ماجرای درخواست قطر برای اجاره زمین‌های کشاورزی ایران

چهارشنبه ، 28 تیر 1391 ، 07:35

 

به گزارش بانکی دات آی آر، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در نامه‌ای به مدیریت‌ جهاد کشاورزی شهرستان‌های تابعه" اعلام آمادگی بازرگانان و سرمایه‌گذاران کشور قطر جهت سرمایه‌گذاری از طریق اجاره بلند‌مدت زمین های زراعی در بخش کشاورزی" را ابلاغ کرده است تا متقاضیان اقدام کنند.

مثل اینکه زمین های کشاورزی ما برای قطری ها جذاب بوده است.

در متن نامه رئیس جهاد کشاورزی مشخص نیست که این برادران قطری قصد دارند در زمین های ما چه بکارند! امید وارم محصولات مجاز کشاورزی بوده باشد.

 

در نامه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران به مدیریت‌های جهاد کشاورزی شهرستان‌های تابعه آمده است: خواهشمند است ضمن اطلاع‌رسانی موثر به متقاضیانی که مایل به اجرای این نوع طرح می‌باشند، لیست و مشخصات ویژه (زمین، ساختمان، تاسیسات زیربنایی، نحوه تولید، وضعیت آبی و ...) تا تاریخ 15 مرداد سال جاری به مدیریت صدور پروانه‌ها اعلام نمائید.

پیشتر در خبرها آمده بود:  قطر برای جلوگیری از گرفتار شدن در چنگال بحران مواد غذایی به وارد کردن واحدهای بزرگ کشاورزی به شکل کانتینرهای عظیم روی آورده است.

قطر حدود نود درصد نیازهای غذایی اش را از خارج تامین می کند. فقط بیست و هشت هزار جریب از زمین های کشاورزی در قطر قابلیت کشت و زرع دارند. درحال حاضر فقط ده درصد از این زمین ها زیر کشت است. با این اوصاف، طبیعی است که این کشور بیابانی بتواند نیازهای غذایی اش را تامین کند و به ناچار به واردات مواد غذایی روی بیاورد.

بر اساس این خبر قطر پیشتر برای مقابله با مشکل جدی این کشور در زمینه تامین منابع غذایی مورد نیاز شهروندانش به ابتکار روی آورده. براساس این طرح، قطر زمین های کشاورزی آماده را از ژاپن وارد می کند. درواقع، این قطعات زمین به شکل واحدهای کشاورزی مجهز وپیشرفته است.

برای وارد کردن هر یک از این کانتینرها به قطر حدود هشتصد هزار دلار هزینه صرف می شود. این واحدهای پیشرفته در برابر همه تغییرات شدید آب و هوایی که قطر با آن مواجه است عایق پوش شده و مقاوم هستند و همین ویژگی سبب می شود که این گیاهان پس از انتقال به قطر نیز بتوانند در داخل واحدهای کشاورزی مذکور به حیات خود ادامه بدهند.

البته به نظر می رسد این طرح چندان موفق نبوده که قطری ها به فکر زمین ها ایرانی افتاده اند. پرورش دادن محصولات کشاورزی به این صورت، سه برابر بیشتر از شیوه های معمولی و متعارف هزینه دارد.

به هر حال تهیه محصولات کشاورزی در کشورهای عربی کار چندان راحتی نیست علاوه برنبود زمین کمبود آب شیرین هم از مسائلی است که آینده صنایع غذایی این کشور را در هاله ای از ابهام فرو برده است.

به نظر می رسد این شرایط فرصت مناسبی است که ایران بتواند با استفاده ازفضای موجود آینده اقتصادی خود را تامین کرده و از این طریق به درآمد های خوبی دست یابد.

البته به شرطه ها و شروطه ها!!!

اخبارمنتخب بانکی دات آی آر:

================

► وقتی امنیت شغلی حتی در نهاد ریاست جمهوری وجود ندارد!
درقاب تصویر/ خانم های کارگرهند و معرفی نظام کاستی ◄

مطالب مرتبط
بنر