میر حسین موسوي:دغدغه اساسي بايد رفع تورم و بيكاري باشد

شنبه ، 2 خرداد 1388 ، 09:03

ميرحسين موسوي گفت: همه ما از دوران مشروطيت بر داشتن اقتصاد ملي نيرومند تأكيد داشته‌ايم و در جمهوري اسلامي نيز دغدغه اساسي بايد اين باشد كه مشكلات تورم و بيكاري و معضلات اقتصادي در اولويت قرار گيرد.

ميرحسين موسوي كانديداي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در ادامه اظهارات خود در برنامه ديدگاه از شبكه اول سيما كه اولين برنامه تبليغاتي كانديداها به شمار مي‌رود، افزود: احساس عدم امنيت فقط اين نيست كه دزدي و يا جنايت‌كاري اسلحه بر سينه شما بگذارد، وقتي دختران و پسران اين كشور وضعيت بازار كار، فرصت‌هاي شغلي كم، رانت‌خواري و سفره‌پروري و گزينش‌هاي تبعيض‌آميز را مي‌بينند، طبيعي است كه احساس امنيت نكنند و ما نيازمند به آرامش در جامعه هستيم و اين آرامش به دست نمي‌آيد مگر در زماني كه اقتصاد اصلاح و سامان داده شود.


وي ادامه داد: همه ما از دوران مشروطيت بر داشتن اقتصاد ملي نيرومند تأكيد داشته‌ايم و در جمهوري اسلامي نيز دغدغه اساسي بايد اين باشد كه مشكلات تورم و بيكاري و معضلات اقتصادي در اولويت قرار گيرد.
موسوي با اشاره به زندگي اميركبير، وي را از شمار شهدا خواند و اظهار داشت: يكي از كارهاي اميركبير ايجاد اشتغال، كارآفريني و فرصت براي كار در كشور بود تا بر مبناي آن مشكلات حل شود.


اين كانديداي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري با بيان خاطره‌اي ناظر بر سفر وي به استان اصفهان در سالهاي دوره نخست وزيري براي يافتن معادني با هدف جايگزيني آن به جاي فروش نفت به علت قيمت پايين نفت در سال‌هاي جنگ بيان كرد: در آن سالها به مجموع تلاش‌هايي براي يافتن معادن طلا در نزديكي اصفهان برخورديم كه مردم آن منطقه آن را منتسب به دوران اميركبير مي‌دانستند، البته با مجموعه تلاش‌هايي كه شد در زمان رياست جمهوري برادر عزيزم آقاي هاشمي رفسنجاني فرصت بهره‌برداري از اين معادن فراهم شد.


وي گفت: با نگاهي به بازار، صنعت و كسب‌وكار متوجه مي‌شويم كه ما نسبت به اين مسائل بي‌اعتنا بوده‌ايم و بايد براي مديريت جهاني ابتدا كشور را ساخت و ما زماني مي‌توانيم از برداران لبناني و آرمان فلسطين دفاع كنيم كه خودمان قوي باشيم. ما زماني مي‌توانيم با كشورهاي آمريكاي لاتين پيوندهاي تجاري و اقتصادي برقرار كنيم كه بازارهاي منطقه را در دست گرفته و پيش‌رو در اين حوزه‌ها باشيم. ما موقعي مي‌توانيم در خليج فارس با طمع‌ها مقابله كنيم كه از عمق استراتژيك‌مان در منطقه بهره برده باشيم.


موسوي خاطرنشان كرد: مردم از گراني مي‌نالند و هرچه ما بگوييم كه گراني نيست، اما مردم 25 درصد تورم را درك مي‌كنند و اين ميزان از تورم يعني كوچك شدن ظرفيت و سفره مردم و اينها موجب بدبيني به نظام مي‌شود و هر دولتي بايد يكي از بزرگترين دغدغه‌هاي خود را مسئله گراني و تورم قرار دهد.


عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: ما در يك زماني در افزايش قيمت سيگار با واكنش امام مواجه شديم و پس از بحث فراوان از سوي مجلسي‌ها امام راضي شدند كه قيمت سيگارهاي لوكس بالا برود اما الان 25 درصد تورم داريم و بحث‌مان اين است كه ديگر اين ميزان تورم رشد نمي‌كند، اما بايد بدانيم كه 25 درصد تورم يعني كاهش قدرت خريد مردم و من ظن اين را دارم كه وزارت رفاه براي پوشش مشكلات افراد زير خط فقر آن‌را اعلام نمي‌كند و مجموعه معضلات و مشكلات در ذهنيت و احساس مردم نسبت به نظام تأثير مي‌گذارد و انتظار از دولت اسلامي اين است كه مثل و مشابه همه دولتهاي جهان مسئله كنترل تورم و بيكاري در اولويت باشد.


موسوي توجه به مسئله بيكاري را نيز يكي از نيازهاي جدي كشور عنوان كرد و افزود: اين همه حاشيه‌نشيني و مهاجرت‌ها بواسطه بيكاري شكل گرفته و اين كار مهار نخواهد شد تا مادامي كه دولت‌ها قوياً قانون را رعايت كرده و بر مبناي برنامه عمل كنند نه اينكه بيايند و سازمان مديريت و برنامه‌ريزي را منحل كنند و بايد براي مهار مشكلات برنامه‌هاي مستقل و جامع تدوين كرد، نه اينكه شوراي پول و اعتبار را در كنار 18 شوراي بسيار حساس تعطيل كرده و بانكها را به حيات‌خلوت دولت تبديل كرد و در اين شرايط نمي‌توان انتظار داشت كه مشكلات مردم حل شود و بانكها در خدمت به مردم باشند.


عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام پائين آمدن قدرت خريد مردم را به معناي ضعف و نابودي اقتصاد عنوان كرد و گفت: اگر امروز بواسطه گذرنامه‌ها و سندهايمان مشكل داريم همه بواسطه مسائل سياست خارجي نيست بلكه بواسطه مشكلاتي است كه وجود داشته و بايد براي حل آنها اقدام كنيم.


موسوي ادامه داد: بنده مشاور آقاي هاشمي رفسنجاني بودم و در دولت آقاي خاتمي نيز به عنوان مشاور ايشان فعاليت مي‌كردم و در اوايل دولت آقاي احمدي‌نژاد مي‌رفتم و مشكلات را از روي دلسوزي مي‌گفتم و هيچ مشكلي نيز با كسي نداشتم اما اگر بخواهيم عظمت ايران را حفظ كرده و اگر مي‌خواهيم كشوري با اقتصاد مطلوب و پيشرفته داشته باشيم بايد اولويت‌هايمان را مشخص كنيم و با تمركز بر مسائل اصلي اين سؤال را از خودمان بپرسيم كه چرا پروژ‌هاي اساسي كشور كه مي‌تواند اشتغالزايي ايجاد كند متوقف شده و در حوزه مسائل كوچك اعتبارات گسترده را هزينه كرده‌ايم؟ كه بخشي از آن نيز موجب تورم شده است.


اين كانديداي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري بيان داشت: ايران سرنوشتش فقر نبوده و نيست و ما با اصلاحات در سياست خودمان يقيناً مي‌توانيم در ايجاد نشاط در مردم و مشكلات فائق آئيم و شعار من براي همه چه اغنيا و فقرا اين است كه همه ما بايد مدافع منافع مستضعفان باشيم و منفعت همه نيز بر اين است كه به كشور خدمت كنيم و با كمك به اقتصاد ملي عرصه را براي رشد و توسعه فراهم آوريم و معتقدم همه دولت‌ها و قشرها بايد فكر اين باشند كشوري شاد، آباد و بانشاط با سياست خارجي قدرتمند داشته باشيم تا بتوانيم از همه آرمان‌هاي شهدا در سطح داخلي و ملي دفاع كنيم.

منبع: سایت بازتاب آنلاین

► رضايي: تورم را تک رقمي مي‌کنيم
خسته ایم از این نابسامانی ◄

مطالب مرتبط
بنر