مکان هایی که تا تمام نشدن تعطیلات تابستان باید دید

دوشنبه ، 28 شهریور 1390 ، 13:55

بسیار سفر باید تا پخته شود خامی. البته بعضی ها دوست دارند که پخته شوند و از مواهب سفر هم استفاده کنند اما نه وقت سفرهای طولانی را دارند و نه پولش را خواندن این مطلب به این دسته از دوستان اکیدا توصیه می شود.

به گزارش بانکی دات آی آر, در این گزارش به صورت فهرست وار شما را با برخی از دیدنی های اطراف تهران آشنا می کنیم تا در فرصت کوتاه باقی مانده از تعطیلات تابستانی از لحظه لحظه هایتان بیشترین استفاده را ببرید.

 

1.تنگه واشی و آبشار ساواشی


واشي يا سوباشي به معني سر - چشمه ( به زبان تركي ) ميباشد . براي رفتن به اين تنگه پس از طي مسير ۱۲۰ كيلو متر از تهران به سمت جاده فيروزكوه و حدود ۲ كيلومتر مانده به شهر فيروزكوه - وارد يك جاده فرعي سمت چپ ( جنب بيمارستان ) ميشويم . پس از طي ۱۳ كيلومتر به روستاي سرسبز جليزجند با كشتزارهاي حاصلخيز و يك رودخانه پر آب ميرسيم .

ارتفاع آب در بعضي از نقاط تا يك متر هم ميرسد. پس نترسيد با كفش كتاني به دل آب بزنيد .

==================

استخدام های مهم روز:


===========================

در همان تنگه اول كتيبه اي را مشاهده خواهيد كرد كه از دوران قاجار به يادگار مانده . اين كتيبه كه جزو سه كتيبه معروف دوران قاجار است به دستور فتحعلي شاه حكاكي شده است . اين كتيبه ها در تنگه واشي، چشمه علي شهر ري و تونل وافه در جاده هراز ميباشند.
اين كتيبه كه بصورت نقش برجسته و به ابعاد ۶ متر عرض و ۷ متر طول است، فتحعلي شاه را در حين شكار گوزن با نيزه و همچنين عباس ميرزا، علي قلي ميرزا و علي نقي ميرزا، پسران فتحعلي شاه و نواده گانشان را نشان ميدهد.


پس از گذر از تنگه اول به مرغزاري سرسبز و پر از گل و گياه وارد مي شويم كه سزاوار براي اطراق با عطر خوش گياهان است. پس از اين مرغزار زيبا به تنگه دوم ميرسيم كه زيباتر از تنگه اول است.

در انتهاي آن آبشار ساواشي ( سوباشي ) با ۸ متر ارتفاع واقع شده كه در تابستان سرماي آن حریف مي طلبد و عظمت خود را به رخ مي كشد.


2.شهرستانک


روستای شهرستانک از توابع آسارای کرج در 55 کیلومتری شمال شرق کرج و 90 کیلومتری تهران واقع شده است .ارتفاع این روستا از سطح دریا 2190 متر است و آب و هوای آن در زمستان ها سرد و تابستان معتدل و دلپذیر است .

با توجه به آثار تاریخی به جا مانده ، قدمت این روستا به قرن ششم هجری قمری می رسد . قلعه دزد بند ( قلعه دختر) ، تپه شنستون ( شن ستون ) و کاخ شهرستانک ( کاخ ناصر الدین شاهی ) از آثار تاریخی این روستاست .

روستای شهرستانک در پاییز انصافا" دیدنی و جذاب است و تغییر رنگ درختان با طیف های گوناگون در رنگهای زرد، لیمویی، سبز، نارنجی، قرمز و . . . حیرت انگیز است . واقعا" فصل پاییز زیباترین فصله ، راسته که میگن پاییز پادشاه فصل هاست .

 

3.شهر ری


يكي از شهرهاي باستاني كشور پهناور ايران است كه در حدود 300 سال قبل از ميلاد يكي از جانشينان اسكندر ( سلوكوس ) نام اوريوس را بر روي آن نهاد ، اما اين نام در زمان اشكانيان به ارساكيا و ارشكيه و در زمان ساسانيان به ري تغيير يافت .

اين شهر در دوره اسلامي مركز فرمانروايان بني اميه بود و در دوره مغولان و تيموريان هم چندين بار مورد تاخت و تاز قرار گرفت كه وجود آثار تاريخي متعدد ، نشانه قدمت تاريخي آن است.

 

4. برج نقاره خانه



برج نقاره خانه ، برجي است آجري و هشت وجهي كه ارتفاع آن به 3 متر مي رسد و در حدود 1000 سال پيش به دست شخصي بنام بزرگ اميد ساخته شده است .

بعضي از پژوهشگران بر اين اعتقادند كه ممكن است اين مكان مقبره يكي از شاهان يا شهرياران سلجوقي باشد .

 

4.سوهانک


سوهانك، دهكده و همچنين محله اي است در شمال شرق تهران كه از جنوب به جاده ميني سيتي - لشكرگ و از شمال به دامنه جنوبي البرز و از سوي غرب به گردنه قوچك منتهي ميشود. اين دهكده ۱۷۸۵ متر از سطح دريا ارتفاع دارد و با گسترش شهر تهران هم اكنون جزيي از تهران بزرگ است .

سوهانك هم اكنون محله اي از بخش شميرانات تهران بشمار مي آيد و در ده كيلومتري ميدان تجريش و يك كيلومتري شمال جاده لشكرگ است .

البته تهران هزاران مکان دیدنی دیگر هم دارد که شاید حتی تا این لحظه نام آنها را هم نشنیده باشید.

حتی در داخل محدوده جغرافیای شهر تهران مکان هایی چون ده زیبای کن ,امامزاده داوود و ... وجود دارد بنابراین بهانه گیری را کنار بگذارید و از لحظات خود بهترین استفاده را ببرید.

 

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

► سرقت روزنامه تهران امروز از سایت بانکی !
کارجويان بخوانند؛ موافقت اوليه با کارت اشتغال ◄

مطالب مرتبط
بنر