سونامی خرید باطعم احتکار!

چهارشنبه ، 4 ارديبهشت 1392 ، 09:49

این روزها بحث گرانی نقل محفل جمع های خانوادی و اجتماعی شده و بعضی ها برای اعلام لیست کالاهای گران شده و اینکه چه کسی تعداد بیشتری را لیست خواهد کرد باهم رقابت می کنند.


رسانه ها هم هر روز لیست تازه می دهند این یکی 60 درصد گران شد و آن یکی 40 درصد.حقیقت این است که هیچ چشم بینایی گرانی برخی اقلام را نمی تواند انکار کند و بگوید گرانی وجود ندارد.

عکس تزیینی است

اما آنچه نظر کارشناسان و صاحب نظران را جلب کرده واکنش های عموی به افزایش سطح قیمت هاست. فرمول کلی افزایش قیمت ها این است که وقتی چیزی (بخوانید کالایی) گران می شود، واکنش عادی آن است که میزان خرید آن از سوی اقشار کم درآمد کاهش می یابد و طبقه مرفه جامعه هم به اندازه نیاز خرید می کنند.


اما اتفاق جالبی که در کشور ما رخ می دهد هجوم  چشم گیر به بازار است. به طوری که  مشاهدات خبرنگار ما حاکی است در روند گرانی های اخیر هم مشابه گرانی های قبل مردم به سوی فروشگا ه ها هجوم برده اند و چند برابر نیازشان خرید می کنند.


به طوری که این تصور به وجود می آید که گرانی های اخیر خودرو تنها قدرت خرید مردم را کاهش داده و گرنه آن را هم احتکار می کردند.


از سوی دیگر یک سوال اساسی مطرح می شود و آن این است که روند گرانی در کشور ما تابع کدامین  روند منطقی است؟ گرانی پیش از عید،پس از عید،گرانی تابستانه و زمستانه و.....


به این ترتیب قادر به ترسیم نمودار منطقی برای روند افزایش قیمت ها نیستیم و یکی از عواملی که به این آشفتگی ها دامن می زند واکنش عجیب و غیر منطقی بازار به افزایش قیمت هاست که افزایش نیاز به همراه دارد!


این در حالی است که تجربه در سراسر جهان نشان داده سیاست عدم خرید بهترین راهکار و مسکن گرانی هاست که به مرور به تعادل و تناسب در بازار کمک می کند.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

 

► گزارش تصویری/سرقت مسلحانه از بانک ملت مشهد
سریعترین "رایانه انسانی" جهان خاموش شد ◄

مطالب مرتبط
بنر