وام گرفتن سخت تر شد

پنجشنبه ، 7 مهر 1390 ، 12:27

بانک مرکزی به همه بانک ها دستور داده است همه مفاد یک بخشنامه را که سالهاست معطل مانده است،اجرایی کنند.

به گزارش بانکی دات آی آر, آشکار شدن اختلاس بزرگ بانکی که پس لرزه های آن این روزها با استعفا و برکناری تعدادی از مدیران عامل بانکها گره خورده است موجب آن شده که مسئولان ارشد بانک مرکزی به صدور و احیای برخی بخشنامه های سختگیرانه در قبال دریافت تسهیلات و وام های با رقم پایین اقدام کنند.

در یکی از این بخشنامه ها که گویا چندین سال پیش صادر شده اما توسط شعب اجرایی نمی شده ،به بانکها دستور داده شده است تا زمانی که متقاضی تسهیلات و ضامنین او نسبت به اخذ پاسخ مثبت استعلام و خوش حسابی در واریز اقساط وام های قبلی از شعب بانکها اقدام نکند،تسهیلات پرداخت نشود.

محتوای این بخشنامه احیای شده 9 بندی شامل مواردی چون:

-مبلغ تسهیلات اعطایی

-موارد مصرف تسهیلات اعطایی

-نوع قرارداد منعقده

-زمان شروع اقساط

-نحوه پرداخت اقساط

-میزان بدهی سررسید نشده

-میزان بدهی سررسید گذشته و معوق

- نوع وثائق دریافتی

-میزان تعهدات

==================

استخدام های مهم روز:

===========================



یکی از متقاضیان تسهیلات وام کالا می گوید:برای این منظور به یکی از شعب بانکی در تهران مراجعه و پس از تکمیل همه مدارک و معرفی ضامن کارمند رسمی،مسئول دایره معاملات شعبه 6 عدد پاکت حاوی استعلام تسهیلات استفاده شده در بانکها توسط من و ضامنم که برخی نیز مربوط به سالها پیش به شهرستان محل تولدم مربوط بود،ارائه کرد و گفت تا زمان تسلیم پاسخ مثبت استعلام ها هیچ گونه تعهدی در پرداخت وام کالا وجود ندارد.

او که یک کارگر ساختمانی است می گوید:در مراجعه به شعبه بانکی که قبلا وام ازدواجم را از آن جا دریافت کرده بودم،کارمند بانک اظهار کرد که 2 قسط معوق دارم و لذا نمی تواند پاسخ استعلام را مثبت اعلام کند...!حال با این وضعیت کاری، برای این که بتوانم وام کالا را دریافت کنم نه تنها باید اقساط معوقه وام ازدواج را پرداخت کنم بلکه می بایست چنانچه ضامنم نیز قسط عقب افتاده داشت را پاس کنم تا به وام کالا برسم وگرنه ...

بانک مرکزی پیش از این در راستای کمک به متقاضیان تسهیلات با رقم پایین، در بخشنامه های جداگانه گواهی ضمانت دو کارمند رسمی و اخذ گواهی کسر از حقوق و تعهد کارمندان رسمی دولت به عنوان ضمانت بازپرداخت تسهیلات را ممنوع کرده است.

اکنون این پرسش مطرح می شود که چگونه است بانک مرکزی در قبال دریافت وام های کلان،شعب بانکها را نسبت به اجرای دقیق این بخشنامه موظف نمی کند و افراد با شرایط سهل موفق می شوند از سیستم بانکی و در شعب مختلف بانکها و بدون هیچ گونه سخت گیری و بوروکراس و کاغذ بازی چندین وام کلان دریافت کنند و حتی اقساط آن را باز پرداخت نکنند؟

از راهبرد

اخبار بانکی دات آی آر:

=============

 

► سفر به این 10 شهر ممنوع!+ تصویر
پروژه آزمایشی جدید ناسا : اینترنت لیزری ! ◄

مطالب مرتبط
بنر