تایم‌لاین فیس‌بوک، آیینه تمام‌نمای دیروز و امروز شما

چهارشنبه ، 7 دی 1390 ، 08:38

نزدیک به دو ماه قبل بود که فیسبوک، با تغییرات گسترده‌ای که در طراحی رابط کاربری‌اش اعمال کرد، باعث بروز واکنش‌های زیادی از سوی کاربرانش شد. بعضی‌ها، از تغییرات جدید مثل اضافه شدن Ticker و لیست‌های هوشمند استقبال کردند و خیلی‌ها هم انتقادات زیادی را به کاهش حریم خصوصی‌شان در طراحی جدید وارد کردند. همان موقع‌ها بود که فیس‌بوکی‌ها، اعلام کردند که تصمیم به معرفی طراحی جدیدشان از صفحه‌ی پروفایل کاربران گرفته‌اند، طراحی‌ای که به تعبیر مارک زوکربرگ، قرار بود به یکی از مهم‌ترین تغییرات در طراحی فیس‌بوک تابه‌حال و همچنین انقلابی در طراحی شبکه‌ای تبدیل شود. با این وجود، عرضه‌ی این طرح بلندپروازانه که تایم‌لاین نامیده‌ شده، با دردسر‌های حقوقی که دامن فیس‌بوک‌ را گرفته، فعلاً‌ در  پرده‌ای از ابهام است.

بیست و نهم سپتامبر، روزی بود که طبق اعلام فیس‌بوک، تمام کاربران این شبکه‌ی اجتماعی قرار بود شاهد تغییر صفحه‌ی پروفایلشان به طراحی جدید باشند. از یک هفته‌ی قبل از آن مسئولان فیس‌بوک اعلام کردند که کاربرانِ بخش Developer فیس‌بوک می‌توانند طراحی جدید را بصورت آزمایشی روی پروفایل‌شان راه‌اندازی کنند. آن دسته از افرادی که به دور از شکایت‌های معمول کاربران درباره‌ی تغییرات جدید رابط کاربری، تصمیمات فیس‌بوک برای این پروژه‌ی کم سر و صدا را دنبال می‌کردند، خیلی زود Timeline را روی پروفایل‌شان فعال کردند تا جزو اولین میلیون‌نفر‌هایی باشند که آن را امتحان می‌کنند. چند هفته بعد از تاریخ مذکور اما، همچنان خبری از اعمال سراسری تغییرات نبود و از گوشه و کنار خبرهای ضد و نقیضی درباره‌ی تایم‌لاین و مشکلات تکنیکی و حقوقی آن به گوش می‌رسید. به علاوه، بازخورد‌ها از اجرای آزمایشی، آنچنان که باید، مسئولان فیسبوک را خشنود نکرده بود. همین موضوع باعث شد که از جمع هشتصد میلیونی کاربران فیس‌بوک، فعلاً تنها یک و نیم میلیون کاربر، از تایم‌لاین استفاده کنند. بین ایرانی‌های فیس‌بوک هم، تعداد بسیار کمی از تایم‌لاین استفاده می‌کنند و می‌شود حدس زد که خیلی‌ها اصلاً راجع به آن چیزی نشنیده‌اند یا اینکه از روش راه‌اندازی آن آگاه نیستند. بنابراین اجازه بدهید قبل از اینکه بیشتر از این سردرگم‌تان کنم، کمی راجع به مفهوم تایم‌لاین صحبت کنم؛

تایم‌لاین چیست و چطور می‌شود فعالش کرد؟

 

Timeline یک دفترچه‌ی یادداشت الکترونیکی از تمام فعالیت‌های آنلاین و آفلاین شماست. دفترچه‌ای که فعالیت‌هایی را که علاقه دارید می‌توانید داخلش ثبت کنید و بگذارید تا دوستان‌تان هم گذران عمر فیسبوکی‌تان را مرور کنند. دفترچه‌ای که به دوستانتان نشانش می‌دهید تا بگویید چه‌جور آدمی هستید و اینکه قبلاً چه جور آدمی بوده‌اید؛ با چه کسانی و چه زمانی دوست شده‌اید، و چه کارهایی را در چه برهه‌ای از زمان انجام داده‌اید، و در چه زمان‌هایی به چه مسافرت‌هایی رفته‌اید و…. کار تایم‌لاین این است که محتوایی را که در فیس‌بوک به اشتراک گذاشته‌اید، راحت‌تر از قبل در ‌دسترس شما و دوستان شما قرار دهد؛ اینکه این اطلاعات را قبلاً در زیر تلی از اطلاعات جدید‌تر مدفون شده‌اند، به سطح بیاورد. هدف از استفاده از تایم‌لاین این است که فیس‌بوک به محیطی تبدیل شود که بتوانید در آن، هرچه بهتر خودتان را توصیف کنید و بگذارید دوستان‌تان شما را بهتر بشناسند.

همان طور که پشت سر آقای زوکربرگ می‌بینید، تایم‌لاین فیس‌بوک، صفحه‌ی پروفایلی کاملاً متفاوت از آن‌چیزی‌ است که خیلی از شما در حال حاضر استفاده می‌کنید. بارزترین تفاوت‌ طراحی تایم‌لاین با صفحه‌ی قدیمی، در تصویر روی جلد (Cover photo) است که قرار است رنگ و لعابی متناسب با حال و هوای روزانه یا حتی ساعت به ساعت شما به پروفایل‌تان بدهد. این از آن ایده‌هاییست که بی‌توجه به عکس پروفایل‌تان، به خوبی می‌تواند روحیات شما را منعکس کند. ضمن اینکه با ترکیبی از خلاقیت، عکس روی جلد و عکس‌ پروفایل‌تان می‌توانید،‌ تایم‌لاین جذابی را طراحی کنید که مایه‌ی تحسین دوستان‌تان باشد.

عکس روی جلد برای عموم کاربران فیسبوک(و نه فقط دوستان‌تان) public و قابل مشاهده است. تصویر روی جلد را می‌توانید از بین عکس‌های آلبوم‌هایتان انتخاب کنید، و یا عکسی جداگانه برایش آپلود کنید. همچنین می‌توانید از سایت‌هایی که عکس‌های مختلفی را متناسب با اندازه‌ی روی جلد فیس‌بوک در اختیارتان قرار می‌دهند استفاده کنید. مثلاً در سایت FBProfileCover.com عکس‌های متنوعی را می‌توانید برای روی جلد فیس‌بوکتان پیدا کنید.

 

 

 

در سمت راست طراحی تایم‌لاین، می‌توانید خود تایم‌لاین یا تقویم زندگی‌تان را از زمان تولدتان تابه‌حال مرور کنید. البته اگر بطور مثال در سال ۲۰۰۷، کاربر فیس‌بوک نبوده باشید، و خودتان هم اخیراً چیزی به آن اضافه نکرده‌باشید، مسلماً چیزی هم در آن سال برای شما یا دوستانتان قابل مشاهده نخواهد بود.
زیر عکس روی جلد، تایم‌لاین از مجموعه‌ای از گجت‌ها برای نمایش ‌لیست دوستان، اطلاعات جغرافیایی و لایک‌های روی محتویات مختلف اینترنتی استفاده کرده است. هرچیزی را در هر صفحه‌ای از اینترنت لایک کنید، مشروط به اینکه به فیس‌بوک لاگین کرده باشید، وارد لایک‌هایتان می‌شود و قابل مشاهده برای کسانی خواهد بود که می‌خواهید بتوانند فعالیت‌هایتان را دنبال کنند. اگر روی صفحه‌ی لایک‌های دوستانتان کلیک کنید، تمام موارد علاقه‌‌ آنها را بر اساس زمانی که آن موارد را لایک کرده‌اند می‌توانید مشاهده کنید.

با فراگیر شدن اجرای آنلاین موسیقی (Streaming)، فیس بوک هم بخشی مهمی از پروفایل تایم‌لاین کاربران را به این عادت کاربرانش اختصاص داده است. در این بین، اسپاتیفای که  مدت کوتاهی است که راهش را به بازار‌ آمریکا (و در نتیجه به خیلی جاهای دیگر دنیا که از V – PN برای دسترسی به منابع اینترنتی داخل خاک آمریکا استفاده می‌کنند) باز کرده، جایگاه ویژه‌ای در شکل‌دهی این بخش جدید از پروفایل کاربران فیس‌بوک دارد. کافی‌است شروع به اجرای آهنگ‌های مورد علاقه‌تان در Spotify کنید و اضافه‌شدن یک ‌به یک آنها را به گجت موسیقی فیس‌بوک شاهد باشید. چه کسی است که بدش بیاید تایم‌لاین‌ یک سال قبلش را چک کند تا ببیند چه آهنگ‌هایی بیشتر مورد علاقه‌ی یک‌سال قبلش بوده‌اند و کدام آلبوم‌ها را بیشتر گوش داده است؟ و جالب‌تر اینکه با یک کلیک روی قطعه یا آلبوم از داخل تایم‌لاین،‌میتوانید آنها را مستقیماً‌ در نرم‌افزار Spotify گوش کنید.

یکی دیگر از گجت‌هایی که تایم‌لاین فیس‌بوک از آن برای تکمیل پروفایل کاربران بهره‌گرفته، اپلیکیشن Bing maps است. شاید دیده‌ باشید که فیس‌بوک به تازگی امکان آپلود عکس‌هایتان را با تگ کردن موقعیت جغرافیایی آنها به شما داده است. فیس‌بوک از اطلاعات این تگ‌ها برای نمایش فعالیت‌های شما روی نقشه‌ی بینگ استفاده می‌کند. اما فقط عکس‌های شما نیست که نقشه‌ی تایم‌لاین‌تان را پر می‌کنند. محل تحصیل، کار، زندگی، تولد و… همه‌ی اطلاعاتی که به نحوی نمایش‌دهنده‌ی محل یا منطقه‌ی جغرافیایی مرتبط با شما باشند، روی نقشه‌ی پروفایل‌تان نمایش داده می‌شوند. به همه‌ی اینها اضافه کنید امکان اضافه کردن جزئیات سفرهایتان را به همراه تاریخ، همراهانتان، محله‌هایی که بازدید کرده‌اید و داستانهایی که بتوانید با آن، دفترچه‌ی خاطراتی‌ کاملاً مبسوط برای خود داشته باشید. فیس‌بوک البته نگرانی شما را از بابت اینکه نکند نگاه نامحرم به خاطرات شما بیفتد درک کرده و برای هرکدام از این مدخل‌ها، تنظیمات پرایوسی جداگانه‌ای در نظر گرفته که تنظیمات عمومی‌تر را (override) می‌کند.

 

گجت‌های دیگری که در این بخش می‌بینید، کم و بیش همان ویژگی‌های طراحی غیر تایم‌لاین را دارند: Photos, Friends, Subscribers و Subscrptions.
با این وجود، گجت‌های دیگری هم هستند که با استفاده از ایده‌ی تایم‌لاین، فعالیت‌های کاربران را ثبت و ضبط می‌کنند تا در آینده مجدداً قابل دسترس باشند. بطور مثال، من مدتی‌است که از اپلیکیشن The Guardian on Facebook استفاده می‌کنم و هر بار که تیتر مقاله‌ای به نظرم جالب می‌آید، آنرا باز می‌کنم تا دقیق‌تر بخوانم. با این کار اما، به تایم‌لاین اجازه می‌دهم که آنرا در لیست مقاله‌های خوانده‌شده‌ام قرار دهد تا دیگرانی که از این گجت استفاده می‌کنند هم، متوجه مقاله‌ی فوق شوند.

با استفاده از دکمه‌ی View Activity که صرفاً‌ برای شما قابل رویت است می‌توانید ریز فعالیت‌های خود را بر اساس نوع و یا زمان فعالیت مشاهده کنید. مثلاً‌ اینکه در ساعت ۲۳:۱۴ روز ۳۰ آوریل ۲۰۱۰، یک عکس جدید را به آلبوم X اضافه کردید و …
اینجا هم مشابه خود تایم‌لاین میتوانید وضعیت نمایش فعالیت‌های مختلف را روی تایم‌لاین‌تان ویرایش کنید.

دکمه‌ی Update info هم همانند View Activity فقط برای استفاده‌ی شماست و با کمک آن می‌توانید اطلاعات پروفایل‌تان را ویرایش کنید.

طراحی جدید فیس‌بوک، کار کاربران را در بررسی پروفایل‌شان از نگاه دوستان یا سایر کاربران فیس بوکی‌شان راحت کرده است. کافی است روی دکمه‌ی سمت راست View Activity با آن شمایل چرخ‌دنده‌وار کلیک کنید و گزینه‌ی View As را انتخاب کنید.

خوب است بدانید که Poke کردن دوستان‌تان و بررسی رابطه‌ی دوستی‌تان با آنها هم با استفاده از همین دکمه‌ انجام می‌شود. موارد دیگر مثل پیشنهاد کردن دوست‌های جدید به آنها، پایان دادن به رابطه‌ی دوستی‌تان و یا گزارش کردن آنها یا هر پروفایل دیگری در فیس‌بوک که تایم‌لاینشان را فعال کرده باشند، هم از همین طریق امکان‌پذیر است.

از پانل گجت‌ها که پایین‌تر برویم، به بدنه‌ی تایم‌لاین می‌رسیم که تایم‌لاین‌تان را در آن سر و شکل می‌دهید. در ظاهر، این بخش مشابه مفهوم دیوار (Wall) فیسبوک در نسخه‌ی فعلی عمل می‌کند و جدید‌ترین آپدیت‌های شما را برای دوستان‌تان به نمایش در‌می‌آورد. اما در عمل تفاوت‌های فاحشی با دیوار مذکور دارد. با هر آیتمی که به اشتراک می‌گذارید (یا دیگران روی تایم‌لاین شما به اشتراک می‌گذارند)، و یا به قول فیس‌بوک با “قصه‌”ای که روی تایم‌لاین‌تان می‌نویسید” به سه صورت می‌توانید رفتار کنید:

(۱) می‌توانید آن را ستاره‌دار کنید، که در آن صورت، تمام عرض تایم‌لاین‌تان رو به خودش اختصاص می‌دهد (۲) میتوانید آن را از روی تایم‌لاین پنهان کنید؛ که در این‌صورت فقط خودتان قادر خواهید بود آن را در لیست فعالیت‌های اخیرتان ببینید.(۳) بسته به قصه‌ای که به اشتراک می‌گذارید (آپدیت استاتوس، عکس تگ شده، و یا Check in کردن به یک محل)، ممکن است بتوانید تاریخ و یا مکان آن را ویرایش کنید.

 

اینطوری خیال‌تان راحت است که می‌توانید عکس‌هایی را که مثلاً یکسال پیش در‌ آنها تگ شده‌اید و قرار نیست دوستانتان روی تایم‌لاین شما ببینند مخفی کنید. البته باید حواستان باشد که این، با بحث تنظیمات Privacy متفاوت است و صرفاً ظاهر تایم‌لاین‌تان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

نکته‌ی جالب و البته راز‌آلود تایم‌لاین، الگوریتم خاصی است که فیس‌بوک برای انتخاب مهمترین آیتم‌های به اشتراک گذاشته‌ توسط شما، استفاده می‌کند. به عبارت دیگر، همه‌ی آن چیزهایی که در News Feed تان به اشتراک می‌گذارید، الزاماً روی تایم‌لاین‌تان ظاهر نمی‌شوند! اینها، پست‌های نیمه‌پنهانی هستند که روی خط زمان تایم‌لاین با نقطه‌هایی آبی‌رنگ مشخص شده‌اند و بردن نشانگر ماوس روی آنها، قصه‌ی مرتبط با آنها را عیان می‌کند.

صحبت از خط زمان کردیم. بد نیست بدانید که هرجایی روی این خط را انتخاب کنید، می‌توانید قصه‌ی جدیدی را در آن برهه از زمان روی تایم‌لاین‌تان بنویسید.

نکته‌ی دیگری که بد نیست بدانید این است که با استفاده از تایم‌لاین می‌توانید ببینید که چه کسانی شما را از لیست دوستانشان کنار گذاشته‌اند!‌ اگر کنجکاو هستید که در این مورد بدانید، کافی‌ است لیست دوستانتان را در زمان‌های مختلف (مثلاً در ماه جولای ۲۰۱۰ ) بررسی کنید. تایم‌لاین، هر ماه آن دسته از افرادی را که در آن ماه به لیست دوستان خود اضافه کردید به همراه وضعیت دوستی آنها (اینکه در چه لیستی از دوستان شما قرار دارند) را به نمایش در‌می‌‌آورد. بنابراین اگر در این لیست، کسی را با برچسب Add Friend مشاهده کردید، می‌توانید مطمئن باشید که با چنین دوستی، دیگر ارتباطی ندارید!

با کلیک روی هر یک از دکمه‌های Friend در مقابل نام دوستانتان، ‌میتوانید آنها را از لیستی به لیست دیگر جابجا کنید.

تایم‌لاین را چطور روی فیس‌بوک‌مان راه‌اندازی کنیم؟

در اوایل این پست گفتیم که تایم‌لاین، با وجود وعده‌ی مسئولین فیس بوک مبنی بر سراسری کردن آن، صرفاً برای کسانی که از اپلیکیشن Develpers در فیس‌بوک استفاده می‌کنند قابل استفاده است. معمولاً کسانی از این اپلیکیشن استفاده می‌کنند که تمایل دارند از ویژگی‌های اجتماعی فیس‌بوک برای توسعه‌ی اپلیکیشن‌ها یا وبسایت‌های مختلف استفاده کنند. اما در این مورد خاص، شما حتماً لازم نیست طراح سایت و اپلیکیشن باشید تا تایم‌لاین را روی فیس‌بوک‌تان فعال کنید. روند کار بسیار ساده است و اگر نمی‌خواهید برای یک مدت نامعلوم (شاید دو تا چهار هفته‌ی دیگر، شاید بیشتر) و تا انتشار سراسری تایم‌لاین صبر کنید، مراحل زیر را یک به یک انجام دهید: (یادتان باشد که بعد از راه‌اندازی تایم‌لاین برای پروفایل‌تان، فقط خودتان و دوستانی از شما که از تایم‌لاین استفاده می‌کنند، قادر خواهید بود تایم‌لاین شما را ببینند).
۱٫ مطمئن شوید که با اکانت فیس‌بوک‌تان Logged in هستید. به این آدرس بروید.
۲٫ به اپلیکیشن Developers اجازه دسترسی به اطلاعات اولیه‌تان را بدهید.
۳٫ از گوشه‌ی بالای صفحه، دکمه‌ی Create New App+ را بزنید.
۴٫ در فیلد‌های App Display name و App NameSpace هر اسمی که به ذهنتان می‌رسد را وارد کنید. تا زمانی که اسم NameSpace در دامنه‌ی Developers تکراری نباشد و بیش از هفت کاراکتر مجاز داشته باشد، اصلاً مهم نیست چه چیزی وارد می‌کنید. چک‌باکس تایید policies را پر کنید.

۵٫ کپچای نمایش داده‌شده را وارد کنید.
۶٫ از منوی سمت چپ، Open Graph را انتخاب کنید.
۷٫ مجدداً دو عبارت دلخواه را در فیلد‌های موجود وارد کنید و روی Get Started کلیک کنید.

۸٫ در صفحه بعد فقط روی Save Changes and Next در پایین صفحه کلیک کنید. مشابه این عمل را برای دو صفحه‌ی بعدی هم تکرار کنید. با این تفاوت که در صفحه‌ی سوم باید روی گزینه‌ی Save Changes and Finish کلیک کنید. تایید این صفحات ممکن است مختصری زمان ببرد.
۹٫ با رسیدن به صفحه‌ی زیر، فقط چند دقیقه صبر کنید و بعد به Homepage تان در فیس‌بوک بروید.

۱۰٫ روی دکمه‌ی Get it Now کلیک کنید.

همان طور که بالاتر گفتم، مشکلات حقوقی در همان هفته‌ی اول از معرفی تایم‌لاین، گریبان فیس‌بوک را گرفت و آنها را ناچار کرد تا بخشی از تمرکزشان را از مباحث تکنیکی حول و حوش تایم‌لاین به مباحث حقوقی معطوف کنند. وب‌سایتی به نام Timelines.com از فیس‌بوک برای استفاده‌ از این نام شکایت کرد و عنوان کرد که در صورتی که به فیس‌بوک اجازه‌ی استفاده از چنین نامی داده شود، وب‌سایت آنها به دلیل فوروارد شدن بسیاری از درخواست‌های جستجو به فیس‌بوک، و همینطور سردرگم شدن کاربران بین دو وبسایت کاملاً‌ متفاوت، عملاً‌ بلااستفاده خواهد شد. این پرونده همچنان در در جریان است. در این صفحه می‌توانید دلایل مسئولین وبسایت Timelines را در شکایت علیه فیس‌بوک بطور تفصیلی بخوانید.

بازخوردها بین کاربران تایم ‎لاین
همانند هر تغییر دیگری که در فیس‌بوک رخ میدهد، معرفی تایم‌لاین هم با نظرهای مثبت و منفی همراه بوده است. آنهایی که تایم‌لاین را پسندیده‌اند، احتمالاً از دسته‌ی کاربرانی هستند که معتقدند که همانند زندگی خارج از دنیای مجازی، فهمیدن و تفسیر شخصیت افراد فقط از روی فعالیت‌ها و حرف‌ها و آپدیت‌های اخیرشان کار درستی نیست و می‌تواند تصویری غلط از باورها و عقاید آنها بدست بدهد؛ بنابراین اگر واقعاً به دنبال شناختن افراد از روی فعالیت‌های فیس‌بوکی آنها هستید،‌ باید بازه‌ی زمانی‌ وسیع‌تری از این فعالیت‌ها را مورد بررسی قرار دهید. جدای از این، تایم‌لاین به مراتب بیشتر از پروفایل فعلی فیس‌بوک، روی فردیت کاربران تاکید می‌کند و کمتر درباره‌ی ارتباط‌شان با سایر کاربران فیس‌بوکی است. شاهد این مدعا، حذف شدن لیست دوستان از زیر تصویر پروفایل و تغییر یافتن آن به لینک زیر عکس روی جلد است. تایم‌لاین قرار است درباره‌ی شما باشد و نه درباره‌ی دوستان شما! تایم‌لاین، بیشتر به یک‌جور تغییر نگرش نارسیست‌گونه می‌ماند که آنهایی را که از بروز دادن اطلاعات شخصی‌شان گریزان هستند، بیش از پیش از فیس‌بوک و مفهوم شبکه‌های اجتماعی فراری می‌دهد.

مشکل دیگری که برخی از کاربران با تایم‌لاین دارند، طراحی دو ستونه‌ی بدنه‌ی تایم‌لاین است که می‌تواند تا حدی، کاربر را در خواندن آپدیت‌های اخیر تایم‌لاین به ترتیب زمانی به دردسر بیندازد. از طرف دیگر، آنهایی که از اپلیکیشن‌هایی مثل اسپاتیفای برای گوش دادن به موسیقی و یا گاردین برای بررسی اخبار وبسایت و یا app های مشابه استفاده می‌کنند، می‌توانند از اینکه این اپلیکیشن‌ها تقریباً بصورت بلادرنگ (Real-time)، فعالیت‌های کاربر روی تایم‌لاین می‌فرستند گله‌مند باشند؛ گهگاه پیش می‌آید که کاربر علاقه‌ای برای به اشتراک گذاشتن بخشی از فعالیت‌هایش در این اپلیکیشن‌ها نداشته باشد. عدم وجود الگوریتم‌های کنترلی مناسب که دست کاربر را در محدود کردن این اپلیکیشن‌ها از داخل فیس‌بوک (و نه از طریق تنظیمات خود اپلیکیشن) باز بگذارد، سبب می‌شود بسیاری از کاربران، ترجیح دهند فعالیت‌هایشان بطور کلی خصوصی باقی بماند. شاید اگر فیس‌بوک بطور مثال با بافر کردن فعالیت‌ها برای مدت‌ زمانی کوتاه قبل از انتشار آنها، به کاربر اجازه‌ دهد که نسبت به حذف یا نمایش‌شان تصمیم بگیرد، کاربران اعتماد بیشتری به استفاده از آنها نشان دهند.

با وجود این مشکلات و دردسر حقوقی فیس بوک در مورد نام تایم‌لاین، عرضه‌ی سراسری این طراحی جدید از این شبکه‌ی اجتماعی همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. با وجود اینکه مسئولین فیسبوک اخیرا هم اعلام کرده‌اند که در تلاشند تا تایم‌لاین را در هفته‌های آتی همگانی کنند، همچنان نمی‌توان خیلی به این وقوع این مساله مطمئن بود. سایت Allfacebook به همین منظور نظرخواهی‌ای انجام داده که در آن از خوانندگانش خواسته است نظرشان را در مورد زمان عرضه‌ی تایم‌لاین بیان کنند. ۳۶ درصد شرکت‌کنندگان این نظرسنجی تا به اینجا معتقد بوده‌اند که زمانی که فیس‌بوک بر مشکل حقوقی موجود فائق بیاید، تایم‌لاین همگانی خواهد شد. ۲۶ درصد، مشکلات تکنیکی و باگ‌های تایم‌لاین را دلیل تعویق عرضه‌ی تایم‌لاین دانسته‌اند و ۱۲ درصد هم جواب “هرگز” را برای سوال بالا انتخاب کردند! گزینه‌های دیگر هم مجموعاً ۲۵ درصد جواب‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

با وجودی که عرضه‌ی تایم‌لاین در حال حاضر صرفاً‌ از روشی که بالاتر راجع به آن صحبت کردیم امکان‌پذیر است، اما بسیاری از وبسایت‌های مطرح IT و تکنولوژی دنیا (و بخصوص Mashable) در این مدت دو ماهه بطور مفصل به آن پرداخته‌اند. با این وجود، جای خالی مقاله‌هایی که بتواند تا حدی مبحث فوق را در بین کاربران و خوانندگان وبلاگستان فارسی باز کند، بخوبی احساس میشود. هدف از نگارش این مقاله‌ هم در وهله‌ی اول، معرفی این ویژگی جدید فیس‌بوک به عنوان مهمترین شبکه‌ی اجتماعی حال حاضر اینترنت برای کاربران ایرانی است. سوای اینکه فیس‌بوک، تایم‌لاین را در هفته‌های آتی بصورت سراسری عرضه کند و یا عرضه‌ی آن را باز هم به تعویق بیندازد، راه‌اندازی آن روی پروفایل‌ فیس‌بوک نمی‌تواند خالی از لطف باشد. در وهله‌ی بعد، این مقاله می‌تواند انگیزه‌ای باشد برای مقالات بعدی در این‌باره و دیدن و خواندن واکنش‌های مختلف یا سلیقه‌های متفاوت بین کاربران فارسی‌زبان هم مسلماً‌ می‌تواند اطلاعات مفیدی در اختیار طراحان سایت، شاغلین در عرصه‌های طراحی کاربر-مدار و کاربران معمول این وب‌سایت‌ها باشد.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► استخدام های استان فارس-6 دی 90
آمریکایی ها امسال چقدر خرج درخت کریسمس کردند؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر