داستان ب ام و از کجا شروع شد

پنجشنبه ، 24 شهریور 1390 ، 10:22

ب ام و مشهور ترین شرکت خودرو سازی آلمان و یکی از افتخارات صنعت این کشور به شمار می آید در این گزارش تلاش شده شما را بانحوه شکل گیری و توسعه این کارخانه بزرگ آشنا کنیم.
در سال 1913 کارل فردریخ راپ که یک مهندس هواپیما بود در یک کارخانه سابق دوچرخه سازی در نزدیکی مونیخ آلمان کارخانه Rap Motoernwerke را که به زبان آلمانی میشه کارهای موتوری راپ را تاسیس و بنیانگذاری نمود، او شروع به تولید موتور هواپیما کرد ولی با مشکل ارتعاش موتور روبرو شد.

در سال 1916 شرکت راپ با شرکت Austro-Hungary برای تولید25 موتور بزرگ هواپیما V12 قرارداد بست،اما با مشکل اطمینان کارکرد موتور روبرو شد، برای رفع مشکل اقدام به خرید موتورهای 4 سلیندر هواپیما که با آب خنک میشدند، از کارخانه Gustav Otto factory نمود،در ماههای بعد با ادغام دو کارخانه Gustav Flagmaschinefabric وRapp-Motorenwerkeکارخانه Bayerische Flugzeug-Werke شکل گرفت .

بعد از کناره گیری راپ از مدیدیت شرکت ،فرانس جوزف پاپ مهندس هواپیما که از کارخانه داران اتریشی بود مدیریت شرکت بایریشه را به عهده گرفت ،او مسئول نظارت بر قراردادهای مهم نظامی شرکت بایریشه بود،پاپ شرکتهای موجود و زیر مجوعه را به شرکت Bayerische Motoren Werke Gmbh تبدیل نمود و عملاً کمپانی BMW را تاسیس و بنیانگذاری نمود.

پس از جنگ جهانی اول و شکست آلمان ها, به دلیل قطع نامه ی ورسای کارخانه ی ب ام و وادار شد که بخش تولید موتور هواپیماکه اصلی ترین محصولش بود  را متوقف کند. این کارخانه مجبور شد برای ادامه حیات تا سال ۱۹۲۳ تنها موتور سیکلت بسازد و با برداشته شدن تحریم‌ها در سال ۱۹۲۸ آغاز به تولید خودرو کرد.

آرم آبی رنگ نشان این کارخانه برخی از زمان ها به پره‌های چرخنده یک هواپیمای ملخی تشبیه می‌شود. و این در سال ۱۹۲۹ مورد تایید این کارخانه قرار گرفت که نزدیک به ۱۲ سال پس از طراحی این لوگو بود.

نخستین موفقیت این شرکت تولید هواپیماهای IIa inline-six بود که در زمان پیکار‌های جنگی ایجاد شد. در هنگامه ی جنگ جهانی دوم نیز بی ام وی دوباره دست به تولید هواپیما و موتورهای آن برای نیروی هوایی، دوباره مسلح شده آلمان شد.

ساختمان مرکزی ب ام و

 

در سال ۱۹۵۹ با توجه به اوضاع اقتصادی بد این کارخانه، پایه گذاران آن تصمیم گرفتند که دو برنامه را ادامه دهند،یعنی یا کارخانه را معلق کنند یا این که به همین وضع به کار خود ادامه دهند. آن ها پس از بررسی ها، تصمیم گرفتند به کار خود ادامه دهند و با چند کارخانه ی کوچک هواپیما سازی باقی مانده پس از جنگ همکاری خود را آغاز کردند. این همکاری باعث سود دهی و موفقیت دوباره ی ب ام و شد.در همان سال بود که ۴۵٪ سهام این شرکت توسط خانوادهٔ کوانت (Quandt) خریداری شد و بقیه نیز به صورت عمومی به مردم واگذار شد.

==================

استخدام های مهم روز:


===========================



ب ام و در سال ۱۹۹۴ کارخانه ی انگلیسی روور (Rover) را خریداری کرد و این کارخانه تا سال ۲۰۰۰ پیش از زیان دهی بسیار شدیدش به دست ب ام و اداره می‌شد. پس از واگذاری روور به کمپانی فینیکس (Phoenix) در سال ۲۰۰۰ ب ام و شرکت مینی (MINI) را خریداری کرد.

ب ام و (BMW) که کوتاه شده ی عبارت آلمانی Bayerische Motoren Werke AG است، یک کمپانی مستقل آلمانی و از تولید کنندگان بنام خودروی سواری و موتورسیکلت در جهان است. این کمپانی دارای کمپانی های رولز رویس (Rolls-Royce) و مینی (MINI) است، و پیش از این کمپانی روور(Rover) را نیز در اختیار داشته‌است .

شرکت ب ام و این روزها سازنده ی ماشین‌های لوکس و با کیفیت است و کمپانی مادر کارخانه‌هایی مانند رولز رویس و مینی می‌باشد.

منبع: بانکی دات آی آر

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

► استخدام های 24 شهریور برای استان خوزستان
استخدام کارشناسان برق،بازرگانی و صنایع در گروه تولیدی در کرمان(تا 30 شهریور 90) ◄

مطالب مرتبط
بنر