مثبت اما خیلی دیر,بورس از خواب بیدار شد

شنبه ، 15 بهمن 1390 ، 13:40

 

طی چند هفته اخیر صدا و سیما آگهی های تبلیغاتی _ آموزشی  را در ساعات مختلف شبانه روز پخش می کند که به آموزش نحوه سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار و مزایای آن می پردازد.


به گزارش بانکی دات آی آر, اگرچه این اقدام مثبت موجبات خوشنودی بسیاری از کارشناسان اقتصادی و آگاهان بورس را فراهم آورد اما این سوال را مطرح ساخت که چرا اینقدر دیر؟


طی سی و چند سال گذشته بورس اوراق بهادار کشور علارغم فراز و نشیب های متعدد و با وجود بحث های مختلفی که در مورد خصوصی سازی های صوری و حضور پنهان بخش دولتی مطرح می شود توانسته به حیات خود ادامه دهد و به پیشرفت هایی هم دست یابد .

 

 


اما به نظر بیشتر این کارشناسان تمام این فعالیت ها به اصطلاح چراغ خاموش و با حضور جمع معدود و شناخته شده ای از سرمایه گذاران صورت گرفته و بورس کشور تا این لحظه موفق به جذب سرمایه های سرگردان عامه مردم و آشنا سازی ایشان با مزایای بورس نشده است.


این امر صرف نظر از اینکه خواسته و یا ناخواسته صورت پذیرفته است، سبب شده تا بورس و سرمایه گذاری در آن برای مردم به مثابه یک غول بی شاخ و دم که هرگز نمی توان به آن فکر کرد تبدیل شده و خیلی ها تصور می کنند حضورشان در بورس به معنای ورشکستگی است!!


این در حالیست که در بسیاری از نقاط اروپا حتی زنان خانه دار هم به بورس و یا به اصطلاح فعالین این عرصه به بورس بازی علاقمند و حتی معتادند و با دستگاه های کوچک رایانه خانگی و از طریق سایتهای مختلف به فعالیت در این عرصه می پردازند و به نسبت سرمایه شان هم در پویایی اقتصاد کشورشان سهیم اند و هم خودشان از این امر کسب سود می کنند.

به دلیل منافع متعدد سرمایه گذاری در بورس برای مردم و همینطور اقتصاد کشور یکی از مهمترین دلایل عدم اقبال عمومی به بورس رامی توان عدم اطلاع رسانی دقیق در این خصوص دانست که سبب بی توجهی مردم به این امر شده است.

تجربه ها نشان داده که مردم ترجیح می دهند که در بازار های موازی مثل طلا,سکه و یا حتی انتقال دارایی هایشان به حساب های سرمایه گذاری بانک ها اقدام کنند که تنها به رکود در اقتصاد کشور و توسعه واسطه گری کمک می کند.


در حقیقت یکی از آشکار ترین دلایل رکود اقتصاد کشور و حرکت لاکپشتی آن در برخی از عرصه های اقتصادی کشور هم همین امر است.
اقدام اخیر سازمان بورس  در انتشار آگهی های آموزشی در خصوص سرمایه گذاری در بورس هرچند دیر اما یک اقدام نوید بخش است که امید می رود تداوم دار بوده و بتواند در جذب عموم مردم به عرصه بورس تاثیر گذار باشد.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

► استخدام در روزنامه جهان اقتصاد
استخدام یک شرکت سرمایه گذاری در استان اردبیل (تا 11 اسفند 90) ◄

مطالب مرتبط
بنر