آیا بانک‌های خارجی می توانند در ایران حضور داشته باشند؟

يكشنبه ، 4 بهمن 1394 ، 09:10

بانکی دات آی آر: درباره حضور بانک‌های خارجی چندین نکته وجود دارد. نکته اول اینکه به دلیل رفع تحریم و نیز تمایل بانک‌های خارجی برای ایجاد ارتباط، می‌توان گفت که به لحاظ قانونی، هیچ منعی در جهت حضورشان در ایران وجود ندارد.

انواع این ارتباط را می‌توان در 4 مورد لحاظ کرد. مورد اول داشتن دفتر در ایران است، که ساده‌ترین شکل ارتباط است البته قبلا و حتی در دوران تحریم نیز سابقه این مورد وجود داشته است. مورد دوم نمایندگی شعبه است که در حال حاضر بانک آلمانی چندسالی است که در ایران شعبه و نمایندگی دارد و کارهایش را دنبال می‌کند. مورد سوم این است که بانک‌های خارجی سهامدار شده و با بانک‌های ایرانی شریک شوند و مورد چهارم اینکه خودشان بانک تاسیس کنند. البته امکان این مورد فعلا در مناطق آزاد وجود دارد. قاعدتا حضور خارجی‌ها در حد تاسیس دفتر و داشتن نمایندگی و ایجاد شعبه مشکلی ندارد. اما در مورد موارد سوم و چهارم این کار باید با فکر، حوصله، تدبیر و مدیریت هم از طرف ما و هم از طرف خارجی‌ها انجام شود که زمان‌بر است.

نکته دوم از نظر مشکلات داخلی بانک‌های ماست که به نظر نمی‌رسد این مشکلات منعی برای حضور آنها ایجاد کند. لذا تا زمانی که رابطه بانکی داریم می‌توانند فعالیت خودشان را انجام دهند.

نکته سوم تکنولوژی بانکداری شامل آی‌تی و روش‌های کنترل و مدیریت ریسک است که بانک‌های خارجی در این عرصه به دستاوردهایی رسیده‌اند. البته باید این نکته رادر نظر داشت که این طور نیست که بانک‌های ما تکنولوژی پیشرفت، ابتکار و خلاقیتی نداشته‌اند. به عنوان نمونه چند بانک‌های خصوصی تازه تاسیس مانند بانک خاورمیانه و... حتی در دوران تحریم تکنولوژی‌هایی به کارگرفتند تا حدی که هیچ کم و کسری نسبت به تکنولوژی آنها نداشتند، به‌طوری که شاید برای خارجی‌ها هم این تکنولوژی تازه و جدید باشد و تمایل داشته باشند که از این تکنولوژی استفاده کنند. از اینرو دراین زمینه هم ما می‌توانیم تبادلات اطلاعات تکنولوژی و دانش داشته باشیم. نکته چهارم این است که بانکداری ما و بانکداری آنها ماهیتا اختلاف اساسی و پایه‌ای در دانش فنی دارد. زیرا بانکداری ما اسلامی و غیرربوی است یا حداقل دارد به سمت حذف کامل ربا از بانک‌ها پیش می‌رود. ربا گناه کبیره‌ای است که در بانکداری ما باید حذف شود البته درصدد حذف آن هستند اما آنها چندان معتقد به گناه ربا نیستند و کارهایشان را براساس روش‌های خاصی انجام می‌دهند. لذا در این خصوص نه ما از آنها می‌توانیم یاد بگیریم و نه آنها از ما اگرچه آنها می‌توانند از بانکداری بدون ربای ما نیز الگو بگیرند. بنابراین بانک‌های ما و بانک‌های خارجی می‌توانند در این خصوص به موازات هم فعالیت داشته باشند.

 

منبع: سایت کسب و کار

► برای کار کردن با رییس بداخلاق سیاست داشته باشید
نقش بازاریابی در کار ◄

مطالب مرتبط
بنر