پیش فروش ها چه کمکی به بازار می کند

سه شنبه ، 24 بهمن 1391 ، 11:51

هرساله در ماه های پایانی سال بازار اوراق مشارکت، پیش فروش و انواع روش های جذب نقدینگی از سطح جامعه سرعت می یابد.

به گزارش بانکی دات آی آر، طبق روال سال های گذشته و البته این بار با کمی سرو صدای بیشتر جمع آوری نقدینگی از سطح جامعه شروع شد.

پیش فروش خودرو از امروز(سه شنبه) و سکه از اسفند ماه آغاز می شود.

چرا جذب نقدینگی واجب است؟

میزان نقدینگی موجود در اقتصاد یک کشور، مهم‌ترین شاخص و متغیر پولی است که معمولا برای بررسی و قضاوت درباره عملکرد سیاست پولی در کشورها، به آن اشاره می‌شود. نقدینگی از دو جزء «پایه پولی» و «ضریب فزاینده پولی» تشکیل می‌شود.

پایه پولی از بررسی ترازنامه بانک مرکزی محاسبه می‌شود و معادل طرف دارایی‌ها یا طرف بدهی‌ها در ترازنامه بانک مرکزی است. علاوه بر این فرآیندی که پایه پولی، که پول پرقدرت نامیده می‌شود، وارد چرخه اقتصادی می‌شود، از طریق ضریب فزاینده انجام می‌شود. بنابراین عامل دوم اثرگذار بر نقدینگی، غیر از پایه پولی، ضریب فزاینده پولی است که به خلق پول در اقتصاد و قدرت نظام مالی و تصمیمات مردم نسبت به سپرده‌گذاری و تسهیلات‌گیری در بانک‌ها وابسته‌است.

در سال‌های اخیر کارشناسان اقتصادی در تبیین مهم‌ترین عوامل موثر بر رشد نقدینگی در اقتصاد کشور، به مواردی همچون افزایش مطالبات بانک مرکزی از بانک‌ها، افزایش بدهی‌های دولت به بانک مرکزی و تغییرات ذخایر ارزی بانک مرکزی اشاره کرده‌اند. این کارشناسان عمده این تغییرات را ناشی از برنامه‌های دولت و عدم ارزیابی سازگاری این برنامه‌ها با توان اقتصاد می‌دانند.

به باور ایشان، فشارهای دولت بر نظام بانکی برای پرداخت تسهیلات در طرح‌هایی همچون طرح بنگاه‌های زودبازده و طرح مسکن مهر و همچنین اجرای نابهنگام و غیراصولی طرح هدفمند کردن یارانه‌ها که به تزریق بی‌ضابطه پول در سطح اقتصادی انجامید، عوامل اصلی افزایش نقدینگی در چند سال اخیر است.

برخی از اقتصاددانان، مهم‌ترین عامل تضعیف اقتصاد کشور در سال‌های اخیر را همین رشد بی‌ضابطه حجم پول دانسته‌اند. این گروه از اقتصاددانان که از ابتدای شروع به کار دولت نیز نسبت به عواقب برخی از برنامه‌ها هشدار داده بودند، بر این اعتقادند که در صورتی که رشد حجم نقدینگی متناسب با نرخ رشد اقتصادی کشور نباشد، به ناگزیر در افزایش قیمت‌ها و تورم خود را نشان می‌دهد.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

===============

► در قاب تصویر/ کره شمالی، از نگاه یک توریست
جمعیت لینکداین به 200 میلیون کاربر رسید ◄

مطالب مرتبط
بنر