با ایرانی شاغل در ب .ام .و آشناشوید

يكشنبه ، 3 مهر 1390 ، 16:14

اسفندیار خالقی، کارشناس ارشد بیومکانیک (دانشگاه بیرمنگام انگلستان) و مهندس سیستم‌های ایمنی و راحتی صندلی، ب.ام.و آلمان است که مدیر و موسس انجمن ب.ام.و ایران نیز هست و وظایف و همکاری‌هایی با ب.ام.و آلمان دارد.



با او در این خصوص که به عنوان یک ایرانی در شرکت بزرگ و بین‌المللی ب‌ام و آلمان چه می‌کند گفتگویی کردیم و بعد به سراغ سوالات جزئی‌تری رفتیم. به دلیل موقعیت شغلی که دارد، هم با مسوولان ب‌ام و آلمان روابطی دارد و هم با تحولات فروشندگان ب‌.ام .و در ایران آشنایی‌هایی داشته و دارد. او درباره انواع نمایندگی‌ها و مراکز فروش ب‌.ام .و آلمان در سراسر ایران و از جایگاه این برند در ایران حال حاضر سخن می‌گوید. گله‌ای از فعالیت‌های گذشته پرشیاخودرو در صحبت‌های او مستتر است، بااین‌حال آینده‌ای امیدبخش را برای پرشیاخودرو به عنوان نمایندگی ب‌.ام .و در ایران متصور است. او بر خلاف برخی که معتقدند بودن یا نبودن ایران در بین نمایندگی‌های ب‌.ام. و در سراسر دنیا تفاوت چندانی برای این کمپانی عظیم ندارد، معتقد است ایران اتفاقا برای مسوولان ب‌.ام .و بازار مهمی است که همواره ـ با وجود تحریم‌ها ـ با امید به آن نگاه کرده است. «همشهری ماه» با خالقی در مونیخ آلمان گفت‌وگویی انجام داده که در ادامه ملاحظه می‌کنید.

چه سمتی در شرکت پرشیاخودرو داشته یا دارید. چگونگی آغاز همکاری و سطح همکاری‌تان را برای ما بگویید و اینکه در حال‌ حاضر این همکاری به چه صورتی است؟


در سال 1388 به‌عنوان مدیر روابط ارتباط با مشتری CRM به بهانه پیاده‌سازی استانداردهای ب.ام.و در زمینه ارائه هرچه بهتر خدمات و فراهم‌سازی بستر فعالیت انجمن‌های ب.ام.و در ایران مشغول به فعالیت بودم که به‌دلیل ادامه تحصیل در خارج از کشور مجبور به ترک شرکت شدم .البته شایان ذکر است بنا بر سفارش شرکت ب.ام.و آلمان، انجمن ب.ام.و ایران مجبور به قطع همکاری‌های خود با شرکت پرشیاخودرو در مرداد ماه 1389 شد و از آن پس انجمن ب.ام.و ایران بطور کاملا مستقل که تنها نماینده رسمی وقت ب.ام.و در ایران بعنوان حافظ منافع ب.ام.و آلمان در ایران بود به فعالیت خود ادامه داد که پس از مدتی قراردادهای لازم برای همکاری انجمن با شرکت نوریانی‌خودرو تحت نظر ب.ام.و آلمان برای پیاده‌سازی بستر خدماتی نوین ب.ام.و آلمان عقد شد که درحال‌حاضر نیز انجمن رابطه تنگاتنگ خود را با شرکت نوریانی خودرو حفظ و دفتر خدمات سرویس‌دهی و رسیدگی به شکایات مشتریان را بعنوان نماینده انجمن‌های ب.ام.و در ایران افتتاح کرده است.لازم است توضیح دهم انجمن ب.ام.و ایران در دی‌ماه 1387 بنا بر اهمیت ماموریت جدید ب.ام.و بر استراتژی نوین مشتری‌مداری خود و پیاده‌سازی فرهنگ رانندگی صحیح به دستور ب.ام.و ایران و به مدیریت من آغاز به‌کار کرد.این انجمن در چارچوبی کاملا متفاوت با چارچوب بین‌المللی خود که هدف ایجاد یک فقط کلوب نبوده، به توصیه مدیران زمان ب.ام.و آلمان جهت پیاده‌سازی سیستم بین‌المللی CRM رسیدگی به شکایات و بازرسی به روش خدمات‌دهی نمایندگی رسمی ب.ام.و به ایران تشکیل شد که می‌توان یکی از دلایل این امر را که آن را برای مدیران ب.ام.و آلمان مهم می‌گرداند فاصله موجود نمایندگی رسمی زمان خود با ب.ام.و آلمان دانست.

شما کارمند شرکت ب.ام.و هم هستید. سمت، نوع و مدت همکاری‌تان در ب.ام.و آلمان چقدر است؟

بنده افتخار همکاری با BMW Group آلمان بعنوان مهندس سیستم‌های ایمنی و راحتی در صندلی (Seat Development Biomedical Engineer) در دپارتمان تحقیق و تکنولوژی (BMW Group Research and Technology ) به‌مدت 18 ماه را داشتم که این همکاری به بهانه رساله کارشناسی ارشد خود در دانشگاه بیرمنگام انگلستان و تحت عنوان استخدامی (Master Final Degree Project) بوده است که موضوع پروژه سیستم‌های نوین صندلی‌های ب.ام.و (emInnovative Seating Syst) بوده که بخشی از آن در (BMW i8) نیز بکار گرفته شده است. اکنون نیز ضمن انجام فاز پایانی پروژه در حال مذاکره و بررسی پیشنهاد‌های رسیده از ب.ام.و و چند شرکت خودروسازی دیگر هستم.

گفته می‌شود ب.ام.و در ایران نمایندگی ندارد و آنچه تحت عنوان نماینده رسمی ب.ام.و در ایران از آن یاد می‌شود صرفا یک مرکز فروش است. نظر شما در این رابطه چیست و اصولا تفاوت نمایندگی و مرکز فروش در چیست؟ (منظور نوع تسهیلات ارائه شده توسط این دو است).
به‌طور کلی نمایندگی‌های گروه شرکت‌های ب.ام.و به طبقه‌بندی‌های ذیل تقسیم می‌شود
BMW Group: که دفاتر منطقه‌ای ب.ام.و از قبیل
BMW Group Middle East هستند که مدیران آنها از سوی ب.ام.و آلمان انتخاب و تمام حقوق آن بر عهده شرکت ب.ام.و آلمان هستند .
BMW Country ) Ex. BMW UK) : که دفاتر منطقه‌ای ب.ام.و و زیرمجموعه دفاتر منطقه‌ای BMW Group آنها بوده که مدیران آن نه از سوی ب.ام.و بلکه تحت نظارت ب.ام.و انتخاب و بخشی از حقوق شرکت بر عهده ب.ام.و آلمان است با سیستم‌های مدیریتی محلی کشوری که خود این‌گونه نماینده‌ها می‌توانند نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش برای کشور خود تعیین کنند.این‌گونه نماینده‌ها هیچ‌گونه حقی جهت فروش محصولات ب.ام.و نداشته و فقط درآمد آنها از طریق اخذ حق نمایندگی نمایندگی‌ها و پیاده‌سازی استانداردهای ب.ام.و در کشور، شرکت در نمایشگاه‌ها، بازرسی و... است.

BMW - Country )Ex. BMW - Cyprus) : اینگونه نماینده‌ها که اغلب با حذف نام اینچنینی به نام شرکتی می‌پردازند نظیر طریقه سابق و فعلی همکاری ب.ام.و در ایران که کاملا از هر لحاظ حقوقی و معنوی مستقل و فقط توسط بازرسین آلمان برای بررسی نحوه خدمات‌رسانی و استفاده از نام و اعتبار ب.ام.و بررسی می‌شوند و به‌طور کلی شرکت‌ها مختار به پیاده‌سازی روش‌های مدیریتی و استفاده از مدیران مورد توجه خود هستند ولی از آن جهت که فعالیت‌شان توسط بازرسین بررسی می‌شود استانداردها بسیار نزدیک به نام پر اعتبار ب.ام.و است .شرایط اخذ این نمایندگی به فاکتورهای بسیاری بستگی دارد که فقط به‌طور کلی به مهم آن اشاره می‌کنم: وضعیت مالی خوب، تعداد سفارش‌ها در سال، نمایشگاه مرکزی فروش، نمایشگاه‌های نمایندگان داخلی فروش، کارمندان فروش که باید توسط ب.ام.و دوره‌های کوتاه مدت فروش ب.ام.و را گذرانده باشند، مدیران فروش که باید توسط ب.ام.و دوره‌های بلندمدت فروش ب.ام.و را گذرانده باشند، خدمات پس از فروش، تجهیزات لازمه که باید از ب.ام.و آلمان خریداری شوند، کارشناسان و تعمیرکاران که باید توسط ب.ام.و دوره‌های کوتاه‌مدت خدمات پس از فروش، عیب‌یابی و تعمیر ب.ام.و را گذرانده باشند و...

==================

استخدام های مهم روز:

===========================

به هرحال بنا به دلایلی که متشکل از دلایل درون شرکتی بین ب.ام.و آلمان و شرکت مذکور بوده، ب.ام.و آلمان تصمیم بر قطع همکاری‌های خود با شرکت پرشیاخودرو گرفت که من علاوه بر مشکلات درون‌ شرکتی بین دو شرکت، دلیل آن را وضعیت تحریم‌ها می‌دانم که مشکلات درون‌شرکتی بین دو شرکت فقط بهانه‌ای از سوی آلمان بوده .به هر حال استفاده از نام برند ب.ام.و و لوگوی آن مسوولیتی سنگین برای ب.ام.و آلمان دارد و از آنجا که همچنان پرشیاخودرو در حال استفاده از آن است دلیل ارتباط آن با ب.ام.و آلمان است. به‌طور کلی ب.ام.و در این سال‌ها تلاش‌های بسیاری را برای عبور از حیطه تحریم‌های کشورش کرده که از آن جمله آوردن انجمن‌های بین‌المللی ب.ام.و به ایران و سپس فعالیت انجمن به‌عنوان حافظ منافع ب.ام.و آلمان در ایران بوده. همچنین اعلام نام شرکت نوریانی خودرو به‌عنوان نماینده رسمی و انحصاری موتورسیکلت‌های ب.ام.و در ایران در کریسمس امسال به‌عنوان هدیه نوروزی به مردم ایران بخشی از آنهاست. (البته موسسه نوریانی که با نام جدید نوریانی‌خودرو فعالیت می‌کند از قبل انقلاب به‌عنوان نماینده فروش و خدمات پس از فروش موتورسیکلت‌های ب.ام.و بوده است.اما مدتی است که با توافقات و همکاری‌های به‌وجود آمده از سوی ب.ام.و آلمان، شرکت پرشیاخودرو، شرکت نوریانی‌خودرو و انجمن ب.ام.و ایران در حال شکل‌دهی جدیدی به شرکت پرشیاخودرو برای فعالیت کامل و رسمی از سوی ب.ام.و آلمان هستیم.البته اگر سال پیش این سوال را از من می‌کردند جواب دیگری می‌دادم ولی ان‌شاءالله با مدیران جدید پرشیاخودرو و با باز شدن ثبت سفارش‌ها از سوی مسوولان و مذاکرات انجام شده نمایندگی ب.ام.و در ایران را به‌زودی خواهیم داشت که در چارچوبی جدید و متشکل از شرکت‌های فوق است.بنابراین، اجازه بدهید پرشیا خودرو را همچنان نماینده انحصاری فروش و خدمات پس از فروش ب.ام.و در ایران بنامیم.

 



سایر کشورها مثل امارات متحده عربی که نمایندگی رسمی کمپانی ب.ام.و در آنها واقع شده نوعا خودروها را مستقیما از آلمان وارد می‌کنند؟ این واردات مستقیم از آلمان چه مزایایی دارد؟

ایران نیز مدت زیادی خودرو‌های خود را به‌طور مستقیم از آلمان وارد می‌کرد که دلیل آن تخفیف چند درصدی ب.ام.و آلمان و به‌ویژه سفارشی‌سازی آن است. اگر شما بیش از 100 سفارش داشته باشید می‌توانید سفارش خاص خود را در مدل‌های خود چون سیستم تهویه بهتر، سیستم جهت‌یابی خاص و... داشته باشید. به‌رغم اینکه سال‌هاست شما می‌توانید ب.ام.و خود را سفارشی و در قالب BMW Individual  درآورید اما نمایندگی‌ها اقدام به ثبت سفارش با علایق کلی خود هستند که اغلب خودروهای اماراتی دارای ساختار منحصر به‌فرد تهویه‌ای و جهت‌یابی خاص هستند . به‌طور مثال در ایران شاهد دیدن خودروهای بسیاری هستید که از سوی نمایندگی رسمی خود در کشور دارای قسمت خاص و مناسب پلاک در سپر عقب خود هستند، حال آنکه سفارش‌های اماراتی و غیر‌رسمی آن در سایز غیر‌استاندارد داخلی پلاک در کشور تردد می‌کنند که حاکی از سفارشی بودن آنهاست. بله، کشورهای دیگر نیز به‌طور کلی سفارش‌های خود را از ب.ام.و آلمان یا نمایندگی مرکزی منطقه‌ای خود خریداری می‌کنند. کشورهای بزرگی چون انگلستان اقدام به خرید مستقیم از ب.ام.و آلمان می‌کنند.

آیا اطلاعاتی در ب.ام.و آلمان درخصوص ب.ام.و در ایران وجود دارد؟ برای ما بگویید که طبق اطلاعات موجود، ایران در منطقه چندمین کشوری بوده که به‌لحاظ تاریخی ب.ام.و را وارد کرده؟
بله کاملا طبیعی است که هیچ‌گاه ب.ام.و علاقه‌مند به زیر سوال بردن نام برند خود و استفاده نا‌صحیح از لوگوی آن که اعتبار شرکت آن است؛ نیست . نه‌تنها از تمام آمار فروش و خدمات‌رسانی قبل از انقلاب و بلکه فعالیت پس از انقلاب شکوهمند اسلامی در ایران و فعالیت از سوی بنیاد مستضعفان و جانبازان، موسسه نوریانی، پرشیاخودرو، نوریانی‌خودرو و انجمن ب.ام.و ایران در ب.ام.و آلمان موجود است به‌نحوی که در دعوت آخرم از سوی یکی از مسوولان مطرح ب.ام.و برای بررسی همکاری‌های ب.ام.و آلمان با ایران قرار ملاقاتی داشتم که ضمن بازدید از موزه ب.ام.و‌های کلاسیک بخشی که شاید کمتر کسی امکان بازدید از آن بخش خاص را داشته باشد عکسی از شمال کشور ایران و چند هموطن همراه با خودرو ب.ام.و 2002 در قبل از انقلاب دیدم که حاکی از اهمیت ایران است. ب.ام.و آلمان همیشه به دنبال بازارهای تشنه و با پتانسیل بالاست و این که بگوییم با خط زدن ایران آمار فروش شرکت با توجه به فروش بالا در خاورمیانه به‌هم نمی‌خورد کاملا طرز فکری باطل و بیهوده است. هم اکنون انجمن ب.ام.و ایران با بیش از 6500 عضو رسمی و ثبت شده در خود که بعنوان بزرگ‌ترین انجمن ب.ام.و در خاورمیانه است بیش از 2000 عضو ب.ام.و سوار دارد که حاکی از آمار خوب فروش ب.ام.و در ایران به‌رغم تمام مشکلات داخلی و بین‌المللی و تحریم‌هاست.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

==================

► استخدام کارشناس روابط عمومی در شرکتی معتبر در تهران(تا 10 مهر 90)
استخدام مهندس و کارمند فروش در شرکت تولیدی در تهران(تا 19 مهر 90) ◄

مطالب مرتبط
بنر