متاسفانه شیوه های صحیح سرمایه گذاری چندین سال است که در کشور با بی توجهی مواجه شده و اغلب خانم ها از مادران و مادر بزرگ هایشان آموخته اند که وقتی پولی به دستشان می رسد طلا بخرد و مسلما ضرر نخواهند کرد.

امری که امروز و دیروز شکل نگرفته و ریشه های عمیقی در تصمیم گیری های اقتصادی خانواده های ایرانی دارد. به نظر می رسد که لازم است هرچه سریعتر چاره ای برای هدایت نقدینگی موجود در سطح جامعه اندیشیده شود در غیر این صورت طبق روال سال های اخیر این نقدینگی یا به صورت غیر قابل کنترلی راهی بازار مسکن می شود یا راه بازار طلارا در پیش می گیرد و یا سراغ خودرو خواهد رفت.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

► 7 نکته برای اینکه به اهداف شغلی خود برسید
لطفا امسال عید آجیل نخرید! ◄

مطالب مرتبط
بنر