قطری ها چگونه ثروتمندترین کشور دنیا شدند؟

دوشنبه ، 4 مهر 1390 ، 15:22

شبه جزیره قطر از جمله کشورهای کوچک حوزه خلیج فارس است که با مساحت 11 هزار و 493 کیلومتر مربع از میان استان های کشورمان تنها از استان تازه تاسیس البرز بزرگتر است.

 

پایتخت قطر شهر دوحه است و این کشور به شیوه امیرنشینی اداره می شود. قطر سالها تحت سلطه حکومت عثمانی بوده و مدتی هم از جزایر ایران به حساب می آمد.

به گزارش بانکی دات آی آر، اقتصاد این کشور برپایه نفت است و طلای سیاه منبع اصلی درآمد قطری ها را تشکیل می دهد. این کشور همچنین پس از روسیه و ایران، سومین منابع گازی دنیا را در اختیار دارد.


اقتصاد قطر

صندوق بین المللی پول در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد، قطر ثروتمندترین کشور جهان است. این کشور بالاترین درآمد سرانه را براساس شاخص قدرت خرید در بین کشورهای جهان دارد.

این در حالیست که همسایه جنوبی ایران اکنون رشد اقتصادی 20 درصدی را تجربه می کند.

براساس گزارش صندوق بین المللی پول تولید ناخالص ملی قطر به 81 هزار و 466 دلار رسیده است که این کشور با این میزان رشد اقتصادی بالاتر از بزرگانی چون آمریکا، ژاپن، بریتانیا و چین قرار دارد.

بیشترین درآمد قطری ها مربوط به بهره برداری از میدان عظیم گازی پارس جنوبی است که با کشورمان مشترک است.کشور قطر به مدد حمایت های کشور های غربی و تحریم های کشورمان, سه برابر بیشتر از ایران از این میدان بهره بردای می کند و به لطف این امر سومین صادر کننده نفت جهان لقب گرفته است.

طبق مقررات بین المللی، ایران و قطر به عنوان مالکان  بزرگترین میدان گازی دنیا، می توانند هر اندازه که بخواهند از آن برداشت نمایند و اینگونه نیست که سهم هر کدام مثلا 50 درصد از کل این میدان باشد. بنابراین ممکن است کشوری با برنامه ریزی و سرمایه گذاری مناسب، 90 درصد برداشت کند و آن یکی 10 درصد و حتی کمتر.

از این رو، قطری ها در سال های اخیر با یک برنامه ریزی دقیق و با همکاری شرکت های مهم نفت و گاز جهان، اقدام به استحصال گسترده گاز و میعانات گازی از این حوزه مشترک کرده اند. به طوری که در حال حاضر تنها از رهگذر صادرات گاز طبیعی مایع شده (LNG) حاصل از پارس جنوبی، قطری ها در سال قریب به 40 میلیارد دلار سود خالص به جیب می زنند که برای این کشور کم جمعیت رقمی افسانه ای است که اجداد قطری ها در خواب هم نمی دیدند.

 

==================

استخدام های مهم روز:

===========================

بر اساس برنامه کامل اقتصادی دولت،قطر پیش بینی کرده هر شهروند قطری در سال 2012 روزانه 109 دلار درآمد خواهد داشت.که بخش عمده آن از درآمد های نفتی تامین می شود.

البته به گفته برخی کارشناسان این میدان تا 50 سال آینده تخلیه خواهد شد,اگر هم این پیش بینی محقق نشود ذخایر نفت و گاز محدود و تمام شدنی است. بنا براین توسعه این کشور کوچک عربی مقطعی بوده و پایدار نخواهد بود .

هرچند نفت و گاز شاهرگ اقتصادی قطر محسوب می شوند، اما در سال های اخیر قطری ها با سرمایه گذاری هایی که در بخش گردشگری انجام داده اند، این صنعت را هم در کشورشان توسعه داده اند.

 

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

==================

► کدام حرفه، کار بیشتری تولید میکند ؟
اسامی قبول شدگان بانک مهر ◄

مطالب مرتبط
بنر