رزومه چیست و به چه کار می آید؟+نکات طلایی رزومه نویسی

يكشنبه ، 30 تیر 1392 ، 09:07

اغلب کسانی که جویای کارند حداقل یک بار واژه "رزومه " به گوششان خورده و حتی برای خودشان رزومه هایی هم تهیه کرده اند اما خیلی ها نمی دانند دقیقا رزومه چیست و به چه کار می آید .

به گزارش خبرنگار بانکی دات آی آر، رزومه یک گزارش چند صفحه ای شامل معرفی یک شخص و مهارت های  اوست تا کارفرما با یک نگاه اجمالی بتواند با توانایی های او آشنا شده و در صورت نیاز او را دعوت به مصاحبه کند.

نحوه نگارش یک رزومه کاری اهمیت زیادی دارد چراکه نخستین شیوه آشنایی کارجو و کارفرماست و مدیر یک شرکت نخست از طریق این پنجره شما را می شناسد. برخی از شرکت ها فرم های استخدامی ویژه خودشان را دارند و از شما می خواهند آنها را تکمیل کنید اما حقیقت آن است که به دلیل هیجان و استرس ممکن است شما در هنگام تکمیل رزومه تان اشتباهاتی مرتکب شوید. بنابر این بهتراست روزمه ای از پیش آماده شده داشته باشید.

یکی از نکاتی که در رزومه نویسی مهم است این است که شما برای هر آگهی رزومه متناسب با آن را تهیه کنید حتی این که آگهی در کجا منتشر شده می تواند به شما کمک کند بفهمید شرکت در چه سطحی است و برای جلب اعتماد مدیرش چه طور رزومه ای باید فرستاد.

معمولا شرکت هایی که وضع مالی بهتری دارند و در سطح بالاتری هستند آگهی هایشان را در روزنامه های معتبر و در صفحات داخلی منتشر می کنند. شرکت های کوچکتر اما آگهی های خود را در صفحات آگهی و روزنامه هایی که کمتر مشهور هستند می دهند.

مسلما شرکت هایی که برای آگهی هایشان هزینه بیشتری می کنند توقع دارند که افراد بهتری را هم استخدام کنند این که بهترین افراد چه کسانی هستند در شرکت ها و حتی کشورهای مختلف متفاوت است.

در ایران معمولا کسانی که در دانشگاه های معتبرتحصیل کرده اند و سابقه کار در شرکت های معتبر را دارند از شانس بهتری برخوردارند. بعد از این مرحله نوبت به ارسال رزومه است. رزومه ای که شما ارسال می کنید معرف شخصیت شماست بنابراین در تصمیم گیری مدیران بسیار موثر است.

معمولا برای شرکت های معتبر هزاران رزومه ارسال می شود بنابراین آنها مجبور اند در مرحله نخست و پیش از دعوت به مصاحبه از فیلتر هایی استفاده کنند مثلا کسانی که در مقطع سنی خاصی هستند، محل زندگی شان به محل شرکت نزدیک است یا مثلا مجرد یا متاهل هستند.

حتی دیده شده مثلا مدیری که خاطره بدی از یک قومیت دارد افرادی که از آن ناحیه رزومه ارسال کرده اند را دعوت به مصاحبه هم نمی کند!! پس در فیلترینگ اول نقش شما محدودتر است اما در مرحله بعد انتخاب شدن تا حد زیادی به شما بستگی دارد.

*رزومه های تمیز و تایپ شده نسبت به دست نویس ها شانس بیشتری دارند.

*برای رزومه نوشتن از کاغذ های استاندارد A4 استفاده کنید

*اگر رزومه خود را ایمیل می کنید در قسمت عنوان به صورت انگلیسی و نام ونام خانوادگی تان مشخص کنید رزومه متعلق به چه کسی است.

*برای آگهی های فارسی رزومه فارسی بفرستید رزومه انگلیسی فورا رد می شود. این قانون در مورد آگهی های انگلیسی هم صدق می کند.

*اگر در شرکت های معتبر سابقه کار دارید یا در دانشگاه های معروف تحصیل کرده اید تا حد امکان آن را در رزومه خودتان برجسته کنید.

*جملات را به صورت نگارشی و با فعل و فاعل تنظیم کنید و از نوشتن داستان خودداری کنید رزومه هایی که به صورت نامه ای و با جمله بندی هایی مثل اینجانب ... فرزند... متقاضی کار ... هستم. شانس کمی دارند.

*از فونت های ساده و مرسوم استفاده کنید.

*سوابق کاری تان را به شکل مناسبی ارائه نمایید.

* دروغ گفتن و بیان نادرست حقایق فقط کار خودتان را دشوار می کند و با مشکل مواجه خواهیید شد.

*از رزومه های خارجی اقتباس نکنید .

*تعداد صفحات رزومه نباید بیش از چهار صفحه باشد و در صورتی که 5 سال سابقه کار دارید تلاش کنید بیش از یک صفحه رزومه نداشته باشید.

*انتهای رزومه نیازی به ذکر نام و امضا ندارد.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

===============

 

 

► چه مهارت هایی برای یافتن شغل نیاز دارید؟!
آموزش تصویری زبان بدن در مصاحبه استخدامی ◄

مطالب مرتبط
بنر