واکنش کارشناسان به برنامه پرداخت 50 هزار توماني احمدي نژاد

يكشنبه ، 6 ارديبهشت 1388 ، 08:25

 

محمود احمدي نژاد در سخنراني که روز پنجشنبه در اسلامشهر ايراد کرد و از توزيع درآمدهاي انرژي در ميان مردم سخن گفت، واکنش هاي تازه يي را برانگيخت. وي که در آستانه انتخابات رياست جمهوري دوره دهم سخنراني مي کرد، وسخنانش رنگ تبلیغات انتخاباتی داشت چنين گفته بود؛ «اگر يارانه ها را آزاد کنيم و در اختيار خود مردم قرار دهيم آنان که کمتر مصرف مي کنند، مازاد يارانه ها در جيب خودشان است.»

وي با بيان اينکه پيش بيني کرده بوديم 50 تا 70 هزار تومان به هر نفر يارانه بدهيم، گفت؛ اگر متوسط 60 هزار تومان را در نظر بگيريم يک خانواده پنج نفري ماهانه 300 هزار تومان دريافت خواهد کرد که مجموع مصرف آب، برق و گاز اين خانواده 70 تا 130 هزار تومان خواهد شد در حالي که دريافتي اين خانواده 300 هزار تومان خواهد بود.

احمدي نژاد با بيان اينکه هر کسي نبايد از دولت يارانه بگيرد، خاطرنشان کرد؛ «اگر خزانه دولت پرپول باشد مي تواند براي همه مستمري قرار دهد اما وقتي مقداري فشار وجود دارد اولويت با کساني است که با نوسان اقتصادي تحت فشار قرار مي گيرند.» (خبرگزاري فارس، 3/2/88 ) اما اين سخنان احمدي نژاد از يک سو مورد ايراد کارشناسان اقتصادي و از سوي ديگر مورد ايراد قانوني قرار گرفت. سايت الف که مورد حمايت احمد توکلي رئيس مرکز پژوهش هاي مجلس قرار دارد در اين خصوص به رئيس جمهور توصيه کرد راستگويي پيشه کند.

راستگويي زيبنده رئيس جمهوري است

به نوشته سايت الف، محمود احمدي نژاد هفته گذشته در جمع مردم اسلامشهر درباره لايحه هدفمند کردن يارانه ها اطلاعاتي بيان کردند که حيرت و تاسف مطلعين از اين لايحه را برانگيخت چرا که آشکارا با واقعيت مغايرت داشت. جملات نادرست و غيرواقعي آقاي رئيس جمهور به نقل از پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري به شرح زير ند؛

1 - «ما پيش بيني کرده بوديم بين 50 تا 70 هزار تومان به ازاي هر نفر يارانه بدهيم و در اختيار يک خانواده قرار دهيم. فرض کنيم متوسط 60 هزار تومان براي يک خانواده پنج نفري، 300 هزار تومان در ماه يارانه توزيع مي شود... اجازه بدهيد اين يارانه را بدهيم به اين 70 درصد کشور که 50 ميليون نفرند. يک خانواده پنج نفره مي شود 300 هزار تومان، يک خانواده پنج نفره چقدر بنزين، برق و گاز مصرف مي کند؟ سرجمع آزاد آن الان مي شود 100 الي 130 هزار تومان. خب 300 هزار تومان دريافت خواهد کرد...»

2 - «ما اين لايحه را شش ماه قبل در اختيار مجلس محترم قرار داديم. آنها در حال بررسي هستند که يک فوريت آن در مجلس تصويب شد که علي القاعده بايد يک ماه قبل در صحن مجلس مي آمد اما مصلحت نديدند...»

رئيس جمهور محترم علاوه بر دو محور فوق، نکات ديگري هم بيان کردند از جمله «اگر خزانه مملکت مملو از پول است، خب دولت به صد درصد مردم مستمري مي دهد.» اين جمله بينش رئيس جمهور درباره وظايف دولت را نشان مي دهد که هم با مباني ديني و هم دستاوردهاي علمي و تجربي عصر حاضر مغايرت دارد که موضوع اين يادداشت نيست...

درباره آمار و اطلاعات نادرست اعلام شده توسط آقاي دکتر احمدي نژاد در جمع مردم اسلامشهر لازم به يادآوري است؛

1- در لايحه هدفمند کردن يارانه ها که دهم دي ماه گذشته به مجلس ارائه شد، مقرر شده با چهار برابر کردن قيمت بنزين، 21 برابر کردن قيمت گازوئيل، 11 برابر کردن قيمت گاز طبيعي و شش برابر کردن قيمت برق، مجموعاً 34 هزار ميليارد تومان درآمد کسب شود تا به هر خانواده نيازمند حداکثر 104 هزار تومان پرداخت شود نه 300 هزار تومان.

علاوه بر اين چنانچه قيمت برق، گاز، بنزين و گازوئيل مطابق لايحه دولت واقعاً چندين برابر شود، سرجمع هزينه اقلام فوق براي هر خانواده قطعاً از رقم 100 تا 130 هزار تومان در ماه که رئيس جمهور محترم اعلام کرده اند، بيشتر مي شود. ارقام مقابل عبارت «يارانه پرداختي توسط دولت» که اخيراً در قبض هاي گاز و برق نوشته مي شود، به روشني اين موضوع را نشان مي دهد.

2- لايحه هدفمند کردن يارانه ها شامل 14 ماده در دهم دي ماه 87 تقديم مجلس شد. بديهي است نمايندگان براي بررسي لايحه يي با آن ابعاد و تاثير، به اطلاعات بيشتري نياز داشتند اما لايحه ارائه شده در زمان تحويل فاقد اسناد پشتيبان بود و وزراي احضارشده به مجلس براي توضيح درباره ابعاد و آثار اين لايحه يا اظهار بي اطلاعي مي کردند يا اطلاعات متناقض ارائه مي دادند يا براي ارائه اطلاعات وقت بيشتري مي خواستند.

رئيس جمهور محترم از مجلس توقع داشتند لايحه هدفمند کردن يارانه ها با آثاري عظيم- و به قولي فاجعه بار- را بدون مطالعه در مدارک و آثارش تصويب کند اما نمايندگان مجلس در جريان بررسي لايحه بودجه 88 به احکام لايحه هدفمندکردن يارانه ها و حتي به نسخه تعديل شده آن در کميسيون تلفيق راي ندادند و عملاً با خواسته دولت براي جهش هاي بي سابقه و ناگهاني در نرخ انرژي مخالفت کردند. اينکه آقاي احمدي نژاد از مجلس درخواست اختياراتي فوق العاده يا تصويب يک لايحه خاص را داشته باشند، حق طبيعي رئيس جمهور است اما ارائه ارقام نادرست و عدول صريح از «راستگويي» در يک سخنراني عمومي، زيبنده رئيس جمهوري اسلامي ايران نيست. به همين دليل از دولت محترم انتظار مي رود ارقام و نکات غيرواقعي اعلام شده در سخنراني فوق را به نحو مقتضي اصلاح کرده و به اطلاع عموم برساند.

دکتر احمد سيف نيز در وبلاگش با ارائه مقدمه يي چنين گفت؛ «کل درآمد ايران از نفت در سه ماه اول سال 2009 فقط 9 ميليارد دلار بود. اگر فرض کنيم که وضعيت اقتصادي دنيا خراب تر نمي شود و به تعاقب آن بازار نفت هم به دست انداز بيشتر نمي افتد کل درآمد ايران از نفت در سال مي شود 36 ميليارد دلار. حالا توجه داشته باشيد که آقاي احمدي نژاد در اسلامشهر وعده داده اند به 50 ميليون ايران ماهي 60 هزار تومان يارانه نقدي خواهند داد. همين طور سردستي، هزينه ريالي مي شود 36.000.000.000.000تومان و اگر دلار به طور متوسط 1000 تومان باشد، اين مي شود 36 ميليارد دلار، يعني پول نفت....پر.

و اما آقاي احمدي نژاد، وقتي پول نفت رفت، ممکن است براي خلق خدا توضيح بدهيد که واردات شکر، گندم، برنج، پرتقال، سيب زميني،..... اتومبيل.... و به طور کلي از جان آدم تا شير مرغ چگونه بايد تامين مالي بشود، توجه داريد که به واردات مواد اوليه نپرداختم. از هزينه هاي پنهاني متعدد حرف نزده ام.»

منبع: روزنامه اعتماد

► میرحسین: من اگر بودم سهام عدالت را شروع نمی‌کردم
طرح اقتصادی کروبی ◄

مطالب مرتبط
بنر