چگونه آگاهی خودمان را در مورد امنیت سایبری کسب و کار ارتقاء دهیم؟

جمعه ، 26 خرداد 1402 ، 13:21

در دنیای امروز تقریباً هر شرکتی در سراسر جهان دارای نوعی زیرساخت دیجیتال است، کارمندان با رایانه کارمی‌کنند و حتی اسناد به صورت دیجیتالی ذخیره می‌شوند و بدون رعایت اصول و مقررات امنیتی در معرض حملات سایبری قرار خواهند گرفت.


شما می‌توانید آنتی ویروس‌ها و فایروال‌های درجه یک داشته باشید، اما اگر کارمندان شما از نحوه‌ی وقوع حملات سایبری آگاه نباشند، زیرساخت دیجیتال شما در خطر خواهد بود، به همین دلیل برای جلوگیری از نقض داده‌ها، باید دانش امنیت سایبری را ارتقا دهید، در این مقاله نکات سایبری ارزشمندی برای محافظت از سیستم‌های دیجیتال شرکت شما ارائه شده است.


آگاهی از امنیت سایبری چیست؟


دانش امنیت سایبری، اطلاع از نحوه‌ی دسترسی هکرها به رایانه شما است، یا این که چگونه ویروس‌ها می‌توانند سیستم‌های دیجیتال شما را آلوده کنند، علاوه بر این کارمندان قادر خواهند بود تا در برابر تهدیدات سایبری نقش خود  را به درستی انجام دهند.


چرا آگاهی از امنیت سایبری مهم است؟


یکی از بزرگ‌ترین مقصران حملات سایبری خطای انسانی است، برای مثال کارمندی که دانش امنیت سایبری لازم را ندارد، ایمیل‌های هرزنامه را باز می‌کند و روی لینک‌های تهدید کننده کلیک می‌کند، .شما می‌توانید یک سیستم امنیتی قوی داشته باشید اما یک اشتباه از سوی یک کارمند موجب می‌شود زیرساخت دیجیتال شما به خطر بیفتد، برخی از بزرگ‌ترین سازمان‌ها در جهان، نقض‌های سایبری را تجربه کرده‌اند. بر اساس گزارش CRN بانک فلگ استار در ژوئن 2022 یک نقض داده داشت و بیش از 1.58 میلیون نفر تحت تاثیر قرار گرفتند، همین گزارش نشان می‌دهد که میانگین پرداختی برای حملات باج افزار از سال 2021 تا 71 درصد افزایش یافته است.


تشخیص زود هنگام نقض امنیت سایبری باعث می‌شود: در هزینه‌های شرکت خود صرفه جویی کنید، شهرت و اعتبار خود را افزایش دهید، از خرابی‌های شرکت جلوگیری کنید، از دست رفتن اطلاعات جلوگیری کنید ،این توانایی را به شما می‌دهد که پیش از یک حمله دیگر امنیت خود را به سرعت افزایش دهید.


با این حال شرکت شما تنها  در صورتی می‌تواند تهدیدات سایبری را زود تشخیص دهد که به درستی آموزش دیده باشد، چه یک کسب و کار کوچک باشید؛ چه یک شرکت بزرگ، آگاهی از امنیت سایبری برای جلوگیری از نقض از اطلاعات ضروری است.


نکاتی برای ارتقا آگاهی از امنیت سایبری:


در این بخش نکاتی برای کاهش خطر نفوذ هکرها به سیستم شرکت شما ارائه کرده‌ایم.


قوانین و مقررات امنیت سایبری را در روز اول اجرا کنید.


اکثر شرکت‌ها لیستی از سیاست‌ها و رویه‌ها را در روز اول کار خود به کارمندان جدید ارائه می‌دهند، می‌توانید کارکنان خود را قبل از شروع کار با رایانه از قوانین امنیت سایبری آگاه کنید، اطمینان حاصل کنید که کارمندان جدید را در مورد استفاده صحیح از اینترنت، درایورهای خارجی، نقاط دسترسی در رایانه‌های مطلع کرده‌اید. همچنین باید لیستی از سایت‌هایی که ورود به آنها ممنوع است را به کارکنان ارائه دهید، به کارمندان جدید اطلاع دهید که افراد غیرمجاز حق دسترسی به رایانه شما را ندارند، می‌توانید به کارمندان جدید ویدئوهای آموزشی ارائه دهید، هنگامی که کارکنان از همان ابتدا از قوانین آگاه شوند، هنگام دسترسی به رایانه اقدامات احتیاطی بیشتری انجام خواهند داد.

کارکنان خود را به طور منظم آموزش دهید.


حتی اگر از ابتدا مقررات امنیت سایبری را به کارکنان خود رائه کرده‌اید؛ همچنان باید به طور منظم آنها را آموزش دهید، هکرها همیشه در حال توسعه راه‌های جدید برای نفوذ به زیرساخت‌های دیجیتال هستند و هر ساله ویروس‌های جدیدی تولید می‌کنند، بنابراین باید کارکنان خود را در جریان آخرین خطرات قرار دهید، آموزش امنیت سایبری باید شامل موارد زیر باشد:


1.اطلاعاتی در مورد انواع مختلف ویروس‌ها و عملکرد آنها

2.چگونه از کلاهبرداری‌های فیشینگ جلوگیری کنیم.

3.سایت‌و لینک‌های اینترنتی پرخطر چگونه به نظر می‌رسند.

4.خطر استفاده از USB و هارد دیسک‌های شخصی

5.علت نیاز به رمزهای عبور قوی

6.نحوه گزارش یک مشکل امنیتی


این آموزش‌ها همچنین تهدیدات بالقوه را به کارکنان شما یادآوری می‌کند، هنگام کاربا اینترنت باید به موارد زیر توجه کرد:


کنترل تمام نقاط دسترسی:


اگر نقاط دسترسی را کنترل نکنید هکرها از طریق اتصالات اینترنت می‌توانند به سیستم شما نفوذ کنند، شما باید ازهر سیستم در زیرساخت دیجیتال خود با رمز عبور محافظت کنیدو همچنین از احراز هویت دومرحله‌ای استفاده کنید، علاوه براین باید حساب‌های غیرفعال کارمندان قبلی را ببندید؛ زیرا این حساب‌ها می‌توانند به مجرمان سایبری دسترسی آسانی داشته باشند، شما فقط باید دسترسی اداری را برای کارمندان مورد اعتماد فراهم کنید، نظارت بر مصرف اینترنت و افرادی که به طور منظم به آن دسترسی دارند، هم باید فراموش نشود، در نهایت شما باید یک فایروال و نرم افزارآنتی ویروس قوی داشته باشید تا امنیت سایبری خود را افزایش دهید.


تشویق گزارش رویداد:


ممکن است اشتباهاتی رخ دهد، احتمال دارد با یک کلیک روی یک پیوند توسط یک کارمند، رایانه‌ی شخصی آنها با ویروس آلوده شود، اما اگر مشکل را زود تشخیص دهید، می‌توانید از آسیب بیشتر جلوگیری کنید، کارمندان خود را تشویق کنید تا حوادث را فورا به تیم فناوری اطلاعات خود گزارش دهند تا بتوانند تهدیدات را قبل از اینکه کل سیستم دیجیتال شما آلوده شود؛ حذف کنند.


سخن آخر:


آموزش امنیت سایبری برای کارکنان، دانش آنها را در مورد تهدیدات بالقوه افزایش می‌دهد، بنابراین آنها می‌توانند برای محافظت از شرکت شما با یکدیگر همکاری کنند.


منبع

سایبرسکیورتی نیوز

► کلاهبرداری اسکیمینگ با شگرد" فروش جوراب و ریسه رنگی "
انتشار تصاویر برای زوج جوان دردسر ساز شد ◄

مطالب مرتبط
بنر