چند راهکار عملی برای صرفه جویی در زندگی

شنبه ، 2 فروردين 1393 ، 07:53


اگر روزانه مبلغی را کنار بگذارید در طول سال می توانید یک ذخیره ی کافی برای موارد اضطراری جمع آوری کنید. حواستان به پولی که خرج می کنید باشد کارت عابر بانکتان را همیشه چک کنید و هرآنچه که میخرید را در لیستی یادداشت کنید گاهی اوقات با نگاهی به این لیست متوجه می شوید که خیلی از این خریدهایی که انجام دادید ضروری نبودند. پس میتوانید پولی را که بابت این خریدها انجام دادید را در همان ذخیره ماهانه تان قرار دهید. هرگز کالاهایی را که زیاد از حد گران هستند نخرید. قبل از خرید فکر کنید تا بعد از خرید پشیمان نشوید.


مواد غذایی
نسکافه و قهوه معمولا نوشیدنی های گران قیمت تری هستند پس به جای خریدن نسکافه و قهوه گران قیمت می توانید با جست و جوی بیشتر نوع ارزان تر آنها را پیدا کنید و به اقتصاد خانواده کمک کنید حتی اگر مبلغ ناچیزی باشد می‌تواند در پایان سال تبدیل به یک ذخیره مالی بسیار قابل توجهی بشود. نهار را از منزل به محل کارتان ببرید خرید غذا از بیرون به صورت روزانه مطمئنا از غذای خانگی گران تر تمام میشود شما با غذای خانگی به اقتصادتان کمک می کنید. در ماه بیش از یکبار از بیرون غذا تهیه نکنید.

داروها
با تجویز و نسخه دارو تهیه کنید همیشه برای رفتن به داروخانه ها نسخه داشته باشید و به تعرفه ی دارو ها دقت کنید برخی از دارو ها نیز ممکن است دارای مارک های مختلف و گران باشند پس همیشه با مشورت پزشک دارو تهیه کنید. همیشه از داروخانه ها دارو بگیرید سوپرمارکت ها داروخانه نیستند!  فقط از پزشک داروخانه برای توضیح در مورد داروها سوال کنید.

امور بانکی
اگر با چک خرید می کنید در ماه بیش از یک چک نکشید. حساب هایتان را روزانه چک کنید و سرمایه گذاری کنید یک حساب جداگانه برای جمع آوری پس انداز هایتان داشته باشید و به آن دست نزنید تا برای مواقع اضطراری از آن استفاده کنید. اگر بدهی دارید ان را بهصورت اقساط پرداخت کنید و همیشه سر موعد بدهی و اقساطتان را بپردازید تا مجبور به پرداخت جریمه نشوید.


بیمه
بیمه یعنی صرفه جویی و سرمایه گذاری در زندگی. خودرو و خانه تان را همیشه تحت پوشش بیمه نگه دارید قبل از شروع سال جدید هزینه های بیمه تان را محاسبه کنید. پرس و جو کنید که کدام بیمه به شما تسهیلات بهتری را همراه حق بیمه کمتر ارائه می دهد.


حمل و نقل

همیشه مراقب سلامت خوردوی خود باشید موتور و باد لاستیک ها  را چک کنید با این کار شما در هزینه حمل و نقل تان صرفه جویی کردید و باعث می شوید که از هزینه های هنگفت برای تعمیرات خودروتان  جلوگیری شود. از سفرهای غیر ضروری خودداری کنید تا هزینه ی بنزین کمتری بپردازید. سرعت زیاد باعث هدر رفتن سوخت شما می شود پس همیشه سرعت متناسب با مسیر پیش رویتان داشته باشید.


منزل
اگر تصمیم به خرید خانه دارید دقت کنید تا خانه همه ی فضای مورد نیاز شما را داشته باشد به نقشه خانه توجه کنید از همه ی فضای خانه استفاده کنید اگر خانه ی بسیار بزرگی دارید از تمام فضایش استفاده کنید. خانه را ترجیحا نزدیک به محل کارتان انتخاب کنید تا نیاز به رانندگی نباشد یا هزینه ی حمل و نقل نپردازید شما میتوانید با پولی را که بابت هزینه حمل و نقلتان می پردازید در همان حساب ذخیره تان نگه داری کنید.


گرمایش و سرمایش منزل
در هزینه های آب و برق و گاز راه های صرفه جویی زیادی وجود دارد که گرما و سرمای منزلتان را هدر ندهید سالانه می‌توانید با صرفه جویی در انرژی به اقتصاد خانواده کمک کنید. از درزگیر ها وعایق ها برای جلوگیری از هدر رفتن گرما و سرما استفاده کنید. در تابستان از سایه بان برای پنجره هایتان استفاده کنید تا اتاق هایتان از گرما محفوظ بمانند و خانه خنک تر باشد و در زمستان این  سایه بان ها را بردارید تا پنجره هایتان آفتاب بخورد و خانه گرمتر باشد.


پوشاک

برای خرید پوشاک از تخفیفات ویژه استفاده کنید. خرید در فصول حراج از خرید در غیر حراجی ها تفاوت هزینه ای زیادی دارد خیلی از فروشگا ها هستند که در هر فصلی اجناسشان را حراج می کنند و شما با قیمت مناسب تری می‌توانید خریدتان را انجام دهید. اگر لباس هایتان هنوز قابل استفاده و در حد نو مانده است از خرید اضافی اجتناب کنید تا انچه را که لازم دارید تهیه کنید لباس هایی که برای زمستان میخرید را می توانید تا چند سال استفاده کنید. قیمت لباس را با کیفیت آن مقایسه کنید برای خرید تی شرت و لباس های تابستانی لازم نیست هزینه های زیادی را بپردازید در شست و شوی لباس هایتان دقت کنید تا زود کهنه نشوند.


ارتباطات
هزینه های ارتباطی تان را کاهش دهید از اینترنت خانگی و وایرلس استفاده کنید. برخی از افراد چندین سیم کارت دارند و باید برای هرکدام پولی بابت شارژ یا قبض بپردازند. همیشه از ایمیل استفاده کنید تا کمتر پول تلفن بدهید.


سرگرمی
با کمک روزنامه ی محلی و سایت های مختلف می توانید از پارک ها، موزه ها، مسابقات ورزشی، سینماهایی که کم هزینه تر هستند مطلع شوید و با خانواده تان از اوقات فراغت لذت ببرید. میتوانید به جای خریدن کتاب عضو کتابخانه‌ی محل زندگی خود باشید و کتاب های آموزنده و مفید را قرض بگیرید تا به صرفه جویی در این زمینه هم عادت کنید.


خانواده و دوستان

اگر میخواهید به اعضای خانواده یا دوستانتان هدیه یا عیدی بدهید بدانید که هدایای گران لزوما باعث خوشحالی آنها نخواهد شد. میتوانید با هزینه ی کمتر برای آنها هدیه تهیه کنید. برای دیدار دوستانتان منزل را انتخاب کنید معمولا رستوران ها هزینه های زیادی را بر دوش شما می گذارند و شما میتوانید در منزل خودتان بهتر و کامل تر از میهمانان تان پذیرایی کنید. برای احوال پرسی از اقوام دورتان که در شهرها و کشورهای دیگر زندگی میکنند به جای تلفن از نامه استفاده کنید نامه ها همراه با یک هدیه کوچک برایشان بسیار خوشایندتر از احوال پرسی های تلفنی خواهد بود و هزینه ی کمتری را هم در برخواهد داشت.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► 5 گوشی پرطرفدار سال 92+عکس
مصاحبه با آنه فلشمن کارآفرین و بنیانگذار یک فروشگاه محصولات باغبانی ◄

مطالب مرتبط
بنر