جایزه دادن به حسابهای قرض الحسنه ممنوع شد

دوشنبه ، 25 مهر 1390 ، 11:14

براساس تصمیم کمیسیون اعتباری بانک مرکزی اعطای جوایز به سپرده قرض‌الحسنه جاری تحت هر عنوان و به هر شکل امکان‌پذیر نیست.

به گزارش بانکی دات آی آر,مدیریت کل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی با صدور نامه‌ای خطاب به مدیرعامل بانک‌های دولتی، غیر دولتی و شرکت دولتی پست بانک اعلام کرد:

براساس مصوبه چهل‌وچهارمین جلسه مورخ ۳۰ شهریور ۱۳۹۰ کمیسیون اعتباری مقرر کرد در حال حاضر اعطای جوایز به سپرده‌های قرض‌الحسنه جاری تحت هر عنوان و به هر شکل امکان‌پذیر نیست.

در این بخشنامه که به امضاء امیرحسین امین‌آزاد و بهزاد فخار رسیده تاکید شد این مورد به تمامی واحد‌های ذیربط بانک‌های مذکور ابلاغ و بر حسن اجرای آن نظارت شود.

طی سالهای اخیر بارها مشاهده شده برخی بانک ها اعم از دولتی و خصوصی ضمن توهین به شعور مخاطبان خویش برای ترغیب ایشان به افتتاح حساب های قرض الحسنه ضمن بی توجهی به سنت پسندیده قرض الحسنه انگیزه مردم را تنها جایزه معرفی کرده و در این راه زیاده روی کرده اند.

چشمان گرد شده از حجم جوایز, افرادی که از ذوق جوایز دچار غش و ضعف شده و کارشان به بیمارستان کشیده و به طور کلی و در یک کلام کشته و مرده های جوایز قرض الحسنه که بدون تعقل و مثل موجودات مسخ شده برای افتتاح حساب صف کشیده اند.

امید می رود بخش نامه اخیر تا حدود بسیار زیادی از ادامه روند جاری پیشگیری کند.اما اعتراف چندین باره بانک ها مبنی بر اینکه مقدار قابل توجهی از منابع مالی بانک ها را نیز همین سپرده ها تشکیل می دهند، این پرسش را ایجاد کرده است که به واقع چه میزان از این سپرده گذاری های قرض الحسنه در اختیار مردم قرار گرفته و یا به عبارتی دیگر این منابع به کجا می روند؟

هرچند بانک ها و موسسات مالی و اعتباری تاکنون از ارائه دقیق و شفاف میزان جذب سرمایه های مردمی در قالب سپرده های قرض الحسنه و همچنین محل صرف این سپرده گذاری ها و اینکه چه میزان از این منابع به صورت قرض الحسنه در اختیار عموم مردم قرار می گیرد طفره رفته و خود را ملزم به ارائه گزارشی در این باره نمی دانند، اما با مراجعه ای ساده به بانک ها و موسسات مالی و اعتباری می توان به پاسخی قانع کننده دست یافت و آن اینکه در عمل سهم مردم از این سپرده گذاری ها کمی بیش از صفر است. این در حالی است که طبق قانون منابع قرض الحسنه بانک ها تنها باید جهت ارائه تسهیلات قرض الحسنه به مردم استفاده شود.

هرچند اکنون دولت در قالب نامه های مردمی و سفرهای استانی با دادن مبالغی مانند کمک های بلا عوض 100 هزار تومانی یا کمی کمتر و یا بیشتر از این مبلغ تلاش می کند به زعم خود دردی از محرومان دفاع کند اما به نظر می رسد اگر دولت اهتمام ورزد تا دستورالعمل مبنی بر صرف سپرده های قرض الحسنه مردمی در قالب ارائه تسهیلات قرض الحسنه به افراد نیازمند در بخش های مختلف عملی شود، دیگر نیازی به اعطای چنین کمک های بلاعوضی نباشد که نه تنها دردی از مردم دوا نکرده بلکه خود سبب مشکلاتی ریشه ای تر و حرف و حدیث های بیشتری نیز شده است.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

► استخدام کارشناس مختلف در شرکتی در زمینه ی آی تی در تهران(تا 5 آبان 90)
زمان اعلام نتایج آزمون استخدام شهرداری‌ها ◄

مطالب مرتبط
بنر