چند میگیری اجرا کنی؟

چهارشنبه ، 29 تیر 1390 ، 10:25

نرخ اجرای جشن‌ها و سمینارها از 2 میلیون تومان ( مجری های درجه 2 یا کمتر سرشناس) آغاز و گاه به 10 میلیون تومان می‌رسد.

به گزارش بانکی دات آی آر، دعوت از مجریان سیما و یا چهره‌های رادیویی شناخته‌شده برای حضور در مراسم و همایش‌های مختلف در کشور، تقریبا به یک شغل تبدیل شده و مانند حضور ستاره‌ها در برنامه‌های مختلف، قلق‌های خاص خودش را دارد. درگفتگو با تنی چند از مسئولان هماهنگی همایش‌های بزرگ دانشجویی و ملی در استان‌های مختلف کشور، اطلاعات و آمار جالبی بدست آمد که بخشی از آن تقدیم کاربران می‌شود.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که هماهنگی برخی از این آقایان و خانم‌ها، با مبالغ نجومی همراه است،بویژه در برنامه‌هایی که قرار است با مشارکت نهادهای دولتی برگزار شود. نکته جالب‌تر اینکه در بسیاری از این برنامه‌ها، قرار است مجریان درباره «نیکوکاری، کمک‌به همنوع، صدقه،ایثار و گذشت و...» سخنرانی کنند و مجلس را گرم کنند!

توضیح ضروری آنکه از عنوان کردن نام برخی از این چهره‌ها، که در شبکه‌های مختلف صداوسیما، به شکل مکرر حاضر می‌شوند، معذوریم.

حدود 68 درصد مجری ها رابطه استخدامی با تلویزیون ندارند و برای امرار معاش از چهره تلویزیونی شان در اجراهای خارج سازمان بهره می برند. نرخ اجرای جشن ها و سمینارها از 2 میلیون تومان ( مجری های درجه 2 یا کمتر سرشناس) آغاز می شود و گاه به 8 تا 10 میلیون تومان برای یک برنامه نیز می‌رسد. البته نرخ معمول که توسط مجری های باانصاف! سرشناس و پرکار دریافت می‌شود بین 3 تا 4.5 میلیون برای اجرای برنامه ای که شاید در مجموع کمتر از 30 دقیقه اش به پلاتوهای مجری اختصاص می یابد، می‌باشد.

به گزارش خبرنگار ما، این مبلغ باید چند روز قبل از برنامه به شماره حسابی که در اختیار میزبان و برگزارکننده برنامه قرار می‌گیرد، واریز شود و معمولا قراردادی نیز تنظیم می گردد که اسکان در هتل چندستاره مرکز استان با پذیرایی عالی (اگر برنامه در شهرستان باشد) نیز جزو مفاد قرارداد خواهد بود.
بلیت هواپیما و سوغات آن شهر نیز ضمیمه این مبلغ است. برخی از مجریان،علاوه بر مدیر برنامه که چانه زنی های لازم را انجام می دهد، وکیل هم دارند و این قرارداد توسط وی تنظیم می‌گردد و کوچک ترین تعلل در پرداخت به موقع وجه یا کم و کاست در پذیرایی، این حق را به آقای مجری می‌دهد که برنامه را نیمه کاره رها کرده و به پایتخت باز گردد!

این قاعده تا حدودی شامل برنامه هایی که در شهرستان ها برای تلویزیون ضبط می گردد و قاعدتا هزینه های اصلی اش به عهده این رسانه است نیز می گردد و شما علاوه بر پرداخت هزینه بلیت رفت و برگشت عوامل برنامه ساز و اسکان و گشت و گذار و سوغات باید هدیه‌ای نیز (سکه بهارآزادی) به هریک از آن ها اهدا نمایید. عده ای دیگر از مجریان نیز گروهی برای خود دست و پا کرده که خواننده و گروه موسیقی، گروه تواشیح، صوت و... را شامل می شود و با حساب اینها مبلغ دریافتی برای اجرای یک برنامه 2 ساعته-معولا حدود یک ساعت از زمان برنامه به آقای مجری و گروهش اختصاص می یابد-گاه از 15 میلیون تومان نیز تجاوز می‌کند!

نکته مهم در این میان نوع اجرای مجریان محترم است.به طوری که متن و یا دیالوگ‌های غالب مجریان در برنامه های خارج از سازمان، بسیار پیش پا افتاده و معمولی و در واقع همان جملات معمول و کلی است که در همه جا و برای هر نوع برنامه ای کاربرد دارد. به عبارتی این افراد،پول چهره و شهرتشان را می گیرند و هیچ زحمتی برای ارائه اجرایی متفاوت و مختص آن برنامه به خود نمی دهند.

متاسفانه حتی در مواردی مشاهده شده که مجری برای بازارگرمی کار خود یا بالا بردن مبلغ در لحظات باقی مانده تا اجرای برنامه ای که از قبل قول داده و هماهنگی هایش انجام شده است،افرادی را وادار به تماس با میزبان می کند که آقای فلانی برای فلان همایش یا سمینار مهم که هم زمان با برنامه شما برگزار می شود انتخاب شده اند و با توجه به ضرورت حضور ایشان در این برنامه شما فکر دیگری به حال خود کنید... .در نتیجه میزبان که برای حفظ آبرو چاره ای جر تبعیت و همراهی ندارد با پرداخت مبلغ بالاتری رقبای صوری را راضی کند که دست از سر آقای مجری بردارند و اجازه دهند ایشان به قول و عهدشان وفا نمایند.
نکته قابل تامل، وجود واسطه‌هایی است که به مدیر برنامه معروف شده‌اند تا در صورت آگاه شدن برخی دوستان از قیمت‌های نجومی و در خطرافتادن آبروی مجری، مجری محترم اعلام کند که او از خودش حرف زده،ما که دنبال مادیات نیستیم، ولی در زمان برنامه شما، جای دیگری قول داده‌ام!!

در این میان افرادی هم وجود دارند که حداقل در قبال دریافت این مبالغ نجومی برای برگزارکنندگان برنامه احترام قائل شده و اجرای فاخر و قابل قبولی را به نمایش می گذارند.

منبع:24

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

===================

► چرا باید بهترین ها را استخدام کنیم؟
استخدام مدير فني براي پروژه ساختماني شهيد صياد شيرازی ◄

مطالب مرتبط
بنر